نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 مرداد 1403 6:36 ق.ظ

درباره فناوری های همگرا

 در باره ی فناوری‌های همگرا تعاریف زیادی وجود دار اما معمولا به تجمیع جهار نوع  فناوری اطلاعات، زیستی، شناختی و نانو اطلاق می‌شود که در یکپارچگی با هم قادرند، به نیازهایی از بشر پاسخ دهند که تک تک آنها قادر نیستند . با شروع هزار سوم میلادی فناوری‌های همگرا مورد توجه خاص قرار گرفته‌ و انتظار می‌رود این فناوری‌ها، بنیان یک فناوری برتر را بگذارند که تمدن بشریت را دگرگون خواهد ساخت.

اما از سوی دیگر ؛ برخی این فناوری های همگر را بصورت زیر می بینند.

بعبارت دیگر همگرایی فن آوری عبارت است از ادغام تعدادی از فن آوری ها یا عملکردهای متفاوت در یک سیستم یکپارچه واحد. اینترنت و همگرایی دیجیتال نمونه های کلاسیکی از این موارد هستند. تقریباً همه شیوه های ارتباطات به سرعت در پروتکل اینترنت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد واحد برای ارتباطات هستند. همگرایی دیجیتال به ادغام چهار صنعت مجزا در یک سیستم اشاره دارد: فناوری اطلاعات ، ارتباط از راه دور ، الکترونیک مصرفی و سرگرمی. قالب دیجیتالی باعث همگرایی سریع می شود ، به عنوان یک مجموعه رسانه ای متفاوت از کتاب ها تا تلویزیون گرفته تا فیلم ها و عکس ها که همه بر یک قالب واحد همگرا هستند. کابل های برق شروع به انتقال اطلاعات می کنند. وقتی زیرساخت ها و شبکه های برق در اینترنت ادغام می شوند و با تبدیل شدن اتومبیل  به یک وسیله متصل به این سیستم ، آنها نیزعملا در شبکه برق ادغام می شوند. برخی از عوامل اصلی این همگرایی در درجه اول انقلاب اطلاعات ، جهانی سازی ، فناوری های پایدار و ظهور اقتصاد مبتنی بر خدمات است.

از زمان ظهور ابزارهای اولیه سنگ و چوب ، این فناوری به طور فزاینده ای در کارکردهای تخصصی متمایز شده است ، و امروزه می توان میلیون ها فن آوری و خدمات متنوع را در بازار پیدا کرد. هر زمان که ما یک تحول بزرگ فناوری یا منبع انرژی جدید مانند انرژی حاصل از نفت را داشته باشیم ، یک اکوسیستم کاملاً جدید از فناوری ها به دست می آیند . اگر نگاهی به توسعه فن آوری های جدید  برای مصرف کنندگان در قرن بیستم بیندازیم ، عمدتاً وابستگی تاریخی به روشهای مختلفی برای استفاده از منابع انرژی تازه همانند برق وکاربرد پلاستیک های مبتنی بر نفت بوده است ، که نتیجه آن گسترش  و تکثیر فن آوریهای مصرفی بیشتر و بیشتری است.

فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات در این فرایند همگرایی  یک فناوری اساسی است ، زیرا به طور فزاینده در حال تبدیل شدن به رابط بین مردم و زیرساختهای فنی است که از ما پشتیبانی می کنند. دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند یا رایانه های لوحی به ما این امکان را می دهند که از طریق یک رابط کاربری به طیف گسترده ای از عملکردها دسترسی پیدا کنیم. اینترنت اشیاء منجر به همگرایی گسترده فن آوری های بسیار متفاوت از تراکتورها ، ماشین لباسشویی ها به کارخانه های تولید کننده آنها می شود. همه آنها از طریق اینترنت اداره می شوند و اغلب از طریق دستگاه های تلفن همراه قابل دسترسی هستند ، و البته پشت این همه به اصطلاح “ابر” و مجازی سازی رایانه موجود است زیرا داده ها به مراکز داده متمرکز تبدیل می شوند. این معماری با نسل بعدی فناوری اطلاعات ، از یک سو سیستم متمرکز محاسبات ابری ، داده های بزرگ و تحلیل داده  و از سوی دیگر گسترش دستگاه های تلفن همراه و اینترنت اشیاء ، نمونه خوبی از تعامل پیچیده بین افزایش ، همگرایی و واگرایی است.

خدمات

انقلاب خدمات یک تغییر پارادایم اقتصادی است که تمرکز فعالیت اقتصادی را از تهیه محصولات و فن آوری های گسسته به سمت ارائه خدمات نهایی به کاربران نهایی با استفاده از سیستم های خدمات محصول سوق می دهد. در این الگو ، تمرکز بیشتر روی کاربر نهایی است که نه تنها کالای مورد نظر خود را دریافت می کند  ، بلکه تجربه خدمات بی نظیری را در اختیار می گیرد. این یک مدل تجاری و بازاریابی بسیار پیچیده است که ارزش و تمایز را  به محصول می افزاید و با تسلط بخش خدمات در اقتصادهای پسا تولید همسو می شود. این یک عامل کلیدی است که منجر به همگرایی می شود ، زیرا تمرکز آن بر ادغام فن آوری های مختلف در سیستم های خدمات یکپارچه و شخصی شده است.

پایداری

پایداری یکی دیگر از محرکهای همگرایی است ، اما بیشتر در مقیاس کلان است ، زیرا ما را ملزم می کند تا بر نحوه تعامل بین  زیر سیستم های مختلف یک سیستم تمرکز کنیم تا بتوانیم کل سیستم ها را بصورت کارآمدتر و پایدار در طول چرخه زندگی خود داشته باشیم. شهرهای پایدار ، محیط های شهری هستند که چگونگی عملکرد مشترک زیر سیستم های مختلف آنها را مشخص می کنند و این به معنای طراحی سیستم های یکپارچه است. به عنوان مثال ممکن است این سؤال مطرح شود که ساختار محیط شهری با سیستم حمل و نقل آن چگونه ارتباط دارد و میزان مصرف انرژی آنها با کیفیت هوای شهر چه ارتباطی دارد و غیره. این موضوع  شبکه ای دارد که سیستم های قدیمی را منسوخ نموده ، و همگرایی توابع و مخازن داده های مختلف را بر روی پلتفرمهایی مشترک استوار میسازد.

جهانی سازی

سرانجام ، جهانی سازی نیز عاملی است و یک همگرایی جغرافیایی را ایجاد می کند زیرا سیستم های زیرساختی دیگر در کنار مرزها متوقف نمی شوند بلکه در یک سطح چند ملیتی و منطقه ای یا حتی جهانی به شبکه تبدیل می شوند. فن آوری اطلاعات و چارچوب های اقتصادی و اقتصادی به ما امکان ایجاد بازارهای چند ملیتی را می دهد زیرا چیزی که می توان از طریق آن در سراسر حوزه های تجارت انجام داد، یکپارچه سازی متقابل بین سیستم های زیرساخت ملی قبلی که خودمختار بودند ، با سیستم های جهانی است . بهترین نمونه این موضوع در اتحادیه اروپا با شروع به کار چارچوب های نظارتی برای حمل و نقل و سیستم های آب و برق  و تسری آن به سایر موضوعات در کل قاره اروپا است.

نکات مثبت و منفی

این روند افزایش سریع همگرایی ، هم چالش ها و هم راه حل هایی را در زیرساخت های فناوری ما ایجاد می کند. از  یک طرف مثبت  و از طرف دیگر دارای نکات منفی است . ما توان فیزیکی خود را از دست می دهیم زیرا همگرایی به طور معمول بدین معنی است که می توانیم با انرژی بدنی کمتری کار کنیم و خنثی سازی انرژی اضافی برای دستیابی به پایداری فیزیکی بسیار مهم است. همگرایی برای مقابله با پیچیدگی نسل بعدی فناوری برای ما بسیار مهم است . فن آوری ها و عملکردهای گسسته مخازن داده را کم و ، فرآیندهای یکپارچه را امکان پذیر تر می کند. اما همچنین چالش های زیادی وجود دارد از جمله پیچیدگی های شدید مهندسی این سیستم های چند منظوره که به سطح انتزاعی بسیار بالاتری احتیاج دارند. پرداختن به مرزهای تعریف نشده  بصورت فازی و چالش های دیگری را ایجاد می کند. ایجاد ریسک های امنیتی بیشتر شده و اطمینان از عملکرد اساسی با وجود پیچیدگی بیشتر ، یک چالش مهندسی است که به این نکات منفی اضافه شده است.

افزایش انتزاع

همگرایی مستلزم استفاده از انتزاع قابل توجهی است. انتزاع چیزی است که به طور کلی در یک سیستم بصورت فزاینده ای از هر نمونه اعمال و عملکرد فردی خارج می شود. یک مثال ممکن است  ، سیستم عامل رایانه باشد. رایانه های اولیه فاقد سیستم عامل بودند. یکی نفر به سادگی یک برنامه نوشت و آن را در رایانه قرار داد تا اجرا شود و سپس نفر بعدی  نیز همراه با برنامه خود باشد و این کار را انجام دهد. البته ، هرکدام از این برنامه نویسان  باید برای مدیریت کد های سطح پایین زیادی بنویسند. سخت افزارهای رایانه با گذشت زمان ،با یک سیستم عامل مدرن به منظور فراهم آوردن بستر عمومی برای انجام امور عمومی ، تکامل یافت. سیستم عامل ها یک لایه انتزاعی را فراهم کردند تا سخت افزار رایانه بتواند به راحتی برای بسیاری از برنامه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال مستقل از هر نمونه خاص باشد. برای فعال کردن همگرایی ، باید تجریدهای جدید اختراع شوند. آنها باید کار کنند و عملی باشند.

مرزهای فازی و امنیت

پیچیدگی در طراحی و مدیریت این سیستم های پیچیده ، امری بی اهمیت نیست. همگرایی بدان معنی است که مرزهای ما به خوبی تعریف شده و فازی می شوند. وقتی همه چیزها با هم همپوشانی دارند ، دیگر مشخص نیست که چه کسی مسئول است. مقررات سنتی و ساختارهای مدیریتی که به عنوان خاص برای موضوعی طراحی شده اند ، شروع به فرسایش می کنند و کمتر دیده می شوند . همپوشانی و ادغام بسیاری از سیستم های مختلف و امکان دسترسی به همه این سیستم ها ، هرچند که یک پروتکل واحد داشته باشند ، چالش های امنیتی قابل توجهی را ایجاد می کند. این ارتباط و وابستگی متقابل باعث افزایش خطر شکست  می شود. درک و مدل سازی کلیه پیوندها و وابستگی های متقابل درون این شبکه های پیچیده بسیار دشوار می شود. با همگرایی ، کاربر نهایی می خواهد بتواند بصورت یکپارچه بین توابع و دامنه های مختلف جابجا شود. ساختن فایروال ها ، بافرها و افزونگی ها به منظور کاهش گسترش خرابی ها، اغلب از ظرفیت آنها برای انجام این کار می کاهد ، و بنابراین ممکن است باعث نگرانی و مقابله با آنها شود.

عملکرد اساسی

انتزاع موتور محرک همگرایی است. این فن آوری های همگرا به منظور فعال کردن عملکردهای مختلفی که ممکن است برای انجام آنها لازم باشد ، به لایه های زیادی از انتزاع احتیاج دارند. انتزاع چالش های مهندسی را ایجاد می کند اما چالش های عملکردی را نیز افزایش می دهد زیرا به طور معمول تعداد بسیار بیشتری از وابستگی را در سیستم شامل می شود. با افزایش تعداد توابع در یک دستگاه واحد ، توانایی آن دستگاه برای ارائه عملکرد اصلی اصلی خود کاهش می یابد. به عنوان مثال ، آیفون (که از نام آن مشخص است که عملکرد اصلی آن یک تلفن است) می تواند کارهای مختلفی را انجام دهد و بنابراین عملکرد تلفن به بسیاری از انتزاع ها مربوط است که شامل میلیون ها خط کد است و دارای بسیاری از خطاها است. اتفاق می افتد در مقایسه با این ، یک تلفن ساده و یک منظوره ساده احتمالاً بسیار مطمئن تر و قابل اعتماد خواهد بود.

راه حل تا پیچیدگی

همگرایی و انتزاع از بسیاری جهات برای ایجاد فضای طراحی راه حل ها برای مقابله با پیچیدگی سیستم های صنعتی ما مهم است. همانطور که یک کارشناس مشهور اظهار داشته : همگرایی از بسیاری جهات تنها امید به سادگی است. از طرف دیگر پیچیدگی این عوامل باعث همگرایی ، به ویژه سیستم های خدمات محصول می شوند .  آنها فن آوری های مختلف را در فرآیندهای یکپارچه ادغام می کنند و فناوری اطلاعات که یک رابط واحد را ارائه می دهد  در این سیستم برای مقابله با پیچیدگی بسیار مهم است. آنها برای تسلط بر پیچیدگی زیرساخت های نسل بعدی و فراهم کردن راه حل های یکپارچه برای کاربران نهایی بسیار مهم هستند ، در نتیجه با این کار فناوری ها شروع به ناپدید شدن در پس زمینه و فعالیت های با ارزش افزوده بالاتر  در جهان فرایند گرا خواهند شد.

https://systemsinnovation.io/technology-convergence-articles/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *