
اگر دیدگاه مشترکی از این عنوان داشته باشیم شاید در جمله زیر خلاصه شود که :
چالشهای نوآوری، مسابقات یا برنامههایی هستند که مخاطبان را تشویق میکنند تا خلاقیت، کنجکاوی و مهارتهای خود را به کار گیرند تا راهحلهای نوآورانهای برای مشکلات دنیای واقعی ارائه دهند. چالشهای نوآوری میتوانند راهی عالی برای یادگیری در مورد موضوعات مختلف، توسعه مهارتها و نمایش استعدادها باشند.
این تعریف با چالشهای سیستمی که اکو سیستم نوآوری با آن مواجه است متفاوت می باشد ولی از این روش میتوان برای چالشهای سیستمی نیز بهره برد . اما از آنجا که این مباحث بخش دوم به حوزه های مدیریت باز می گردند و بر روی محصول یا فرایند های تولید کالا و خدمات متمرکز نیستند بسیار پیچیده هستند .
در یک سازمان بزرگ مقیاس دپارتمانهای نوآوری به این نوع چالشها نمی پردازند. معمولا شرکتها از کارمندان میخواهند ایدههایی برای محصولات جدید ارائه دهند که عمدتا فناورانه هستند .
در هدف نهایی نوآوری می خواهد به چه سئوالی پاسخ دهد و سازمان را به کجا ببرد ؟ آیا چالش محصولمحور است؟ آیا نیاز به حل یک مشکل خاص دارید؟ یا به فکر آزمایش یک بازار هدف جدید و تحول سازمانی است .
برای اجرای چالشهای موفق در حوزه های مدیریتی باید ایدههای تحلیل گرانه با کیفیتی ارایه شوند .
علی اکبر سعیدی کیا












