نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 10:58 ب.ظ

سازمان و تشکیلات پلتفرم فناوری فولاد اتحادیه اروپا

هیات امنا:

هدایت پلتفرم بر عهده دو کمیته است: کمیته راهبری و گروه پشتیبانی

کمیته راهبری: وظایف این کمیته شامل موارد زیر می باشد:

تعریف اولویت های بلند مدت برای تحقیق و توسعه در حوزه صنعت فولاد

تعیین اقدامات راهبردی تحقیق و توسعه درجهت حمایت از نوآوری

تصویب برنامه راهبردی تحقیقاتی

نظارت و هماهنگی اقدامات بلند مدت

همانگونه که از سوی کمیسیون اروپا و تصمیم گیران صنعت فولاد توصیه شده است، برای ایجادیک بخش کارآمد و انعطاف پذیر، این کمیته راهبری متوازن از تعداد محدودی از شخصیت های سطح بالا در صنعت تشکیل می شود.

گروه پشتیبانی. اندازه و ساختاراین بخش نیز بر اساس اولویت های فنی پلتفرم تعیین می شود. وظیفه این بخش آماده سازی برنامه راهبردی تحقیقاتی، تسهیل فرآیند اجرای آن و پیگیری های مربوطه می باشد. گروه پشتیبانی از بخش مدیریت و بدنه اصلی پلتفرم تشکیل می شود. اعضای این گروه نمایندگان سهامداران اصلی هستند.

معرفی خلاصه برنامه 2020 پلتفرم بر مبنای سند منتشر شده از سوی پلتفرم در سال 2004

این سند شیوه  اجرای نسخه بروز برنامه های تحقیق و توسعه طرح ESTEP (افق 2030) که در 12 مارس 2004 رسما آغاز شد را تشریح می کند. این برنامه رویکردی جهانی به نوآوری و برنامه های تحقیق و توسعه  ارائه می دهد که به تحقق اهداف مشخص شده در چهارچوب رهبری پایدار بخش فولاد در دهه های پیش رو می انجامد.

نسخه بروز این برنامه که در تاریخ 7 جولای 2005 به تصویب کمیته راهبری رسیده شامل شرح کاملی از چگونگی اجرایی نمودن برنامه راهبردی تحقیقاتی از سوی بخش فولاد است که در تاریخ 15 دسامبر 2004 مورد تایید کمیته راهبری ESTEP قرار گرفت و همچنین فصل جدیدی در خصوص چگونگی بهبود ترکیبات فولاد برای مصرف کنندگان هدف در بخش انرژی که در نسخه قبلی اعلام شد را در بر می گیرد.

با توجه به توسعه سریع این صنعت درسایر قسمت های جهان به خصوص آسیا، هدف صنعت فولاد اروپا حفظ و تقویت یک موضع رهبری جهانی  پایدار و در عین حال رقابتی است.

در جهت تحقق اهداف راهبردی پلتفرم فناوری فولاد اروپا، در مارس 2004 گروهی از اشخاص موثر در صنعت تصمیم به آغاز یک تحقیق و توسعه معین، بلند مدت و منسجم گرفته اند.

شش گروه کاری متناظر با چهار اصل چهارچوب توسعه پایدار پلتفرم که حدود 110 نفر را شامل می شود تشکیل شده (سود، شرکا شامل بخش خودرو، ساخت و ساز و انرژی، سیاره و انسان ها) و سه برنامه تحقیق و توسعه گسترده و جامع طراحی کرده اند که تاثیر اجتماعی بسیار زیادی دارد و هریک چندین موضوع تحقیق و توسعه و حوزه تحقیقاتی را در بر می گیرد.

سه برنامه صنعتی با تاثیر اجتماعی بسیار زیاد پیشنهاد شده است که به شرح زیر می باشد.

  • فنآوری های امن، پاک، اقتصادی و کم هزینه
  • استفاده معقول از منابع انرژی و مدیریت ضایعات
  • راهکارهای فولاد موردنیاز مشتریان و مصرف کنندگان هدف

این سه برنامه نقش بزرگی در ارتقاء قدرت رقابت، رشد اقتصادی و در نتیجه اشتغال آینده اروپا خواهند داشت. زمینه تحقیق و توسعه و حوزه هایی که در این برنامه ها شناسایی شده است کمک زیادی به توسعه پایدار خواهند کرد.

بخش فولاد اروپا همواره با معضل برآورده کردن تقاضای مصرف کنندگان برای طیف وسیعی از مواد تخصصی روبروست که هرروز پیچیده تر می شود. برای برآورده کردن این میزان از تقاضا، شراکت مستقیم میان تولیدکنندگان فولاد و مصرف کنندگان مستقیم از اهمیتی حیاتی برخوردار است. این نوع همکاری ویژگی اصلی توسعه محصولات جدید در صنعت فولاد و عنصری ضروری در ارتقا مصرف فولاد است. در چهارچوب این برنامه تحقیقات راهبردی، بخش خودرو، ساختمان سازی و انرژی در اولویت قرار می گیرند.

حفاظت از محیط زیست (کنترل انتشار گازهای گلخانه ای و به خصوص انتشار دی اکسید کربن) و ترویج مصرف اقتصادی انرژی دغدغه نوسنجی اساسی در  برنامه های تحقیق و توسعه پیشنهاد شده می باشد. حفاظت و ایمنی نشان دهنده هدف بسیار مهم سوم است که نه تنها در صنایع مرتبط بلکه در زندگی روزمره مشتریان به عنوان مصرف کنندگان راهکارهای فولاد (خودرو، ساختمان، تولید انرژی حمل و نقل و غیره) از طریق ارائه راهکارهای فولادی بی خطر و هوشمندتر نیاز به بررسی دارد.

در حوزه منابع انسانی یک رویکرد اصلی نوسنجی نیز موردتوجه قرار گرفته است که جذب و به خدمت گرفتن افراد واجد شرایط برای کمک به تحقق هدف بخش فولادمی باشد. در این زمینه:

  • در میان ذینفعان پلتفرم فناوری فولاد اتحادیه اروپا، یک شبکه عظیم اروپایی (, T.I.M.E47 دانشگاه) به چشم می خورد که در حوزه های آموزش، پرورش، ارتباطات و نشر فعالیت دارند. این شبکه در تجزیه و تحلیل این مسئله که در صنعت فولاد اروپا چگونه نظام آموزشی می تواند در آینده قابلیت های مورد نیاز را در افراد واجد شرایط بوجود آورد و نیز در طراحی رویکردهای موثر برای حل کمبودهای پیش بینی شده آن نقش اصلی را بر عهده دارد.
  • منابع انسانی به عنوان حافظان ظرفیت های داخلی در یک شرکت، سرمایه‌ای کلیدی بوده و باید از آن به طور کامل بهره برداری شود. بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی تولید کنندگان فولاد اروپا در حوزه مدیریت تغییر و پیشروی در جهت “سازمان های دانش محور” که منجر به مبادله تجربیات می شود به چنین فرآیندهای بهینه سازی ، کمک شایانی می کند.

صنعت فولاد اروپا از طریق ایجاد یک ائتلاف میان صنایع و سازمان های تحقیقاتی که وظیفه ارائه فرآیندهای پیشتاز را بر عهده دارد که اصطلاحا ULCOS نامیده می شود ( صنعت فولادسازی با کربن دی اکسید بسیارکم) با معضل کاهش انتشار دی اکسید کربن مقابله کرده است.

این ائتلاف بزرگ دارای 48 عضو اروپایی که در سال 2004 با هدف اجرای یک برنامه مشترک تشکیل شد، قصد دارد فرآیندفولادسازی نوینی را ارائه دهد که قابلیت تحقق هدف کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2020 را داشته باشد. توسعه کامل این فرآیند، از مفاهیم پایه تا کاربری کامل صنعتی میانه و هزینه های بلند مدت را پوشش داده و از چند پروژه پی در پی تشکیل می شود.

دستیابی به پیشرفت های فناوری مورد نیاز این سه برنامه صنعتی اصلی این پلتفرم مستلزم توسعه و ایجاد فناوری های پیشتاز می باشد. برای مقابله با چالش های این هدف درازمدت به حجم عظیمی از مهارت و منابع مالی نیاز است.

ESTEP بخش تحقیق و توسعه شراکت اروپا که در چهارچوب پیمان نامه  ECSC برپا شده و بیش از 8.0000 محقق در اختیار دارد و برنامه های چهارچوب را ادغام کرده و دامنه آن را وسیع تر می کند.

این برنامه شامل شراکت های گسترده ای می شود که  تمامی صنعت فولاد اروپا، تامین کنندگان و مصرف کنندگان آن (صنعت خودرو، بخش ساختمان و بخش انرژی) کسب و کارهای کوچک و متوسط، سازمان های تحقیقاتی و دولتی خصوصی، مقامات دولتی و نمایندگان اتحادیه های تجاری را در بر می گیرد.

پیش بینی می شود تامین بودجه بخش خصوصی از سوی ذینفعان و سرمایه گذاری از سوی موسسات مختلف اروپایی، ملی و محلی صورت گیرد. با این وجود، آغاز یک برنامه مشترک فناوری محتمل است و وام های احتمالی بانک های سرمایه گذاری اروپایی، هزینه های کارخانه آزمایشی وعملیات  ارائه و مرحله صنعتی سازی پروژه ULCOS را پوشش می دهد.

بودجه نهایی برای اولویت های اول به حدود 0.8 میلیارد یورو خواهد رسید. علاوه بر این، سالانه حدود 25% بودجه تحقیقاتی برنامه فولاد و ذغال سنگ باید به برنامه هایی اختصاص یابد که هدف آن ها اجرایی کردن فعالیت های تحقیق و توسعه مورد توافق بخش ها می باشد.

بودجه نهایی برآورد شده متناظر با فعالیت های SRA در یک بازه زمانی 15 ساله به حدود 1.7 میلیارد یورو می رسد. 

منبع: Eropean Steel Technology Platform

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *