
براستی ماهیت نوآوری چیست ؟
آیا یک نوع فناوری است یا یک فرایند خلاقیت که ناشناخته است ؟
هرچه که هست هدفش تغییر است و این تغییر باید جهت دهی شود . جهت دهی در خلق ارزش و کاهش استفاده از منابع . با وضعیت پیش آمده برای محیط زیست اگر فقط خلق ارزش برای مشتری در نظر گرفته شود و چگونگی صرف منابع فراموش شود هیچ ارزشی پایدارنخواهد بود . رویکردهای مرسومی که زمانی منجر به موفقیت و نوآوری برای مشتری میشدند، دیگر برای رشد در دنیایی با وضعیت امروز کافی نیستند.
اینجاست که بایستی نیروهای دوگانه نوآوری و خلاقیت وارد عمل شده و کسبوکارهای آیندهنگر را به سوی آینده ای پایدار سوق دهند .
بدیهی است که نوآوری نیروی محرکه پیشرفت است. ولی کدام پیشرفت ؟
تشخیص آن عده از ارزشهای پایدار که هم نیاز های مشتری را برآورده نماید و هم پایداری را افزایش دهد ، درست مانند نقشی است که کاتالیزور ها در علم شیمی بازی می کنند . ارائه راهحلهای نوآورانه برای رفع این نیازها بطور همزمان است که تعیین می کند نوآوری محدود به ایجاد محصولات جدید نیست؛ بلکه به فرآیندها، استراتژیها و حتی فرهنگهای سازمانی و توجه به آینده بشر را نیز تضمین می کند . کسب و کارهایی این چنین ، از نوآوری برای سادهسازی عملیات، بهبود کارایی و پیشبرد بهبود مستمر استفاده میکنند. حرکتی تحول آفرین که نقش محوری نوآوری و خلاقیت در شکلدهی پایداری آینده کسبوکارها آشکار کند.
علی اکبر سعیدی کیا