نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 اردیبهشت 1403 10:36 ب.ظ

واگذاری سهام دولت به روش ETF؛ جدید اما پرچالش

رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی مطرح کرد

واگذاری سهام دولت به روش ETF؛ جدید اما پرچالش

سید حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی بر این باور است که تصمیم دولت مبنی بر واگذاری یک‌باره سهام شرکت‌های مهم بیمه‌ای و بانکی در قالب صندوق «ETF» می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در اقتصاد شود.

سید حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی بر این باور است که تصمیم دولت مبنی بر واگذاری یک‌باره سهام شرکت‌های مهم بیمه‌ای و بانکی در قالب صندوق «ETF» می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در اقتصاد شود.

پایگاه خبری اتاق ایران ۱۵اردیبهشت ۱۳۹۹

سوم اردیبهشت، حسن روحانی رئیس‌جمهور از واگذاری سهام شرکت‌های مهم بیمه‌ای و بانکی در قالب صندوق «ETF» خبر داد. پس‌ازآن وزیر اقتصاد اعلام کرد که اولین صندوق قابل معامله در بورس (ای تی اف) دولتی شامل سه بانک باارزش 16 هزار و 500 میلیارد تومان در بورس است. پذیره‌نویسی صندوق‌های قابل معامله ETF متشکل از سهام دولت در ۹ بانک از روز گذشته (14 اردیبهشت) آغازشده و تا 31 آم ماه جاری ادامه دارد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است که در آن‌ها، دارایی‌هایی عموماً از جنس سهام، ممزوج و به‌عنوان دارایی‌های صندوق در نظر گرفته می‌شود و در قبال آن واحدهای صندوق در بازار سرمایه مبادله خواهد شد. هرچند بهره‌مندی از موج رونق بازار سهام به لحاظ تأمین مالی برای دولت و اقتصاد گام مهمی محسوب می‌شود و حتی می‌تواند به متعادل شدن بازار سهام کمک کند، اما نکته مغفولی که برخی از اقتصاددانان هشدار می‌دهند و در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس هم موردتوجه قرارگرفته آن است که این نوع از واگذاری‌ها منجر به پیامدهایی منفی در بلندمدت خواهد داشت.در همین زمینه، سید حسین سلیمی رئیس انجمن سرمایه‌گذاری‌های مشترک ایرانی و خارجی در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» بر این باور است که واگذاری و خصوصی‌سازی از طریق ETF ها روش جدیدی است که دولت به دنبال اجرای آن است اما باید این روند به‌تدریج صورت گیرد.

سلیمی تأکید می‌کند: تاریخچه کشورهای موفق درزمینه خصوصی‌سازی نشان می‌دهد که برای خصوصی‌سازی موفق، این کشورها به بودجه و ساختار معین در مدت‌زمانی مشخص هم‌زمان توجه نشان دادند. «تروی هند» داستان بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی تاریخ است. در این مدل شرکت‌ها طولانی‌مدت به بخش خصوصی واگذار و به آن‌ها زمان داده می‌شود تا بتوانند به سود برسند. در آن زمان، چند برابر صنایع سنگینی فعلی ما ظرف مدت‌زمانی کوتاه واگذار شدند و بعد از 3- 4 سال هم همان واحدها به تولید رسیدند و دولت از محل مالیات بودجه اختصاص داده‌شده برای واگذاری را جبران کند.در چند سال گذشته که دولت تصمیم به خصوصی‌سازی و واگذاری گرفته شاهد اتخاذ تصمیم‌هایی هستیم که عواقب آن معمولاً در نظر گرفته نمی‌شود.  واگذاری و خصوصی‌سازی از طریق ETF ها هرچند جدید است اما میتواند چالش‌هایی ایجاد کند. اینکه دولت تصور کند یک فرد یا مجموعه گروهی می‌تواند عهد‌ه‌دار این صندوق‌های بزرگ شود، قطعاً ما را با مشکلاتی بعد از واگذاری مواجه خواهد کرد. بحث بر سر 7 هزار میلیارد تومان دارایی‌های دولت است که دولت قصد دارد تنها 20 درصد آن را واگذار کند؛ این ارقام برای اقتصاد کوچک ما درعین‌حال بزرگ است و سرنوشت‌ساز.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *