نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

29 شهریور 1403 7:29 ب.ظ

رزین درخت باستانی اولین شواهد شناخته شده از پراکندگی انسان در اقیانوس آرام را ارائه می دهد.

رزین درخت باستانی اولین شواهد شناخته شده از پراکندگی انسان در اقیانوس آرام را ارائه می دهد.

20 آگوست 2024 -توسط Sandee Oster، -تصویر مصنوع رزین درخت از جانبی (A)، پشتی (B)، شکمی (C) و دیگر شکمی (D). اعتبار: گافنی و همکاران 2024

اینکه دقیقاً چه زمانی و چگونه انسان ها در اقیانوس آرام و از طریق آن پراکنده شدند، موضوعی است که به شدت مورد بحث است. مطالعات قبلی به دلیل زمان‌سنجی نادقیق با مشکل مواجه شده‌اند، که تعیین زمان دقیق و حرکت افراد به اقیانوس آرام را دشوار می‌کند.

یکی از اولین مکان هایی که انسان ها در شمال استرالیا اشغال کرده اند، پناهگاه صخره ای Madjedbebe است که مربوط به حدود 65 تا 60 هزار سال پیش است . برای رسیدن به این منطقه، انسان خردمند باید از طریق جزایر والاسا سفر می کرد تا به ساهول، قاره پلیستوسن که گینه نو و استرالیا را به هم متصل می کرد، برسند. با این حال، مکان‌هایی که در امتداد این مسیر جنوبی قرار دارند، تنها شواهدی از اشغال انسان در حدود 44ka دارند.

این اختلافات در داده ها باعث شده است که برخی از باستان شناسان استدلال کنند که تاریخ های شمال استرالیا اشتباه است و احتمالاً انسان ها خیلی دیرتر، پس از 50 سال به Sahul رسیده اند.

انتشار اخیر باستان شناس دکتر دیلان گافنی و تیمی از محققان بین المللی که در Antiquity منتشر شده است، اولین شواهد شناخته شده از ورود انسان به اقیانوس آرام را به بیش از 50ka ارائه کرده است.

این کشف، به شکل یک مصنوع رزین درختی از غار مولولو در جزیره وایجئو، مربوط به حدود 55-50ka است. ساخته شده با بریدن درخت و در نهایت استخراج شیره سخت شده، بینش هایی را در مورد زمان و چگونگی مهاجرت انسان های انسان از طریق این جزایر، مسیرهایی که در پیش گرفته اند و نحوه سازگاری آنها با چالش ها و فرصت های جدید پیرامون خود ارائه می دهد.

روش استخراج شبیه به نحوه استحصال رزین درخت توسط مردم Waigeo است. این رزین ممکن است برای چه استفاده شده باشد ناشناخته است. با این حال، رزین درخت چند منظوره است و می‌توان از آن برای سوخت آتش‌ها، ساخت قایق‌ها یا در قطعه‌سازی ابزارهای سنگی استفاده کرد.

به گفته دکتر گافنی، “رزین Molokai فرآیندهای تکنولوژیکی پیچیده ای را نشان می دهد که توسط افرادی که در حال حرکت به محیط های جنگل های بارانی (جایی که درختان رزین یافت می شوند) ابداع شده اند. “

انسان‌های خردمند احتمالاً با کشتی‌های آبی به جزیره رسیدند. 50ka، زمانی که فاصله بین Waitata و Sahul به طور متوسط ​​5-6 کیلومتر یا تنها 2.5 کیلومتر عرض در باریک ترین آن بود.

دکتر گافنی می گوید که این با استفاده از مدل های دریانوردی مشخص شد. ما از شبیه‌سازی رایانه‌ای جریان‌های دریایی پلیستوسن برای مدل‌سازی مدت زمان لازم برای عبور بین این جزایر استفاده کردیم. دریافتیم که میزان موفقیت دریانوردانی که می‌خواهند از این شکاف‌های آبی عبور کنند، بسیار زیاد بوده است و دریانوردان ماهر این کار را انجام می‌دهند. این نسبتاً آسان است.”

علاوه بر مصنوعات رزین درختی، مصنوعات دیگر بینشی در مورد استراتژی‌ها و قابلیت‌های تطبیقی ​​این انسان‌های اولیه ارائه می‌دهند. جانوران انباشته شده در غار ترکیبی از بقایای طبیعی و انباشته شده توسط انسان است که نشان می دهد انسان ها شکارچیان ماهری بوده اند که می توانند از جانوران در این محیط های گرمسیری جنگلی بهره برداری کنند.

دکتر گافنی گفت: “برخی از استخوان‌های موجود در این رسوب احتمالاً طبیعی هستند، از جمله حیوانات کوچک‌تر مانند جوندگان کوچک و خفاش‌های کوچک. سایر حیوانات بزرگ‌تر مانند پرندگان خشکی‌زی، کیسه‌داران و مگابات‌ها به احتمال زیاد در اثر شکار انسان به وجود می‌آیند.”

علاوه بر این، برخی از بقایای دریایی، از جمله دندان‌های ماهی‌های گوشتخوار سریع شنا و خارپشت‌های دریایی کشف شد. اینها باید از ساحل، واقع در حدود 15 کیلومتر دورتر تهیه شده و برای پردازش بیشتر به غار آورده شوند.

این یافته‌ها به درک فعلی از وسعت رژیم غذایی انسان کمک می‌کند و نشان می‌دهد که انسان‌هایی که در مسیر شمالی سفر می‌کنند، برخلاف آنچه برای مسیر جنوبی استدلال شده است، رژیم غذایی خود را به منابع دریایی محدود نمی‌کنند.

علاوه بر این، برخی از مصنوعات سنگی از Mololo بازیابی شده است، اگرچه، به غیر از یک هسته بالقوه، هیچ کدام به اواخر پلیستوسن در حول و حوش زمانی که مصنوع رزین درخت پیدا شد، مربوط نمی شود. پراکندگی آثار سنگی مشخصه مکان‌هایی در شمال شرقی والاسا و شمال غربی گینه نو است که در آن بسیاری از ابزارها به جای آن از مواد آلی ساخته می‌شدند.

تحقیقات غار Mololo اگرچه پراکنده است، بینش های مهمی را در مورد اشغال در امتداد مسیر شمالی به Sahul ارائه می دهد. مجموعه مولولو به احتمال زیاد توسط هومو ساپینس ساخته شده است. با این حال، بر اساس ژنتیک جمعیتی مدرن، ممکن است افرادی با اجداد دنیسووان و هومو ساپین کسانی باشند که در این مسیر شمالی مهاجرت کرده اند.برای بدست آوردن تصویر روشنی از حرکت و زمان بندی این جمعیت های انسانی، نه فقط در مولولو، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

دکتر گافنی گفت: “ما در حال انجام تحقیقات بیشتر در جزایر راجا آمپات هستیم. با وجود چالش ها

با کار در این محیط‌های جنگل‌های بارانی، پتانسیل زیادی برای بهبود چشمگیر درک ما از گذشته بشر در اینجا وجود دارد.”

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *