نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

11 اردیبهشت 1403 8:19 ب.ظ

سیستم ذخیره انرژی جدید خورشیدی برای دو دهه

مدی

کریس یانگ -12 آوریل 2022MOST – سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی حرارتی خورشیدی مولکولی دانشگاه صنعتی چالمرز

یک بیانیه مطبوعاتی نشان می دهد که محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد یک سیستم انرژی طراحی کرده اند که انرژی خورشیدی را به صورت مایع تا 18 سال ذخیره می کند.

با کمک دانشمندان دانشگاه شانگهای جیائو تونگ چین، تیم Chalmers دستگاه خود را به نام سیستم حرارتی خورشیدی مولکولی (MOST) با اتصال آن به یک ژنراتور ترموالکتریک آزمایش کردند و ثابت کردند که می‌تواند بر حسب تقاضا برق تولید کند.

تیم Chalmers بیش از یک دهه است که روی فناوری خود کار می کند و معتقد است که به زودی ممکن است گزینه مناسبی برای شارژ دستگاه های الکترونیکی کم مصرف باشد.

این سیستم با استفاده از مولکول های کربن، هیدروژن و نیتروژن طراحی شده است. هنگامی که نور خورشید به آنها برخورد می کند، اتم های درون مولکول ها دوباره مرتب می شوند و آنها را به یک ایزومر غنی از انرژی تبدیل می کند که به شکل مایع ذخیره می شود. به طور قابل توجهی، محققان می گویند سیستم آنها انرژی را در این شکل مایع تا 18 سال ذخیره می کند. سپس با استفاده از یک کاتالیزور مخصوص آزاد می شود که مولکول ها را به شکل اولیه خود باز می گرداند و انرژی ذخیره شده را به صورت گرما آزاد می کند.

محققان چالمرز با دانشمندانی از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ چین که یک ژنراتور ترموالکتریک را به روی میز آوردند، همکاری کردند. این به آنها اجازه داد تا مقدار کمی برق تولید کنند، اگرچه همکاران بر این باورند که این می تواند با مدل های آینده بهبود یابد.

محقق Zhihang Wang از دانشگاه فناوری چالمرز گفت: “ژنراتور یک تراشه بسیار نازک است که می تواند در وسایل الکترونیکی مانند هدفون، ساعت های هوشمند و تلفن ادغام شود.” “تا کنون، ما فقط مقادیر کمی برق تولید کرده‌ایم، اما نتایج جدید نشان می‌دهد که این مفهوم واقعاً کار می‌کند. بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسد.”

به گفته کسپر موت پولسن، رهبر پژوهش، پروفسور دپارتمان شیمی و مهندسی شیمی در چالمرز، سیستم MOST “به این معنی است که ما می توانیم از انرژی خورشیدی برای تولید برق صرف نظر از آب و هوا، زمان روز، فصل یا موقعیت جغرافیایی استفاده کنیم. یک سیستم بسته است که می تواند بدون ایجاد انتشار دی اکسید کربن کار کند.”

اثبات خروجی فعلی مفهوم 0.1 نانووات نسبتاً کوچک است، اگرچه محققان می گویند که سیستم آنها می تواند برای رسیدگی به موضوع متناوب بودن انرژی خورشیدی با ذخیره انرژی برای ماه ها و استفاده از آن درست در مواقع ضروری مورد استفاده قرار گیرد. یک مدل تمام شده می تواند برای تامین انرژی دستگاه های الکترونیکی کوچک استفاده شود. در مرحله بعد، تیم Chalmers قصد دارد عملکرد سیستم خود را بهبود بخشد و همچنین در حال کار بر روی ساخت یک نسخه تجاری مقرون به صرفه از سیستم خود است که به طور بالقوه می تواند در خانه ها استفاده شود.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *