در سند نقشه راه توسعه صادرات کشور با تاکید بر نقش سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان فرمانده اصلی تجارت خارجی کشور، این سازمان موظف شده است ضمن تدوین سیاستها و برنامههای کارکردی و عمودی با همکاری دستگاههای دیگر نسبت به رصد، پایش و پیگیری برنامههای ارائه شده برای سازمانها و نهادهای ذیمدخل در توسعه صادرات اقدام کرده و گزارش عملکرد آن را در جلسات شورای عالی صادرات ارائه کند.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این مطلب گفت: این سند از سوی سرپرست وزارت صمت و با هدف افزایش هماهنگی و همکاری بین دستگاههای ذیمدخل در توسعه صادرات، دستیابی به سبد صادراتی متنوع و پیچیده کالا و خدمات و همچنین رشد مستمر آن، افزایش سهم ایران در تجارت جهانی کالا و خدمات، متنوعسازی بازاهای صادراتی و افزایش ماندگاری در آنها، بهبود تراز تجاری کشور و تقویت برند ایران در سطح جهان به دستگاهها برای اجرا ابلاغ شده است.
وی افزود: افزایش تابآوری اقتصاد در مقابله با آثار ناشی از تحریم، حمایت از تولید رقابتپذیری (درونزا) و صادراتی (برونگرا)، توسعه صادرات خدمات فنی- مهندسی و گردشگری، بهرهبرداری بیشتر از ظرفیتهای مناطق آزاد و بازارچههای مرزی در راستای توسعه صادرات، توسعه صادرات صنایع پاییندستی و تبدیلی (منبع محور مانند پتروشیمی، فلزات و کشاورزی و…) و اجتناب از خامفروشی و صادرات مواد اولیه، ایجاد و گسترش خوشههای صادراتی، شرکتهای مدیریت صادرات و انجمن صادراتی جهت صادرات محصولات نهایی بنگاههای کوچک و متوسط، چابکسازی فرآیندهای صادراتی و ارتقای نظامات پشتیبان صادرات از جمله رویکردهای تدوین نقشه راه توسعه صادرات است.
به گفته سرپرست وزارت صمت وضعیت تجارت خارجی کشور در سالهای اخیر (1398-1390) حاکی از ضرورت توجه بیشتر به توسعه صادرات و اثرگذاری آن بر رشد اقتصادی کشور به عنوان یکی از مولفههای کلیدی در تحقق جهش تولید در سالجاری است. تجزیه و تحلیل عملکرد تجارت خارجی نشان میدهد کشور نیازمند اقدامات جدی در دستیابی به اهداف اسناد بالادستی به ویژه در مقایسه با رقبای منطقهای است و با توجه به برخی محدودیتها در صادرات نفت ادامه روند کنوبی بر آسیبپذیری اقتصاد کشور خواهد افزود. نظر به ماهیت چند وجهی بخش تجارت خارجی، انسجام و نقشآفرینی نهادها و وزارتخانههای مختلف در جهت هماهنگی و همکاری موثر در دستیابی به اهداف مورد نظر در این حوزه ضروری است.
گفتنی است، این سند با بیش از 8 ماه کار مستمر و صرف بیش از چهار هزار نفر ساعت کار کارشناسی و اخذ نظرات کارشناسی از تمامی دستگاههای عضو شورای عالی صادرات و با تکیه بر اسناد بالادستی کشور از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین شده است.
برای نمونه از این سایت نقشه راه تجارت با چین را می توانید با کلیک در اینجا بدست آورید.