نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 4:28 ب.ظ

انجمن آهن و فولاد ايران

با عنايت به توسعه روزافزون صنعت فولاد ایران و اهميت آن در اقتصاد كشور، توجه به تشكيل انجمن علمي كه بتواند بعنوان یکی از حلقه‌های زنجیره توسعه پایدار این صنعت باشد ضروري بنظر مي‌رسید. ضرورت تشکیل انجمن آهن و فولاد ایران از آنجا بیشتر مشخص می‌شود که به تاریخچه تشکیل اینگونه انجمن‌ها و نقش سازنده آنان در ارتقاء علمی و تکنولوژی صنایع فولاد مراجعه شود. بر این اساس ملاحظه می‌شود تقریباً تمام کشورهای صنعتی دارای چنین انجمنی هستند و یکی از قدیمی‌ترین آنها انجمن آهن و فولاد امریکاست که بیش از 150 سال قدمت دارد.

انجمن آهن و فولاد ايران هم به عنوان يك انجمن علمي در جهت كمك به ارتقاء دانش در صنعت فولاد كشور و نيز در راستاي ارتباط بين اساتيد، محققين و متخصصين صنعت فولاد، دولتي و خصوصي با آن، بنا به پیشنهاد آقای دکتر عباس نجفی‌زاده و با پیگیری ایشان در تاریخ 28/04/1378 مجوز خود را از وزارت فرهنگ و آموزش عالی دریافت کرد و سپس بدنبال انتخاب اولین هیأت مدیره که ترکیبی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مدیران عامل صنایع بزرگ فولاد کشور و صاحب‌نظران صنعت فولاد بود مقدمات ثبت آن را در اداره کل ثبت شرکت‌های اصفهان در تاریخ 05/08/1379 به اتمام رساند و بر اساس روزنامه رسمی منتشر شده انجمن آهن و فولاد ایران از تاریخ 27 آذر ماه سال 1378 فعالیت‌های خود را رسما آغاز نموده است.

اهداف:

رشد، ارتقا، توسعۀ تکنولوژی، فناوری، آموزش، پژوهش و نشر اطلاعات در زمینه‌های تخصصی آهن و فولاد از اهداف کلی انجمن به شمار می‌آید. انجمن آهن و فولاد ایران برای تحقق اهداف خود، فعالیت‌های زیر را برنامه خود قرار داد: 1-ایجاد پایگاهی مناسب به منظور برقراری ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و تبادل نظر بین محققان و متخصصان آهن و فولاد و رشته‌های مرتبط.2- برگزاری سالیانه همایش‌های علمی سمپوزیوم فولاد به همراه نمایشگاه بین‌المللی فولاد. 3- انتشار مجلات علمی-پژوهشی بین‌المللی و داخلی و همچنین مجله علمی-خبری و چاپ و نشر کتاب‌های تخصصی این صنعت 4- ارائه خدمات آموزشی، علمی، پژوهشی، فنی و مشاوره‌ای با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در راستای ایجاد و توسعۀ تکنولوژی‌های نوین در زمینه‌های آهن و فولاد و افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفی محصولات تولیدی.5- کسب اطلاعات از آخرین دستاوردهای علمی و صنعتی ایران و جهان و ارائه آن به اعضاء. 6- ترغیب، تشویق و حمایت از پژوهشگران، صنعتگران و دانشجویان در پیشبرد فعالیت‌های علمی – کاربردی. 7- همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی، انجمن‌های علمی و مؤسسات صنعتی جهت گسترش علمی صنعت فولاد. 8- شناسایی، جذب نخبگان و برگزیدگان رشته‌های مرتبط با آهن و فولاد؛ و تشویق و هدایت آنها در جهت تحقق اهداف انجمن. 9- ایجاد ارتباط با انجمن‌ها و سازمان‌های علمی داخل و خارج کشور. 10- ارائه خدمات تخصصی به متقاضیان.

هيئت مديره:

هیأت مدیره انجمن شامل 17 عضو به قرار زیر است:

6 نفر از مدیران عامل یا نمایندگان تام‌الاختیار شرکت‌های بزرگ فولاد؛ یعنی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، شرکت فولاد آلیاژی ایران، شرکت ملی فولاد ایران و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در مقام اعضای حقوقی

4 نفر عضو حقوقی شرکت‌های فعال در زمینۀ آهن و فولاد کشور به انتخاب مجمع عمومی. ثابت.

5 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های معتبر ایران به انتخاب مجمع عمومی.

2 نفر صاحب نظر صنایع فولاد به انتخاب مجمع عمومی.

مهمتـرین فعـالیـت‌های انجمن:

1. برگزاری همایش‌های سالیانۀ علمی و تخصصی در سطح ملی و بین‌المللی با عنوان سمپوزیوم فولاد.

2. برگزاری نمایشگاه های بین المللی صنایع فولاد.

3. حضور فعال درنمایشگاه‌های بین المللی صنایع فولاد و صنایع وابسته.

4. انتشار فصلنامه پیام فولاد (علمی- خبری).

5. انتشار مجله بین‌المللی انجمن آهن و فولاد ایران به زبان انگلیسی (علمی- پژوهشی).

6. انتشار دو مجله علمی- پژوهشی مشترک با دو دانشگاه‌ه معتبر کشور .

7. چاپ و انتشار کتاب‌های علمی در زمینۀ فولاد.

8. دریافت مجوز نشر آهن و فولاد برای انجمن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

9. برگزاری سمینارهای علمی با دعوت از متخصصان داخلی و خارجی.

10. برگزاری کارگاه و دوره‌های آموزشی و انعقاد تفاهم نامه با شرکت‌ها جهت برگزاری دوره‌های مورد نظر در محل شرکت‌ها.

11. ارائۀ مشاورۀ راهبردی به مراکز تصمیم گیری کلان مملکت.

12. انعقاد قرارداد پژوهش‌های کاربردی با شرکت‌های وابسته به صنایع فولاد.

13. عقد قرارداد همکاری با کتابخانه‌های معتبر کشور.

14. ایجاد و به روز رسانی سامانۀ انجمن به دو زبان فارسی و انگلیسی و به صورت رایگا ن قراردادن کلیۀ مقالات منتشر شدۀ انجمن در اختیار عموم.

15. ایجاد و توسعۀ بانک اطلاعاتی انجمن آهن و فولاد ایران.

16. تهیۀ نرم‌افزارهای همایش‌ها و دوره‌های آموزشی .

17. ایجـاد و توسـعۀ 19 دفتر اقـماری در دانشـگاه‌ها و شرکـت‌های فـولادی.

18. اتخاذ سیاست های مناسب جذب افراد جهت عضویت در انجمن.

19. دریافت لوح و تندیس به عنوان کارآفرین برگزیدۀ استان در سال 1385 از دومین جشنواره کارآفرینان برتر.

20. انتخاب انجمن به عنوان انجمنی برتر، از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی کشور.

21. خرید زمین واحداث و تکمیل ساختمان انجمن با زیربنایی نزدیک به 1100 متر مربع در پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی واقع در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *