نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 1:50 ب.ظ

یک تحلیل کوتاه و گذرا بر یک موضوع چهل ساله

خودرو برای بسیاری از وزرای صنعت از ابتدای انقلاب تا کنون یک مشغله اصلی و گاه یک پاشنه آشیل وزارت آنها بوده است . این امر  تحلیل های متعددی را باعث شده است و بسیاری از این تحلیل ها موضوع مدیریت را اصلی ترین عامل وضعیت آن در حال حاضر و گذشته آنبر شمرده اند .

اما …..

پرسش این است که این مدیریت کیست ؟

به نظر میرسد مدیریت صنعت خودرو از لایه های متفاوتی در بالاترین سطوح تا حد معاونین و مدیران ستادی و شرکت های خود رو سازی را در بر می گیرد. در حقیقت یک سیستم مدیریت حاکم است که از خودرو یک سازمان چند ماهیتی با نقش ها و کارکرد های متفاوتی را ایجاد کرده است . آسیب اصلی همین است . پاشنه آشیل صنعت خودرو که مردم کفاره آن را نهایتا پرداخت میکنند همین است . آنها پول می دهند و خودرو بدون کیفیت تحویل می گیرند.

این آسیب مدیریتی عوارضش را به مدیران و مردم و جامعه و محیط زیست وارد می کند . همه متضرر می شوند . شرکتها دعوی ضرر دارند . مردم کشته میشوند. دلالی بر سرتاسر سیستم حاکم است. و………….

امروز ……

قیمت خودرو امروز به‌طور رسمی از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام  می‌شود. با این حال رئیس شورای رقابت پیش از اعلام رسمی قیمت‌ها در جلسه ستاد تنظیم بازار که روز گذشته برگزار شد از افزایش ۱۰ درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو و ۲۳ درصدی سایپا خبر داده است. به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت فاصله‌ای که میان درصد افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا قرار دارد به این دلیل است که در بهمن‌ماه ۹۷ ایران‌خودرویی‌ها ۸۴ درصد و سایپایی‌ها ۶۴ درصد رشد قیمت داشته‌اند بنابراین ایران‌خودرو در سال جاری باید سود کمتری ببرد.

دیشب……

وزیر صنعت بر کنار شد .

چند ماه قبل مدیر عامل یکی از شرکتهای بزرگ خودرو سازی دستگیر شد .

اینها همان عوارض هستند .که نهایتا سیستم خودرو سازی در کشور را تبدیل به یک کلاف سردر گم کرده است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *