
تغییر نوع زندگی فیزیکی و به دنبال آن زندگی ذهنی بشر در یک صد سال اخیر بسیار سریع بوده است . اکثر مردم در اوایل قرن بیستم نمیتوانستند وسیله نقلیه موتوری جایگزین کالسکههای اسب کشیده را تصور کنند. اما می دانستند یا حس می کردندکه به چیزی نیاز دارند تا سریعتر از خانه خود به مکانهای دیگر برسند.
ودر این تغییرات ، نوآوری مستقیماً با پیشرفتی که آنها می خواستند داشته باشند مرتبط بوده است . در این مسیر همه دخیل بوده اند بچز تعدادی محدود . مصرف کنندگان بیشترین سهم را داشته اند تا این نوآوری ها شکل بگیرند .
بنابراین، مردم به عنوان مصرف کننده پیشران فرآیند ایجاد محصولات و خدمات هستند . وقتی مردم به دنبال بهبود چیزی در زندگی خود هستند، معمولاً بطور ناخود آگاه و یا آگاهانه به تحول فکر می کنند . تحولی که باید برایشان همراه با انجام سریعتر یا بهتر انجام امور است، و یا از آنها بهتر مراقبت می کند و یا از سختی هایشان کم می کند و امنیت روانی ایجاد می کند .
پس در نوآوری مصرف کننده بدنبال این موارد است که نهایتا ارزشی عاطفی است. اما اگر آنها بدانند که این نوآوری در آینده زندگی آنها را تهدید می کند چه رفتاری خواهند داشت ؟
تا کنون بسیار از مبتکران و مخترعان و افراد نوآور درباره اینکه مردم در مورد آینده از آنها بپرسند ، فکر نکرده اند . اما مصرف کنندگان به این موضوع حساس شده اند .
برای مثال سئوال می کنند که ، وقتی می گویید «مناسب» دقیقاً منظورتان چیست؟ در آینده چه اثری روی زندگی فرزندانمان دارد و با محیط زیست چه می کند ؟
و اینها پرسشهایی است که باید جواب داده شوند . دیگر زمانی نیست که مشتریان مشتاقانه محصول یا خدمات جدید را قبول کنند و یک کارآفرین باید به این موارد هم توجه خاص داشته باشد.
علی اکبر سعیدی کیا