نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 11:45 ب.ظ

آیا Stablecoin پديده بزرگ بعدی در تجارت الکترونیکی است؟

 توسط مارکو دی مگیو و نیکلاس پلاتاسیاس

21 مه سال 2020

اگر چند سال پیش  شنیده اید که دولت ایالات متحده ممکن است ارز دیجیتالی خود را  تعیین کند ، احتمالاً این ایده را به عنوان آینده گرایی آتشین و یا بصورت کمتر فریبنده ، آن را به عنوان یک شوخی ، رد کرده اید. ارزهای دیجیتالی ، مانند بیت کوین ،مورد توجه دلالان و سوداگرها و رمزگذارها بودند ، نه بانکدارهای سرسختی که در آمریکا هستند . اما زمستان امسال فدرال رزرو اعلام كرد كه در حال بررسی احتمال انتشار سكه دیجیتالی خود است. رییس فدرال رزرو لائل برینارد ، در سخنرانی در استنفورد ، خاطرنشان كرد كه “پتانسیل دیجیتالی شدن برای ایجاد ارزش و راحتی بیشتر با هزینه كمتر” باعث شده است تا این مؤسسه که به طور سنتی ریسك پذیری كمتر   را دنبال می نماید ، به این موضوع توجه کند.

در حال حاضر ، ممکن است علاقه فدرال رزرو به ارز دیجیتال به عنوان نشانه ای از تغییر جهان – با وزش باد ، قابل توجه باشد. زیرا دقیقاً همانطور که PayPal و eBay یا Alipay و Taobao ، اگر ترجیح می دهید با این متن که  انقلابی در نحوه خرید مردم ایجاد کردند و حالا با ، توقف کامل ، خدمات پرداخت دیجیتالی – با استفاده از فناوری blockchain – می تواند یک تحول بزرگ بعدی در جهان برای رشد تجارت ایجاد شود . برای تحقق این امر ، چهار شرط باید همتراز شوند: فناوری مناسب ، تقاضای مصرف کننده ، افراد شاخص شرکتها در این زمینه و یک محیط نظارتی مناسب.

سوال این است که چگونه برای همه موضوعات پیرامون فناوری بلاکچین ، چگونه رهبران مالی ارز دیجیتال با منبع آزاد که بسیاری معتقدند همه چیز را از پول نقد منسوخ   می نماید ، برای بازپس گیری اقتصاد جهانی انجام می دهند .  ممکن است اینگونه به نظر رسد که یافتن  راه حل مشکل است.  ولی در حالی که  این موضوع جایگاهی در سیستم هایی نظیر زنجیره تأمین و شناسه دیجیتالی پیدا کرده است ، مشکلاتی مانند نوسانات قیمت و لزوم رعایت چارچوب نظارتی موجود مانع از تصویب جریان ارز اصلی شده است. اما در حال حاضر ، به نظر می رسد که یک گروه از ارزهای رمزپایه معروف به “stablecoin” جایگزین ناکامی پیشینیان این کشور شده و به موفقیت نزدیک می شوند. موقعیت های منحصر به فردی که به عنوان جایگزین در یک مبادله در تجارت الکترونیکی عمل می کند  stablecoin هم کارایی و هم دسترسی به تجارت الکترونیکی را افزایش می دهد.

یافتن برنامه مناسب برای Blockchain

همانطور که از نام این گروه از رمز ارز ها  پیداست ، stablecoin خود را از برادران رمزنگاری محبوب تر اما بسیار بی ثبات  خود مانندبیت کوین،   باتمرکز خود برثبات قیمت خود را متمایز می کند. در تلاش برای ایجاد ثبات از ابتدا ، stablecoin امیدوار است که از موقعیت هایی مانند آنچه در سال 2010 توسط Laszlo Hanyecz تجربه شده بود جلوگیری کند. Hanyecz یک برنامه نویس نرم افزاری مستقر در ایالات متحده بود که موافقت کرده بود برای دو پیتزا دومینو به کسی 10،000 بیت کوین بپردازد (قیمت عادلانه در زمانی که بیت کوین فقط کسری از پنی ارزش داشت). امروز این معامله تقریباً 100 میلیون دلار ارزش دارد. Hanyecz در حال اثبات یک نکته بود – این اولین باراست که کالایی با رمز ارز خریداری می شود . اما این داستان اکنون به افسانه ای یرای تمثیل در مورد مشکلات استفاده از یک معامله بسیار ناپایدار برای خریدهای روز تبدیل شده است.

Stablecoins روش های مختلفی را برای حل این مشکل نوسانات قیمت اتخاذ کرده است. بحث برانگیزترین موضوع برای پروژه رمزنگاری جدید و در عین حال برای انتشار آن از طریق  فیس بوک ، Libra است که قرار بود با سبد اوراق بهادار دولتی کوتاه مدت و سپرده های بانکی در تاریخ با ثبات همراه باشد. ارزهایی مانند دلار آمریکا و یورو.  اما عقب نشینی از  سوی رگولاتور ها و موسسات مالی سنتی باعث شده است که فیس بوک از چشم انداز اصلی خود برای ارز جهانی که با مقامات پولی رقابت می کند ، فاصله بگیرد. اگرچه هنوز عدم اطمینان زیادی پیرامون این پروژه وجود دارد ، اما ممکن است بیشتر شبیه Venmo باشد ، زیرا هم اکنون افراد از طریق فیس بوک دلار برای دیگران می فرستند.

Terra یک stablecoin جدید است که توسط چندین بازرگان آنلاین در سراسر آسیای جنوب شرقی پذیرفته شده است.  این رمز ارز در آمریكا كمتر شناخته شده است ، اما نمونه ای از اینكه چگونه stablecoin ها به طور واقعی در این زمینه كار می كنند – یك ارز مبادله ای با ارزش قابل اعتماد كه در حقیقت افراد عادی از آن استفاده می كنند ، از نوعی سیاست پولی خودکار استفاده می کند تا قیمت خود را ثابت نگه دارد . وقتی قیمت بیش از حد پایین باشد قیمت را می بندد و هنگامی که قیمت ها بالاست آن را گسترش می دهد. این  امر با استفاده از رمزنگاری دوم ، Luna انجام می شود ، که به عنوان یک ابزار سیاست پولی عمل می کند و هزینه های معاملات را به عنوان نوعی پاداش به دست می آورد. و گرچه انتقاد از آن ، عمدتاً بر نحوه كنترل مکانیسم حاكمیت آن توسط چند شركت بزرگ می باشد  به انجمن كیفری مستقر در سوئیس منتقل شده است ، اما سیاست Terra مستقیماً بر روی زنجیره آن كدگذاری شده است ، بنابراین شفاف و غیرقابل نفوذ از سوی مداخلات افراد است.

ثبات و شفافیت Terra مهم است زیرا آنها از پتانسیل blockchain به شکلی مفید برای افراد روزمره استفاده می کنند. این به نوبه خود ، آن را به چالش می کشد  تا فن آوری های موجود را ارقا دهند. در مورد Terra ، این به معنای گرفتن کارت های اعتباری است.

از کارت اعتباری بهتر است.

علاقه مندان رمز ارزها  اغلب به پتانسیل cryptocurrency اشاره می کنند تا هم کارایی و هم دسترسی به تجارت الکترونیکی را بالا ببرد. سیستم مالی موجود – گرچه مطمئناً کاربردی است – سهم خود را از ناکارآمدی ها از جمله اتکا به عوامل میانی دارد که غالباً به صورت ارائه دهنده های کارت اعتباری معرفی می شوند که در هر تراکنش به آنها حداکثر 3٪ شارژ می شود. فناوری Blockchain اجازه می دهد تا پرداخت ها مستقیماً بین خریداران و فروشندگان اتفاق بیفتد . Blockchain همچنین امکان اتوماسیون فرایند تأیید معامله را فراهم می کند ، جایی که امروزه اکثر بانک ها هنوز منابع قابل توجهی را برای تأیید دستی  و گران قیمت  آن خرج می کنند. در واقع ، Santander InnoVentures تخمین زده است که “فناوریهای blockchain می توانند تا سال 2022 هزینه های زیرساختی بانکها را بین 15 تا 20 میلیارد دلار در سال کاهش دهند.” این مزایا باعث می شود زمان تسویه حساب سریع تر و معاملات بین المللی ارزان تر شود.

همانطور که از موفقیت حیرت انگیز Square در جذب مشاغل کوچک با هزینه های پایین تر نشان داده شده است ، کارایی بالاتر stablecoins احتمالاً به سطح وسیع تری تبدیل خواهد شد. بازرگانانی که هزینه ها را به قیمت  های خود می پردازند ، ممکن است بخاطر کمتر شدن هزینه ، مایل به ارائه محصولات خود به صورت آنلاین باشند. به همین ترتیب ، مشتریان ممکن است تصمیم بگیرند که تعادل را در ارزهای دیجیتال حفظ کنند و معاملات بیشتری را به صورت آنلاین انجام دهند بدون اینکه دوباره به پول کاغذی برگردند یا نیاز به حساب کارت اعتباری را احساس کنند. برای 25٪  از خانوارهای آمریكایی كه FDIC آنها را بدون بانك یا تحت بانك شناسایی كرده است ، هزینه های پایین و عدم وجود موانع  برای ورود ، می تواند تحول آمیز باشد. سرانجام ، عدم اعتماد عمومی به واسطه های مالی که هزاران سال منجر به فرار از بانک های سنتی برای fintech ها و بانک های رقیب می شود ، حاکی از آن است که آنها مایل به پذیرندگان رمزنگاری هستند.

این ویژگی ها می توانند حاشیه ای باشند که stablecoins را به جریان اصلی مالی هدایت می کند. برای درک تأثیراتی که آنها ممکن است در اکوسیستم تجارت الکترونیک داشته باشند ، می توان از داده هایی از Terra استفاده کرد که رشد انفجاری را از زمان راه اندازی در ژوئن سال 2019 تجربه کرده است و ماهانه 35 درصد رشد داشته است. هم اکنون بیش از 1 میلیون کاربر وجود دارد که مرتباً از آن برای خریدهای آنلاین اعم از مواد غذایی تا رزرو هتل استفاده می کنند. به دلیل آسان شدن کار و هزینه های پایین تر ، بازرگانان اولین کسانی بودند که Terra را جایگزین دیگر روشهای پرداخت نمودند. رشد Terra با کاهش چشمگیر پذیرش سایر سیستم های پرداخت ، از جمله کارت های اعتباری ، موجب  توسعه آن شده است. این نشان می دهد که تجارت الکترونیکی 2.0 در جهان غرب نیز چگونه  به نظر خواهد رسید.

اگر قرار است stablecoin ها به جریان اصلی تبدیل شوند ، آنها به قهرمانان شرکتی و همچنین افراد خارجی مبتکر نیاز دارند ، و آنها شروع به بدست آوردن خودی های تاثیرگذار بر موضوع می کنند. مشكلات فیسبوك در راه اندازی كلیك نقش مؤثری در جلب توجه این فرصت داشته است و تحولات مشابهی را در جای دیگر تسریع كرده است. موسسات مالی ، از جمله JP Morgan ، نیاز به ارز دیجیتال برای پرداخت ها را تشخیص داده اند.  جک دورسی اخیراً حق ثبت اختراع را برای شبکه ای کسب کرده است که به مصرف کنندگان امکان می دهد با رمزپرداخت ارز و بازرگانان مبلغ کامل را به دلار آمریکا بپردازند ، و نگرانی های مربوط به نوسانات کریپتو را از بین ببرد. سرانجام ، کل اکوسیستم مالی در حال تحول است – بانک های چالشگر مانند Revolut که ارزهای رمزپایه را پذیرش می کنند ، باعث پیشرفت های بعدی در آینده می شود.

اما آیا مردم از آن استفاده خواهند کرد؟

فارغ از اینکه مشوق های موجود وجود دارد ، هنوز موانع عمده ای برای برطرف کردن  مشکلات ارزهای blockchain وجود دارد. در بیشتر نقاط جهان ، استفاده از cryptocurrency برای پرداخت کالاها و خدمات محدود به بخش های خاصی است. برخی از خرده فروشان عمده – از جمله Starbucks و Overstock.com – کریپتو را قبول دارند. یک شرکت تحقیقاتی blockchain ، Chainalysis ،  در تحقیقات خود دریافت که تنها 1.3 درصد از معاملات Cryptocurrency در سراسر جهان با معاملات بازرگانی در چهار ماه اول سال 2019 همراه بوده اند ، و این نشان می دهد که حدس و گمان همچنان موضوع مرتبط با استفاده اصلی بیت کوین است.

 اما مقررات می تواند آن را تغییر دهد. بانکها به دلیل بررسی احتمالی رگولاتورهای شکاک تمایلی به مشارکت در پروژه های رمزنگاری نداشته اند و این به نوبه خود باعث شده است که بیشتر مشاغل نسبت به فن آوری  ، مشکوک شده و روند اتخاذ تصمیم را کندتر کنند. سیاست گذاران نگران انتقال سیاست پولی از حاکمیت به شرکتهای تجاری هستند. توانایی بانک های مرکزی برای گسترش و ویا عرضه پول ، بخش مهمی از ابزار سیاست گذاری آنها است که به آنها امکان می دهد در مواقع نیاز رشد قیمت و تورم را تثبیت کنند. حریم خصوصی داده ها همچنین یک نگرانی اساسی است. این یک مسئلهرویژه بعد از بحث و گفتگوهای فیس بوک در خصوص امنیت داده ها و حریم خصوصی است. این موضوع  کانون اصلی هر stablecoin آینده خواهد بود.

در حال حاضر ، سه مورد از چهار موضوع با اهمیت لازم برای تبدیل تجارت الکترونیکی به دست stablecoin ها در دسترس است – فناوری مناسب ، تقاضای مصرف کننده و قهرمانان  یا متخصصان اصلی شرکت. اگر یک محیط نظارتی پایدار در چند سال آینده شکل اجرایی بخود بگیرد ، تصویب stablecoin به عنوان وسیله پرداخت ، ممکن است پذیرش فن آوری های blockchain از کاربردهای فعلی بالاتر رفته و آن را تقویت کند که پتانسیل نقض موانع ورود به تجارت الکترونیکی را دارد.

اگر مؤسسات کلیدی مالی مانند فدرال رزرو تأیید خود را اعلام کنند ، مردم ممکن است اعتماد به نفس کمتری به پول کاغذی در زندگی روزمره خود داشته باشند. اگر بیشتر  خریدهای ما بصورت آنلاین انجام می شود و مغازه های بدون پول رایج تر می شوند ، چرا تبدیل ارز دیجیتال به جای سرعت نگیرد؟ فروشندگان بزرگ مانند آمازون ممکن است سکه های دیجیتالی خود را راه اندازی کنند. به زودی ، ممکن است تعجب نکنیم که آیا کریپتو بزودی به نتیجه خواهد رسید ، و ما فرصت دیدن چهره جورج واشنگتن را از دست خواهیم داد.

نویسنده مقاله مارکو دی مگیو استاد دانشیار خانواده Ogunlesi در مدیریت بازرگانی در دانشکده بازرگانی هاروارد در بوستون ، ماساچوست است .

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *