نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 12:45 ق.ظ

تحول دیجیتال در تقاطع آمادگی و مسئولیت

https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Images/promo_images/gx-abt-punit-renjen.jpg

Punit Renjen United States    20 January 2020

بررسی سالانه شرکت دلویت در مورد آمادگی کسب و کارها برای یک دوره مرتبط

همانطور که یک سفر تجاری برای تعادل سود و هدف کار ها را تسریع می کند ، تمرکز جدیتر تر روی استراتژی و پذیرش گسترده ترش فن آوری های تحول گرا که به نفع تجارت و جامعه است ، به سازمان ها کمک می کند تا سریعتر به اهداف خود برسند.

برخی مدتها استدلال می كنند كه شركتها باید بیش از هر چیز به دنبال سود باشند ، زیراكه كسب درآمد برای سهامداران تنها دلیل شركت در این امر است. اما با ادامه تحول دیجیتال، مدیران كسب وكار ها ی بیشتری شروع به دیدن تصویر بزرگتر و بزرگتری از انقلاب چهارم صنعتی می كنند.

بنظر می رسد با تکیه بر جنبش مسئولیت اجتماعی شرکت های نسل گذشته ، شکل جدیدی از سرمایه داری در حال ظهور است ، که نظرات گروهی از سهامداران را در نظر می گیرد و تاثیرات اجتماعی را در کنار عملکرد مالی نیز می سنجد. در آگوست 2019 ، مدیر عاملان نزدیک به 200 شرکت چندملیتی بیانیه ای را صادر کردند که توسط میزگرد تجاری (Business Roundtable Table) ارائه شده بود ، وعده می دادند که شرکت های خود را علاوه بر سهامداران ، به سود مشتریان ، کارمندان ، تأمین کنندگان و جوامع هدایت می کنند.

در تلاش برای همگام شدن با سرعت تحولات فناوری ، مدیران کسب و کارها نیز در حال فهمیدن لزوم درک نیاز به پرورش فرهنگ یادگیری  بصورت دایمی ، تجهیز نیروی کار خود به مهارتهای لازم برای موفقیت در آینده هستند. با توجه به فشار مشتریان و کارمندان ، مدیران ابراز نگرانی عمیق در مورد تغییرات آب و هوا و کمبود منابع را در می یابند  ، موضوعاتی که از چند ی قبل در برنامه کار هیات مدیره ها قرار گرفته اند .  

 شرکت مشاور بزرگی همچون دلویت می گوید که ، در سومین بررسی سالانه Deloitte Global از بیش از 2000 مدیرعامل در 19 کشور ، تقاطع آمادگی و مسئولیت را بررسی کردیم تا ببینیم که مدیران  وضعیت انتقال  این تحول را به روشی مسئولیت پذیرتر ار نظر اجتماعی ، به ویژه در زمینه امور محیط زیست چگونه ارزیابی می کنند..

از آنجا که شرکت ها با واقعیت های جدید روبرو هستند ، مدیران به دنبال رویکرد صحیح به چهار حوزه اصلی تحول دیجیتال مهم هستند:

استراتژی ، تأثیر اجتماعی ، استعدادها و فناوری.

ما دریافتیم که برخی از شرکت ها ، به ویژه شرکت هایی که دارای استراتژی جامع هستند ، عملکرد خوبی دارند و برخی دیگر عقب مانده اند. گزارش امسال برخی روندها و بینشهای اصلی را برجسته می کند:

    وقتی استراتژی پیش می رود ، موفقیت دنبال می شود.

درکوتاه مدت و تلاش برای ایجاد استراتژی های جامع و مؤثر ، وقتیکه از فناوری های جدید استفاده می شود – که در گزارش سال گذشته مشخص شده  –  منجر به ضرر عملیاتی در بسیاری از سازمان ها است. دو سوم آنها گفتند كه شركتهایشان یا استراتژی رسمی ندارند یا رویكردهای موقت را در پیش گرفته اند. در مقابل ، تنها 10 درصد آن ها گفتند که آنها برای دستیابی به فن آوری های جدید ، استراتژی های کاملتری دارند.

    این مایه تاسف است ، زیرا داده های نظرسنجی نشان می دهد کسب و کارها دارای استراتژی های جامع  و مورد تایید هیئت مدیره بسیار موفق تر هستند. آنها در حال نوآوری و رشد سریع تر هستند ، فن آوری های صنعت 4.0 را با موفقیت ادغام کرده و کار بهتری در جذب و آموزش افرادی که در آینده به آنها نیاز دارند انجام می دهند. مدیری آنها همچنین نسبت به پیشرو بودن در دوره تحول اطمینان بیشتری دارند.

شناخت مسئولیت اجتماعی تجارت.

شواهد و مدارک فراوانی وجود دارد که نشان می دهد اکثر کسب و کارها ، به لطف فشار زیاد مشتریان ، کارمندان و سایر ذینفعان ، تلاش می کنند تعادل بین سود و اهداف را پیدا کنند. در واقع ، تقریباً چهارنفر از 10 پاسخ دهنده نظرسنجی گفتند که آنها روی موضوعات اجتماعی تمرکز می کنند زیرا این امر برای ذینفعان خارجی اولویت است.

تقریبا 70 درصد از افرادی که موضوع تحول صنعت 4.0 را در استراتژی های خود ادغام کرده اند ، گفتند که ، در حالی که بصورت مثبت به جامعه کمک می کنند پیشرفت های زیادی را در برابر اهداف خود برای ایجاد سود داشته اند ، درحالیکه ده درصد کسانی که استراتژی  نداشته اند این موفقیت را اظهار کرده اند.

این امر به ما می گوید که تقریباً تمام مدیران تجاری که ما مورد بررسی قرار داده ایم از این بیم دارند که اثرات تغییرات آب و هوایی می تواند بر سازمانهای آنها تأثیر منفی بگذارد ، و نیمی از آنها ذکر کرده اند که مقابله با تغییرات آب و هوا به عنوان اولویت اصلی نسل آنها است. مدیران تجارت مسئولیت عمل را می پذیرند ، و بسیاری از آنها برنامه هایی را برای رفع کمبود منابع و پایداری محیط زیست در دست اجرا دارند. بیش از 90 درصد از پاسخ دهندگان می گویند شرکت های آنها طرح های پایداری در مرحله اجرا یا در مرحله طرحریزی دارند.

تعهد به آموزش و توسعه.

سازمانها به تلاش خود ادامه می دهند تا اطمینان حاصل کنند که نیروهای کاری آنها مهارت های لازم برای موفقیت در گذار از تحول را دارند. فقط یک پنجم مدیران کاملاً موافق بودند که سازمان های آنها در حال حاضر آماده هستند و فقط 10 درصد گفتند که پیشرفت های زیادی در شناسایی ، جذب و حفظ استعداد مناسب انجام می دهند.

جالب اینجاست که به نظر می رسد ، مسئولیت توسعه مهارت ها تغییر کرده است. تعداد فزاینده ای از مدیران مسئولیت توسعه نیروی کار خود را می پذیرند ، با آنکه تعداد کمتری از مدیران در سال گذشته نسبت به سال گذشته کارگران را بر عهده داشتند. بیش از 80 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آنها یک فرهنگ سازمانی برای یادگیری دایمی ایجاد کرده اند یا در حال ایجاد هستند ، که 17 درصد دیگر برنامه ریزی برای انجام این کار دارند.

    بخشی از چالش:

مجریان هنوز مهارت های لازم برای موفقیت در دنیای همیشه در حال تغییر تحول دیجیتال را کاملاً درک نمی کنند. شش مورد از 10 مورد سرمایه گذاری قابل توجه برای درک مهارت های مورد نیاز برای موفقیت گزارش شده است.

    عقب نشینی از اختلال.

در حالی که فن آوری های تحول این امکان را دارند که زمینه های مختلف تجاری را برای بهتر و بدتر شدن تغییر دهند ، اما به نظر نمی رسد که مدیران به عنوان یک امرگسترده  آنها را ارتقاء دهند.

    تنها 17 درصد از مدیران می گویند که سرمایه گذاری های مؤثر در فناوری ها برای سازمانشان اولویت است و در بین 12 اولویت سرمایه گذاری کمترین رتبه را دارد.  در حالی که به نظر می رسد مدیران اهمیت و اثر بخشی استفاده از یک رویکرد متصل و یکپارچه برای اجرای فناوری های تحول دیجیتال را درک می کنند ، تنها 5 درصد نظرات نشان دهنده پیشرفت چشمگیر در این زمینه است.

    با توجه بیشتر سازمانها به  اهمیت تأثیر مثبت در اجتماع ، ممکن است مدیران این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که چگونه فناوری ها ممکن است به پیشبرد این ابتکار عمل کمک کند. با این حال ، مدیران هنوز توانایی فن آوری های مرتبط را برای پیشبرد نوآوری  اجتماعی و زیست محیطی را به رسمیت نمی شناسند: فقط از هر 5 مدیر یکی از آنها می گوید سرمایه گذاری در فن آوری های پیشرفته و دارای اثرات مثبت اجتماعی را در اولویت قرار می دهند.

    از آنجا که مدیران کاملاً از فناوری برای ایجاد رقابت در سازمانهای خود استفاده نمی کنند ، شاید تعجب آور نباشد که آنها نیز از این سیستم برای ایجاد رقابت در رقبا استفاده نمی کنند. با ارائه 10 نتیجه احتمالی که مدیران قصد دارند با سرمایه گذاری های آینده  به آن دست یابند ، تنها 3 درصد از رقابت کردن با رقبا را به عنوان یک نتیجه برتر عنوان می کنند.

نظرسنجی امسال ، چگونگی تلاشی اهداف تجاری سنتی ، فناوریهای تحول ، مهارتهای در حال تحول و تعهدات در حال رشد به سمت منافع بیشتر را ارایه می کند. برخی از پاسخ ها ، مانند پاسخ هایی که استقبال توسعه کارمندان و نگرانی های اجتماعی را نشان می دهد ، حاکی از پیشرفت است. برخی دیگر مانند پایداری کوتاه مدت و تمایل به پذیرش کامل فناوری های مرتبط را ، مانند فرصت های از دست رفته احساس می کنند. در نهایت ، اگرچه ، این نظرسنجی نشان می دهد که این تحول به سمت تراز کردن سود و هدف شدت می یابد. تمرکز واضح تر روی استراتژی و استفاده گسترده تر از فناوری های تحول گرا که به نفع تجارت و جامعه است ، به مدیران کمک می کند تا سریعتر به آنجا برسند.

برای دریافت اصل این گزارش اینجا کلیک کنید.

https://www2.deloitte.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *