معاون وزارت صمت :
کرونا روی اجرای طرح دانشجو تاپ و استاد تاپ تاثیری نداشته است، استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در دوران قرنطینه و کرونا به کمک طرح تاپ آمده است.
طرح تاپ در سه بخش برای دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه های اقتصادی بگذارانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان نامه های خود را به صورت مسأله محور انجام دهند و اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاههای صنعتی و معدنی، انجام پروژههای مستقل یا مشترک فعالیت نمایند، اجرا میشود.
بنگاه متقاضی: کلیه بنگاههای فعال خصوصی، عمومی و دولتی دارای مجوز از مراجع (صنعت، کشاورزی و خدمات)، که تقاضای نیروی انسانی و نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را در سامانه تاپ وارد نموده و بر اساس شیوه نامه سنجش صلاحیت بنگاه مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفته شده باشند و تمایل دارند به حداقل یکی از سه حالت زیر اقدام نمایند:
- رفع نیاز بنگاه از طریق تعریف پایان نامه های تحصیلات تکمیلی و حضور دانشجویان در بنگاه در مدت زمان معین.
- رفع نیاز بنگاه از طریق حضور اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و تعریف پروژه در بنگاه در مدت زمان معین.
- به کارگیری دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی در بخش های تخصصی و مرتبط.
- دانشجوی تاپ: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در همه رشتهها که بر اساس شیوه نامه سنجش صلاحیت دانشجو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تاپ پذیرفته شده باشند.
- سرباز تاپ: داوطلبان خدمت دانشآموخته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که بر اساس شیوه نامه سنجش صلاحیت سرباز مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تاپ پذیرفته شده باشند.
- استاد تاپ: اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی (دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی، فرصت مطالعاتی در بنگاه های صنعتی و معدنی، انجام پروژه های مستقل یا مشترک فعالیت نمایند.
در تاریخ سوم تیر ماه ۹۹ معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: هدف گذاری برای ثبت نام تعداد ۸ هزار و ۵۸۹ پروژه در طرح تاپ بوده است که تاکنون ۳ هزار و ۴۲۲ پروژه در سامانه طرح تاپ، ثبت نام شده است.
به گزارش شاتا، برات قبادیان با بیان این مطلب، افزود: معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت چهار حوزه تخصصی دارد و دانشگاه صنایع و معادن هم زیر نظر این معاونت است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت توسعه بدون علم و توسعه بدون فناوری و دانشگاه را بدون مفهوم دانست و گفت: محور توسعه انسان است و انسان باید توسعه گر باشد و برای توسعه در دنیا تنها آموزش مطرح نیست چراکه توسعه فناوری و پژوهش هم مطرح است، پس دانشگاه های نسل دوم که در حوزه آموزش و پژوهش همزمان کار کنند به وجود آمدند.
قبادیان با اعلام اینکه دانشگاه های کارآفرینانه نسل سوم و دانشگاه های ماموریت گرا نیز نسل چهارم هستند، اضافه کرد: سیاستهای کلان در بحث آموزش، پژوهش و فناوری را این معاونت در وزارت صمت جلو میبرد، در کنار این ماموریت پروژه های فناورانه را در دو بخش رسوخ و نفوذ فناوری و بهره وری مطرح کردیم.
انقلاب چهارم صنعتی برای آینده کشور بسیار حیاتی است و در همین راستا ایجاد و ترویج فرهنگ مربوط به تحولات آینده صنعتی را دنبال می کنیم.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سه سال گذشته تولید محصولات بومی را دنبال کردیم، پروژه های رونق تولید را در سال گذشته در دستور کار داشتیم و پروژه های امسال در راستای جهش تولید است.
طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار( تاپ) از سال ۹۷ شروع شده، در سال ۹۸ آزمایشی( پایلوت) دنبال شده و در سال ۹۹ به صورت وسیع در حال اجرا است و تحقق شعار ارتباط صنعت با دانشگاه با اجرای طرح ملی تاپ دنبال می شود.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت رفع موانع و مشکلات موجود فناورانه و علمی و بهره گیری از ظرفیتهای علمی و فناورانه دانشگاه در بخشهای اساتید تاپ و دانشجویان تاپ از اهداف طرح تاپ دانست و گفت: در راستای طرح تاپ، پایان نامه و رساله ها در راستای رفع نیازها و ماموریت های بخش به حرکت در می آیند.
قبادیان ادامه داد: به کارگیری دانشجویانی که در راستای طرح تاپ با یک بنگاه همکاری فناورانه و علمی دارند در همان بنگاه، از اهداف طرح تاپ است و ظرفیت سازی اشتغال با ایجاد ارزش افزوده در بخش صنعت از اهم اهداف طرح تاپ است.