نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 6:48 ق.ظ

رایانه های کوانتومی آینده می توانند تهدیدی برای ارتباطات بی خطر امروز باشند

9 آوریل 2020

براساس گزارش جدید شرکت RAND ، رایانه های کوانتومی که از لحاظ ظاهری سریعتر از هر رایانه ای کلاسیک فعلی ما بوده و قادر به انجام برنامه های رمزگشایی هستند ، در 12 تا 15 سال آینده قابل دسترسی هستند و خطرات بزرگی را برای امنیت سیستم های ارتباطی فعلی ایجاد می کنند.

به گفته محققان RAND ، خطرات امنیتی ناشی از این دسته جدید رایانه ها اگر دولت ایالات متحده سریع عمل کند ، می تواند مدیریت شود و یک رویکرد هماهنگ و متمرکز در کل کشور بهترین راه برای مدیریت چالش هاست.

مایکل ورمیر ، نویسنده اصلی گزارش است و گفت: “اگر اجرای كافی اقدامات امنیتی جدید تا زمان توسعه رایانه های كوانتومی قادر به انجام نباشد ، ممكن است تضمین امنیت احراز هویت و حفظ حریم شخصی ارتباطات بدون تغییرات اساسی مشکل باشد.” دانشمند فیزیک در RAND گفت: “ایالات متحده وسایل و فرصت بسیار كافی برای جلوگیری از فاجعه كوانتومی و ایجاد آینده ای امن تر دارد ، اما فقط درصورتی كه اینك مقدمات را آغاز كند.”

پیش بینی می شود پروتکل های استاندارد برای رمزنگاری postquantum که می توانند سطح فعلی امنیت محاسبات را حفظ کنند ، طی 5 سال آینده تهیه و منتشر شوند.

با این حال ، انتظار می رود انتقال سراسری یا جهانی برای اجرای پروتکل های استاندارد و کاهش آسیب پذیری ناشی از محاسبات کوانتومی دهه ها طول بکشد – به مراتب بیشتر از زمانی که کارشناسان تخمین می زنند برای این کار در دسترس باشد.

در این گزارش آمده است:  اگر که هرچه زودتر یک استاندارد قابل تعامل برای رمزنگاری و بطور گسترده اجرا شود ، خطر احتمالی کاهش می یابد.

ایجاد تاب آوری سایبری و چابکی رمزنگاری در زیرساخت های دیجیتال نیز فرصتی را برای اتخاذ پیشرفت های ساختاری در استفاده از رمزنگاری در سیستم های ارتباطی و اطلاعاتی فراهم می کند که می تواند توانایی را در پاسخگویی به تهدیدهای سایبری فعلی و آینده بهبود بخشد.

طبق گفته محققان RAND. اگر ایالات متحده به موقع با  اتخاذ سیاستهای مناسب ، اقدامات كاهش ریسك ، رویكرد كل دولت و احساس فوریت جمعی عمل كند ، می تواند فرصتی برای ایجاد زیرساختهای ارتباطی آینده داشته باشد كه به همان میزان  ایمن تر از وضع موجود باشد.

این کشور می تواند ضمن افزایش امنیت  ، از مزایای عظیمی که از محاسبات کوانتومی انتظار می رود ، بهره ببرد.

وی افزود: ظهور رایانه های کوانتومی خطر خص امروز را نشان می دهد زیرا اطلاعاتی که امروزه با امنیت کامل بدون رمزنگاری  برقرار می شوند پس از آن ممکن است توسط دیگران کشف و ضبط شوند تا بعد از ایجاد رایانه های کوانتومی رمزگشایی و فاش شوند. این یک آسیب پذیری است که فوراً باید برطرف شود. “

بودجه این پروژه توسط حامیان RAND و درآمد حاصل از عملیات تأمین شده است.گزارش ، “تأمین امنیت ارتباطات در عصر محاسبات کوانتومی: مدیریت خطرات برای رمزگذاری” ، در آدرس www.rand.org در دسترس است.

این گزارش بخشی از یک تلاش گسترده تر است ، که با توجه به تأثیرات روندهای سیاسی ، تکنولوژیکی ، اجتماعی و جمعیتی که در دهه های آینده شکل خواهد گرفت ، چالش های امنیتی مهم در جهان 2040 را نشان می دهد. این تحقیق در مرکز RAND برای خطر جهانی و امنیت انجام شده است.

https://www.rand.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *