نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

23 اردیبهشت 1404 8:48 ب.ظ

شرکت های اجاره لباس پاسخی پایدار به مد سریع هستند و با مشکل کار می کنند؟

شرکت های اجاره لباس پاسخی پایدار به مد سریع هستند و با مشکل کار می کنند؟

کپی رایت Prudence Earl-توسط ربکا آن هیوز-02/04/2025  

هزینه های بالای خشکشویی و انبارداری از جمله چالش های پیش روی استارت آپ هاست.اجاره لباس می تواند تأثیرات زیست محیطی سنگین صنعت مد را کاهش دهد، اما تاکنون، مدل های تجاری برای این عمل خیلی خوب کار نکرده اند.

مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه فناوری چالمرز سوئد منتشر شده است، به این موضوع پرداخته است که چه اقداماتی می‌تواند باعث موفقیت اجاره لباس شود.محققان امیدوارند یافته های آنها مزایای قابل توجهی برای سبز کردن صنعت داشته باشد.

صنعت مد یکی از آلاینده ترین بخش های جهان است و می تواند تا 10 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهانی را به خود اختصاص دهد.در سوئد، بیش از 90 درصد از تأثیر آب و هوای لباس به خرید کالاهای تازه تولید شده مرتبط است.

تحقیقات قبلی چالمرز نشان داده است که تولید لباس های جدید 70 درصد از تأثیر آب و هوای لباس های سوئدی ها در طول چرخه زندگی آنها را به خود اختصاص می دهد.در اتحادیه اروپا، سالانه هفت میلیون تن پوشاک دور ریخته می شود – حدود 16 کیلوگرم برای هر نفر.در ایالات متحده، یک آمریکایی به طور متوسط ​​سالانه 37 کیلو زباله نساجی تولید می کند.

محققان پشت این مطالعه جدید معتقدند که پتانسیل زیادی برای مزایای زیست محیطی از طریق کاهش خرید لباس و استفاده گسترده از لباس های موجود وجود دارد – به خصوص اگر این کار بدون سفر با ماشین اضافی برای مصرف کنندگان انجام شود.

محققان دانشگاه فناوری چالمرز، دانشگاه بوراس و موسسه تحقیقاتی Rise در مطالعه جدید خود موفقیت مدل‌های تجاری جایگزین و پایدارتر را برای صنعت پوشاک بررسی کرده‌اند.

فریدا لیند، پروفسور چالمرز و یکی از محققین این مطالعه می‌گوید: «بسیاری از مردم لباس‌هایی را در کمد آویزان می‌کنند که به ندرت یا هرگز استفاده نمی‌شوند. اجاره لباس می‌تواند استفاده از هر لباس را افزایش دهد و در نتیجه به مصرف پایدارتر کمک کند.»

محققان 9 شرکت سوئدی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که یا تلاش کرده و شکست خورده اند یا در حال ایجاد یک شرکت اجاره لباس پایدار هستند.این مطالعه سه مدل کسب و کار اصلی را برای اجاره لباس شناسایی کرد.

مدل عضویت به مشتریان این امکان را می دهد که عضو شوند و سپس برای مدت معینی مانند کتابخانه، لباس قرض بگیرند.با استفاده از مدل اشتراک، مشتریان برای اجاره تعداد معینی لباس، ماهانه هزینه ای پرداخت می کنند. این استارت‌آپ‌ها روی افزایش عملیات و جذب سرمایه‌های مخاطره‌آمیز کار کردند.تحت مدل اجاره فردی، شرکت‌ها انواع خاصی از لباس‌ها را برای اجاره ارائه می‌کنند، که اغلب در ترکیب با تجهیزات دیگر، مانند لباس‌های فضای باز همراه با تجهیزات اسکی قرار می‌گیرند.

چرا شرکت های اجاره لباس از نظر مالی با مشکل مواجه هستند؟

محققان با بنیانگذاران، مدیران و سایر افراد کلیدی هر شرکت در مورد موفقیت تجاری خود مصاحبه کردند.

لیند می‌گوید: «آنچه که ما را شگفت‌زده کرد این بود که سودآور کردن کسب‌وکار برای آنها بسیار دشوار به نظر می‌رسید. چندین نفر مجبور شدند به دلایل مختلف سرمایه‌گذاری خود را پایان دهند.

محققان خاطرنشان کردند که اگرچه یک پایگاه مشتری مشتاق برای اجاره لباس به این روش وجود دارد، اما چندین چالش دیگر وجود دارد که دستیابی به سودآوری را برای شرکت ها دشوار می کند.

لیند می‌گوید: «اجاره لباس شامل مراحل زیادی است که در آن هر یک از لباس‌ها باید قبل از اجاره مجدد مورد بازرسی و بازرسی قرار گیرد، که این کار زمان‌بر است.شرکت‌ها همچنین با هزینه‌های بالایی برای انبارداری، تدارکات و خشک‌شویی دست و پنجه نرم می‌کردند. به‌ویژه برای مدل‌های اشتراک، مشکلاتی در به دست آوردن سرمایه‌های خطرپذیر برای بقای مالی در مرحله اول ساخت شرکت وجود داشت.»

محققان دریافتند که برخی از مدل های کسب و کار بهتر از بقیه کار می کنند. شرکت هایی که بر بازار خاصی مانند پوشاک در فضای باز متمرکز بودند، موفق تر و پایدارتر بودند.

لیند می‌گوید: «به نظر می‌رسد که آنها جایگاه خود را پیدا کرده‌اند و دیده‌اند که نیاز خاصی وجود دارد که مشتری حاضر است برای هر بار استفاده از آن نوع لباس هزینه بپردازد.

محققان همچنین بررسی کردند که چگونه شرکت ها در همکاری با ذینفعان مختلف ارزش ایجاد می کنند و به این نتیجه رسیدند که همکاری های خاص بسیار ارزشمند است.

«شرکت‌های اجاره‌ای که از نزدیک با تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان لباس کار می‌کردند، مانند طراحان با مشخصات پایداری، از این امر بسیار سود بردند، زیرا توانستند به سرعت بازخوردی در مورد انواع لباس‌ها دریافت کنند.آنها همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد کیفیت لباس ها به دست آوردند، به عنوان مثال اگر چیزی وجود داشت که اغلب می شکست.

لیند تأکید می‌کند که حتی اگر برخی از شرکت‌ها و خدمات در این مطالعه زنده نمانند، همه ابتکاراتی که می‌توانند به انتقال پایداری کمک کنند، مهم هستند.حداقل، آنها به تغییر نگرش در مورد مصرف لباس و افزایش دانش در مورد آنچه می توانند و نمی توانند کار کنند کمک می کنند.

لیند می‌گوید: «مطالعه ما می‌تواند سهم مهمی در انتقال پایداری صنعت مد باشد، زیرا امکان‌های مدل‌های تجاری جدید در این صنعت را نشان می‌دهد.”ما امیدواریم که بتواند بر تصمیم گیرندگانی که نیاز به مبنایی برای ایجاد مشوق ها و انگیزه های مالی برای صنعت مد پایدارتر دارند، تاثیر بگذارد.”

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *