نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 5:56 ق.ظ

از طرح تاپ چه خبر ؟

معاون وزارت صمت :

کرونا روی اجرای طرح دانشجو تاپ و استاد تاپ تاثیری نداشته است، استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در دوران قرنطینه و‌ کرونا به کمک طرح تاپ آمده است.

طرح تاپ در سه بخش برای دانش­ آموختگان مشمول خدمت سربازی که تمایل دارند دوران خدمت سربازی خود را در بنگاه­ های اقتصادی بگذارانند، دانشجویان تحصیلات تکمیلی که تمایل دارند پایان­ نامه­ های خود را به­ صورت مسأله ­محور انجام دهند و اعضاء هیئت علمی دانشگاه­ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی،  فرصت مطالعاتی در بنگاه­های صنعتی و معدنی، انجام پروژه­های مستقل یا مشترک  فعالیت نمایند، اجرا می­شود.

بنگاه متقاضی: کلیه بنگاه­های فعال خصوصی، عمومی و دولتی دارای مجوز از مراجع  (صنعت، کشاورزی و خدمات)، که تقاضای نیروی انسانی و نیازهای پژوهشی و فناورانه خود را در سامانه تاپ وارد نموده و بر اساس شیوه ­نامه سنجش صلاحیت بنگاه مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت پذیرفته شده باشند و تمایل دارند به حداقل یکی از سه حالت زیر اقدام نمایند:

  • رفع نیاز بنگاه از طریق تعریف پایان­ نامه ­های تحصیلات تکمیلی و حضور دانشجویان در بنگاه در مدت زمان معین.
  • رفع نیاز بنگاه از طریق حضور اعضاء هیئت علمی دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و تعریف پروژه در بنگاه در مدت زمان معین.
  • به­ کارگیری دانش ­آموختگان مشمول خدمت سربازی در بخش­ های تخصصی و مرتبط.
  • دانشجوی تاپ: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ­ها و موسسات آموزش عالی کشور در همه رشته‎ها که بر اساس شیوه ­نامه سنجش صلاحیت دانشجو مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تاپ پذیرفته شده باشند.
  • سرباز تاپ: داوطلبان خدمت دانش‎آموخته کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که بر اساس شیوه ­نامه سنجش صلاحیت سرباز مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تاپ پذیرفته شده باشند.
  • استاد تاپ: اعضاء هیئت علمی دانشگاه­ ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی (دارای مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) که مایلند در قالب طرح پسادکترای صنعتی،  فرصت مطالعاتی در بنگاه­ های صنعتی و معدنی، انجام پروژه ­های مستقل یا مشترک  فعالیت نمایند.

در تاریخ سوم تیر ماه ۹۹ معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: هدف گذاری برای ثبت نام تعداد ۸ هزار و ۵۸۹ پروژه در طرح تاپ بوده است که تاکنون ۳ هزار و ۴۲۲ پروژه در سامانه طرح تاپ، ثبت نام شده است.

به گزارش شاتا، برات قبادیان با بیان این مطلب، افزود: معاونت آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت چهار حوزه تخصصی دارد و دانشگاه صنایع و‌ معادن هم زیر نظر این معاونت است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت توسعه بدون علم و‌ توسعه بدون فناوری و‌ دانشگاه را بدون مفهوم دانست و گفت: محور توسعه انسان است و انسان باید توسعه گر باشد و برای توسعه در دنیا تنها آموزش مطرح نیست چراکه توسعه فناوری و پژوهش هم مطرح است، پس دانشگاه های نسل دوم که در حوزه آموزش و پژوهش همزمان کار کنند به وجود آمدند.

قبادیان با اعلام اینکه دانشگاه های کارآفرینانه نسل سوم و دانشگاه های ماموریت گرا نیز نسل چهارم هستند، اضافه کرد: سیاست‌های کلان در بحث آموزش، پژوهش و ‌فناوری را این معاونت در وزارت صمت جلو میبرد، در کنار این ماموریت پروژه های فناورانه را در دو بخش رسوخ و‌ نفوذ فناوری و بهره وری مطرح کردیم.

انقلاب چهارم صنعتی برای آینده کشور بسیار حیاتی است و در همین راستا ایجاد و ترویج فرهنگ مربوط به تحولات آینده صنعتی را دنبال می کنیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در سه سال گذشته تولید محصولات بومی را دنبال کردیم، پروژه های رونق تولید را در سال گذشته در دستور کار داشتیم و پروژه های امسال در راستای جهش تولید است.

طرح ملی توانمندسازی تولید و‌ توسعه اشتغال پایدار( تاپ) از سال ۹۷ شروع شده، در سال ۹۸ آزمایشی( پایلوت) دنبال شده و در سال ۹۹ به صورت وسیع در حال اجرا است و تحقق شعار ارتباط صنعت با دانشگاه با اجرای طرح ملی تاپ دنبال می شود.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت رفع موانع و‌ مشکلات موجود فناورانه و علمی و بهره گیری از ظرفیتهای علمی و‌ فناورانه دانشگاه در بخشهای اساتید تاپ و دانشجویان تاپ از اهداف طرح تاپ دانست و گفت: در راستای طرح تاپ، پایان نامه و رساله ها در راستای رفع نیازها و ماموریت های بخش به حرکت در می آیند.

قبادیان ادامه داد: به کارگیری دانشجویانی که در راستای طرح تاپ با یک بنگاه همکاری فناورانه و علمی دارند در همان بنگاه، از اهداف طرح تاپ است و ظرفیت سازی اشتغال با ایجاد ارزش افزوده در بخش صنعت از اهم اهداف طرح تاپ است.

https://www.mimt.gov.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *