نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 5:05 ق.ظ

هفت راهکار برای حذف تعصبات از روند تصمیم گیری شما

John Rampton

جان رمپتون ژوئن 2020 

با وضوح بیشتری فکر کنید و با این استراتژی ها تصمیمات بهتری بگیرید.

ما با تصمیماتی که از لحظه بیدار شدن تا خوابیدن دوباره اتخاذ می کنیم  تعریف می شویم. صرف نظر از این که احساسات و تصمیمات چقدر بر مبنای مهربانی و یا بی اهمیت به نظر می رسند ، باید یاد بگیرید که چگونه هرگونه تعصب ناخودآگاه بالقوه را از گزینه های خود حذف کنید. خوشبختانه ، روشهایی برای حذف این تعصبات از تصمیم گیری و اقدام شما وجود دارد ، مانند هفت راهکار زیر.

1. دشمن خود را بشناسید و او را تسخیر کنید.

من در اینجا در مورد تعصب شناختی صحبت می کنم. شما باید از هر تعصب خاصی آگاه باشید تا بهتر بتوانید بر آنها غلبه کنید. اما ، تعصبات شناختی دقیقاً چیست؟

دکتر تراویس بردبری توضیح می دهد: “قضاوتهای ما غالباً نادرست هستند زیرا مغز به روش اثبات بر اساس تعصبات شناختی متکی است.” “تعصب شناختی تمایل به قضاوت غیر منطقی در یک الگوی ثابت است.”

تحقیقات بی شماری نشان داده است که این تعصبها مردم را وادار به تصمیم گیری ضعیف و غیر معقول می کنند. علاوه بر این ، “تعصبات ناخودآگاه ما غالباً آنقدر قوی است که ما را به سمت عملی سوق می دهد که با عقل و ارزشها و عقاید ما مغایرت داشته باشد.”

وی می افزاید: “آگاهی بهترین روش برای غلبه بر این تعصبات است ، بنابراین به چگونگی تأثیرگذاری آنها بر شما دقت کنید.” و تنها با آگاهی بر انواع مختلف تعصبات شناختی که می تواند تفکر شما را تحریف کند ، می توانید به این هدف دست پیدا کنید.

تعصبات شناختی مشترک

برخی استدلال می کنند که 104 مورد از این گزینه های Cognitive Bias وجود دارند ، ولی من اکنون نمی خواهم شما را تحت تاثیر این موارد قرار دهم. بنابراین ، من به برخی از رایج ترین انواع جهت گیری های شناختی می پردازم.

    اثر دانینگ کروگر The Dunning-Kruger Effect:

شما معتقدید که باهوش تر و ماهر تر از خود هستید ، و این مانع از تشخیص محدودیت ها و ضعف های شما می شود.

    تعصب تأیید:

 وقتی شما از اطلاعاتی که مطابق با عقاید موجود شما باشد ، طرفداری می کنید. به نوبه خود ، شما از شواهدی که با موضوع مطابقت ندارد ، صرف نظر می کنید – حتی اگر آدم دقیقی باشید.

تعصب اضافه شونده به ذهن :

در این حالت وقتی به اولین اطلاعاتی که آموخته اید تکیه می کنید ذهنتان منحرف می شود. فروشندگان ، اغلب هنگام ارائه گزینه ای با قیمت بالا از این تکنیک استفاده می کنند و همین امر باعث می شود هر آنچه در ادامه پیشنهاد میشود از نظر شما ممکن است مقرون به صرفه تر باشد.

    تعصب خود خدمت:

این تعصب در زمانی است که شما نیروهای خارجی را مقصر و بد می دانید ، اما آنها خوب هستند.

    تعصب خوش بینی:

 شما اعتقاد دارید که شما از دیگران موفق تر هستید و هیچ بدبختی را تجربه نمی کنید.

    در دسترس بودن اکتشافی:

یک میانبر ذهنی است که اعتقاد دارید که هرچه سریع به ذهن شما بیاید تصمیم صحیحی است.

    تعصب توجه:

شما هنگام نادیده گرفتن دیگران فقط روی بعضی چیزها متمرکز می شوید. به عنوان مثال ، اگر در حال خرید وسیله نقلیه جدید هستید ، فقط ظاهر آن که چگونه به نظر می رسد مهم است ، اما چقدر امنیت دارد را فراموش می کنید.

    تأثیر اجماع غلط:

این تعصب زمانی است که شما معیار موافقت دیگران را بیش از اندازه ارزیابی کنید .

    تثبیت عملکرد:

اگر نیاز به چسباندد چیزی به جایی دارید اما مواد لازم را ندارید ، چه می کنید؟ از آنجا که چکش ندارید ، این کار را تمام نمی کنید. این یک نمونه از این نوع تعصب است. اما ، اشیاء دیگری نیز وجود دارند که می توانید در عوض از آنها استفاده کنید.

    اثر غلط اطلاعات:

 حافظه شما با هم تداخل داشته است و نحوه یادآوری وقایع گذشته را تغییر می دهد.

    Actor-Observer Bias:

نوع دیگری از تعصب است که باعث می شود شما از کمبودهای خود آگاه شوید. به عنوان مثال ، به دلیل ژنتیک خانواده ممکن است شما وضعیت کلسترول عالی داشته باشید ، اما فکر می کنید چون یک همکار به دلیل رژیم غذایی خود کلسترول وحشتناکی داردشما هم همانطور هستید..

2. هالت!

HALT    واژه ای است که مخفف گرسنگی ، عصبانیت ، تنهایی و خستگی است و از آن برای بهبود معتادان و الکلیستها استفاده می شود. به آنها یادآوری می کند که ناگهان متوقف شوند تا بتوانند به نحوه احساس خود توجه کنند. این موضوع به نوبه خود ،  می تواند به کنترل رفتار تکانشی کمک کند.

زیتا فونتین توضیح می دهد: “وقتی شما نیازی به مبارزه با اعتیاد ندارید الزامی نیست تا بتوانید بر خود مراقبتی و خودآگاهی تسلط یابید ، زیرا ما مستعد ابتلا به خرابکاری در شیوه زندگی به ظاهر کلی خود هستیم.” فونتین می افزاید: این یک تکنیک است که هرکسی می تواند شما را به هم بریزد با اینکه “مکث کرده و از خود بپرسید که چه احساسی دارید”. اگر  شما گرسنه ، عصبانی ، تنها یا خسته باشید ، او شما را نسبت به رفتارهای مخرب ، آسیب پذیرتر و مستعدتر می کند. “

3. از چارچوب SPADE استفاده کنید.

تصمیم سختی گرفته اید؟ سعی کنید از ابزار SPADE استفاده کنید. این ابزار بوسیله گوکول رجارام ارایه شده است و در زمان وی در گوگل ، فیس بوک و اکنون در Square استفاده شده است.

من اکیداً توصیه می کنم که ابزار جدید که او ایجاد کرده است استفاده کنید .

        S is for Setting:

تقویم “چه” ، یک بازه زمانی مشخص را تعیین کنید و “چرای ” آن را روشن کنید.

       : P for people

 “اولین کاری که برای هر SPADE انجام می دهید ، شناسایی افرادی است که باید  با آنان مشورت کنند (تأیید کنند) ، تأیید کنند و از همه مهمتر ، یک فرد مجرد که مسئول آن باشد.”

        A  for Alternative:

به عنوان تصمیم گیرنده ، مسئولیت یافتن گزینه های عملی و متنوع را بر عهده شماست. از همه مهمتر ، ذینفعان مهم را جمع کنید و گزینه های احتمالی طوفان مغزی را جمع کنید.

        D for decision:

در اینجاست که می توانید از دیگران انتقادات و پیشنهادات بخواهید و به آنها بخواهید که در بهترین مسیر عمل رای دهند. Rajaram پیشنهاد می کند که این وسیله را با استفاده از ابزارهایی مانند ایمیل ، متن یا Slack حفظ کنید. همچنین می توانید نظرسنجی های ناشناس را انجام دهید.

        E for explanation:

مرحله نهایی توضیح تصمیم از طریق جلسه  گروهی است. مراحل بعدی موارد اجرایی را مشخص کنید.

4. در برابر تمایلات خود پیش بروید.

“چه اتفاقی می افتد اگر شما تصمیم بگیرید که در جهت مخالف آنچه که در ابتدا انتخاب کرده اید به پیش بروید؟” توماس سی ردمن ، به نشریه هاروارد اینگونه جواب میدهد. “داده هایی را که باید برای دفاع از این دیدگاه مخالف جمع آوری کنید ، تهیه کنید و آن را با داده های مورد استفاده برای پشتیبانی از تصمیم اصلی خود مقایسه کنید.”

پس از آن ، تصمیم خود را بر اساس مجموعه داده های بزرگتر ارزیابی مجدد کنید. و اگر چشم انداز شما کامل نیست ، بر آن پافشاری نکنید که حداقل متعادل تر است.

5- ارزشها را مرتب کنید.

مدتی قبل مجله اکونومیست تحقیقی را انجام داد که از مشترکین سؤال می کرد که درباره سه برنامه زیر چه احساسی دارند:

    سالانه 59 دلار برای یک اشتراک آنلاین.

    سالانه 125 دلار فقط برای کاغذی.

    سالانه 125 دلار برای کاغذی و آنلاین.

حدود 16 درصد گزینه اول را انتخاب كردند كه فقط اشتراك آنلاين بود. انتخاب سوم 84 درصد باقیمانده را بدست آورد. به نظر می رسد شما  می خواهید نسخه های چاپی و آنلاین را با همان قیمت دریافت کنید.

اما ، همانطور که بن واکر در بررسی توضیح می دهد ، “هنگامی که ناشر گزینه B را حذف کرد ، 68٪ ارزانترین گزینه و  بقیه بسته کامل را انتخاب کردند  و فروش ناشری که مورد علاقه آنها بود کاهش یافت.” این اطلاعات چه چیزی را نشان داد؟ طبق گفته واکر ، “این آمار نشان می دهد که اطلاعات بی ربط – در این مورد ، (گزینه بدیهی B) می تواند تأثیر زیادی در تصمیم گیری ما بگذارد.”

6. به دنبال چندین دیدگاه باشید.

یکی از ساده ترین و مؤثرترین راهها برای حذف هرگونه تعصب در تصمیم گیری ، درخواست مشاوره یا بازخورد دیگران است. در حالت ایده آل ، شما باید مانند اعضای خانواده ، دوست ، شریک تجاری یا مربی به کسانی که به آنها اعتماد دارید متوسل شوید. اینها افرادی هستند که انتقادهای صادقانه و سازنده را ارائه می دهند ، و ضمن اینکه به شما در دستیابی به دیدگاههای تازه کمک می کنند ، نقاط کور را نیز مورد اشاره قرار می دهند.

7. به گذشته تأمل کنید.

زمان را تعیین کنید و در مورد سناریوهای مشابه گذشته تأمل کنید. چگونه این تصمیم را گرفتید؟ چه موانعی داشتید و چگونه بر آنها غلبه کردید؟ نتیجه چه بود و شما چه آموختید؟ پاسخ به این سؤالات می تواند شما را در تصمیم گیری درست راهنمایی کند.

علاوه بر این ، شما همچنین می توانید از داده ها برای یافتن راهی مقرون به صرفه برای رسیدگی به سوالات مشتری استفاده کنید. این داده ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند تا مشخص شود کدام فعالیت ها بیشترین میزان منجر به کاهش را ایجاد می کند یا به شما در بررسی عملکرد گذشته تیم کمک می کند. و به لطف یادگیری ماشینی ، تجزیه و تحلیلها می توانند در مورد چگونگی گذراندن وقت خود و برنامه ریزی رویدادهای مهم ، پیشنهادی هوشمندانه ارائه دهند.

https://www.entrepreneur.com/article/351497?utm_source=newsletter&utm_medium=email

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *