
Geert De Lombaerde -۳۱ ژوئیه ۲۰۲۵-شرکت فورد موتور
سیاستهای تعرفهای دولت ترامپ تقریباً ۲ میلیارد دلار خالص برای شرکت فورد موتور در سال جاری هزینه خواهد داشت که جهش قابل توجهی نسبت به تخمین ۱.۵ میلیارد دلاری آنها در سه ماه پیش است.
جیم فارلی، رئیس و مدیرعامل فورد، و دیگر مدیران فورد در ۳۰ ژوئیه پس از گزارش نتایج سه ماهه دوم، در گفتگو با تحلیلگران و سرمایهگذاران گفتند که فکر میکنند رویکرد فورد برای محیطی با تعرفه بالاتر مناسب است زیرا بیشتر بر کامیونهای ساخت داخل و محصولات خاصتر تمرکز دارد.
فارلی در یک کنفرانس تلفنی گفت: «آخرین دور سیاستهای تعرفهای – بهویژه معاملات در ژاپن و اروپا و احتمالاً کره جنوبی – استراتژی ما را حتی قانعکنندهتر میکند. شرط ما این است که در بخشهای عمومی با حجم بالا که معمولاً برای رقابتپذیری هزینه به تولید خارج از کشور نیاز دارند، رقابت نکنیم.»
در طول دوره دوم، فورد تقریباً ۱.۱۹ میلیون خودرو را به فروش رساند که ۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان میدهد. درآمدها ۵ درصد افزایش یافت و به رکورد ۵۰.۲ میلیارد دلار رسید، اما حتی پس از تعدیل هزینههای یکباره مربوط به اقدام گارانتی و لغو یک برنامه خودروهای برقی، سود قبل از بهره و مالیات ۲۲ درصد کاهش یافت و به ۲.۱ میلیارد دلار رسید – که بخشی از آن به دلیل حدود ۸۰۰ میلیون دلار هزینههای تعرفه بود.
فارلی گفت که علیرغم این ضربه مالی، تیمش در حال «گفتگوهای بسیار سازندهای» با دولت ترامپ در مورد محیط عملیاتی است. او همچنین گفت که فورد هنوز فرصتهایی برای کاهش مواجهه با تعرفه در خرید قطعات خود دارد، اما خاطرنشان کرد که استراتژی آن برای ساخت اکثر خودروهایش در ایالات متحده به این معنی است که احتمالاً تغییرات بزرگی در مدل خود ایجاد نخواهد کرد.
او افزود: «این تعرفهها – به ویژه آنهایی که در اروپا و آسیا به ایالات متحده اعمال میشوند – برای ما به نوعی بلندمدت به نظر میرسند. آیا آنها به اندازه کافی بزرگ هستند که در این برهه از زمان به طور اساسی تغییر کنند تا ردپای خود را تغییر دهند؟ به نظر نمیرسد. گفتنش سخت باشد. اما بسیاری از این موارد به تعهد دولت به شرکتهایی مانند فورد که به تولید در ایالات متحده متعهد شدهاند، مربوط میشود.»
از جمله موارد دیگری که در گزارش و کنفرانس تلفنی فورد مورد بحث قرار گرفته است:
مدیران در 11 آگوست از اولین خودروی الکتریکی از برنامه skunkworks خود در کالیفرنیا که مدتهاست تبلیغ میشود، رونمایی خواهند کرد. فارلی گفت این رویداد که در کنتاکی برگزار خواهد شد، «لحظهای از مدل T برای ما در فورد است، فرصتی برای ارائه خانواده جدیدی از وسایل نقلیه به جهان که فناوری، کارایی، فضا و ویژگیهای باورنکردنی ارائه میدهند.» مدیران فورد روی طراحی و مهندسی نسل دوم خودروهای برقی این شرکت توسط این شرکت مستقر در کالیفرنیا شرط بستهاند، که به گفته آنها ارزانتر خواهد بود و تنها تعداد انگشتشماری مدل ارائه میدهد.
فورد پرو، بخش سودآور خودروهای تجاری این شرکت، در سالهای آینده با تنظیم هزینههای مدیران برای خودروهای برقی، سرمایه رشد بیشتری دریافت خواهد کرد. فارلی و تیمش قول جزئیات بیشتری در این مورد را در آینده دادند، اما همچنین اعلام کردند که آلیشیا بولر دیویس، مدیر اجرایی سابق جنرال موتورز و آمازون، از اول اکتبر به عنوان رئیس این گروه منصوب خواهد شد. این واحد، اشتراکهای پولی خود را برای ارائه نرمافزار در بهار امسال به ۷۵۷۰۰۰ افزایش داد که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است و درآمد آن در سال جاری به سرعت به نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
سهام فورد (Ticker: F) در معاملات ظهر صبح پس از انتشار گزارش درآمد مدیران، تقریباً ۲٪ افزایش یافت و به ۱۱.۰۶ دلار رسید. در طول شش ماه گذشته، سهام تقریباً ۱۰٪ افزایش یافته است که باعث افزایش ارزش بازار شرکت به حدود ۴۴ میلیارد دلار شده است.









