نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 فروردین 1404 9:27 ب.ظ

استودیوی سرمایه گذاری چیست؟

استودیوی سرمایه گذاری چیست؟

اکتبر 2023

مدل Venture Studio

در اصل، یک استودیوی سرمایه گذاری یک سازمان توسعه ایده است که رشد استارتاپ ها را در پلت فرم خود ایجاد، تامین مالی و شتابدهی می کند.

چشم انداز استودیو سرمایه گذاری متنوع است،که هر استودیوی دیگری اغلب دارای ویژگی های متمایز ان است. با این حال، ویژگی های مشترک خاصی وجود دارد که می تواند تشخیص داده شود. به طور معمول، استودیوها یک چارچوب عملیاتی چهار مرحله ای را دنبال می کنند که از طریق ایده پردازی، اعتبار سنجی، تجاری سازی و رشد چرخه می شود:

شناسایی
استودیو نیازها را شناسایی می کند، فرصت های مختلف را ارزیابی می کند و یک مفهوم (یک گزاره ارزش) را در اطراف انها توسعه می دهد. استودیوها اغلب بر اساس مدل “ایده اول” عمل می کنند، به این معنی که یک ایده در داخل یا از طریق کانال های استودیو تولید می شود که شامل شرکا، سرمایه گذاران مشترک و غیره می شود.

اعتبار سنجی
در این مرحله، مفهوم با تعریف مشخصات محصول (اثبات مفهوم یا PoC) و ازمایش ان برای اطمینان از حل یک مشکل واقعی اصلاح می شود. مدل مالی و سوداوری محصول نیز ارزیابی می شود. اصطلاح “رفتن / بدون رفتن” اغلب برای توصیف این مرحله استفاده می شود.

استخدام و تجاری سازی
این مرحله ای است که بنیانگذاران وارد بازی می شوند و استارتاپ به عنوان نهاد خود تشکیل می شود. استودیوها خود بنیانگذاران اینده استارتاپ را استخدام میکنند. این واقعیت که استودیوها خودشان بنیانگذاران را استخدام می کنند، تفاوت عمده ای با مفاهیم دیگر در اکوسیستم نوآوری و استارت آپی است. هنگامی که بنیانگذاران پیدا می شوند، تیم جدید این مفهوم را به یک محصول حداقل قابل دوام (MVP) تبدیل می کند که در بازار برای تقویت تناسب محصول و بازار ازمایش می شود.

رشد

دراین مرحله، استارتاپ بر رشد سهم بازار خود، بررسی فرصت های جدید بازار، اجرای سیستم های مدیریت و توسعه محصولات جدید تمرکز دارد. این مرحله نهایی قبل از خروج است که معمولا منجر به خرید یا گاهی اوقات عرضه اولیه عمومی (IPO) می شود.

تمایز مدل استودیوی سرمایه گذاری از سایر نهادهای موجود در اکوسیستم تامین مالی مانند انکوباتورها، شتاب دهنده ها و سرمایه گذاران می تواند یک کار چالش برانگیز باشد. در اصل، یک استودیوی سرمایه گذاری یک پروژه را از ابتدا تا انتها به ثمر می رساند، که شامل شناسایی یک ایده، ایجاد استارتاپ ها، تجمیع تیم، تامین مالی، پشتیبانی مدیریت مداوم و شتاب رشد با استفاده از منابع خود برای تبدیل یک مفهوم از 0 به 1 می باشد.

بنابراین، سازمانی که صرفا به شتاب دادن یا ایجاد استارتاپ ها بدون تامین مالی اختصاص داده شده است، یک استودیو نیست، بلکه یک شتاب دهنده یا انکوباتور است. استودیوهای سرمایه گذاری ایده های کسب و کار را از شبکه خود تهیه می کنند و تیم های داخلی را برای توسعه این ایده به استارتاپ ها اختصاص می دهند که شامل طیف متنوعی از کارشناسان مانند مهندسان، مشاوران، توسعه دهندگان کسب و کار و مدیران فروش است. رابطه بین یک استودیوی سرمایه گذاری و استارتاپ های ان بلند مدت است. انها عمیقا با استارتاپ هایی که توسعه میدهند تا زمان خروجشان درگیر هستند.

اگر یک سازمان تامین مالی کند اما استارتاپ ایجاد نکند، یک سرمایه گذار است. برخی از صندوق های سرمایه گذاری مخاطره امیز حمایت خود را در طول سال ها با اجازه دادن به تیم های موسس برای دسترسی به سیستم عامل های پشتیبانی، که ممکن است شامل کارشناسان کلیدی (کارافرینان مقیم) یا منابع اداری (پشتیبان) باشد، گسترش داده اند. با این حال، با وجود توسعه این پلتفرم های پشتیبانی، مسئولیت اصلی اجرای استارتاپ هایی که توسط صندوق های سرمایه گذاری سنتی تامین می شوند، عمدتا بر دوش بنیانگذاران استارتاپ است. در مقابل، استودیوها بخش قابل توجهی از این مسئولیت را همراه با خطرات مرتبط با ان به اشتراک می گذارند. استودیوها به نوعی “کارخانه های راه اندازی” هستند که تمام مراحل توسعه را در یک پلت فرم واحد ادغام می کنند. انها مفاهیم را تصویر و اصلاح می کنند، تیم را ایجاد می کنند، استراتژی های رشد را شکل می دهند، به طور فعال در عملیات شرکت می کنند و سرمایه مورد نیاز برای تسریع گسترش استارتاپ را فراهم می کنند.

بررسی اجمالی مدل های کسب و کار

تفاوت بین VENTURE STUDIOS و سایر مدل ها

به طور خلاصه، عناصر تمایز دهنده ای که یک استودیو را از سایر مفاهیم قابل مقایسه در اکوسیستم سرمایه گذاری متمایز می کند شامل موارد زیر است :

  • ایده اصلی برای راه اندازی اینده از استودیو می اید.
  • استودیوها استارتاپها را از ابتدا ایجاد میکنند و به انها کمک مالی میکنند.
  • استودیوها بنیانگذاران یا تیم مدیریتی را برای هدایت استارتاپها (Founder Flow) استخدام میکنند.
  • استودیوها یک جدول زمانی ثابت برای تسریع خلاقیت خود ندارند، در حالی که شتاب دهنده ها به طور کلی بر روی یک سیستم مبتنی بر کوهورت کار می کنند که به طور متوسط شش تا دوازده هفته طول می کشد.
  • استودیوها بخش قابل توجهی از مسئولیت ها و خطرات مرتبط با مرحله ایده پردازی، اعتبار سنجی و راه اندازی استارتاپ های خود را به عهده می گیرد.
  • استودیوها به طور مداوم خود را در عملیات استارتاپ های خود درگیر می کنند و به تدریج از طریق نواوری مشترک ان را بهبود می بخشد.
  • استودیوها معمولا در یک بخش خاص (B2B، B2C و غیره) یا یک عمودی خاص (DeepTech، FinTech، CleanTech و غیره) متمرکز هستند..

با توجه به افزایش سرمایه گذاری36 درصد از استودیوهای سرمایه گذاری بر روی یک بخش و 36 درصد دیگر بر روی 2 بخش تمرکز می کنند. با این حال، استودیوهایی که در یک بخش واحد تخصص دارند، 67 درصد از کل سرمایه گذاری های انجام شده در استودیوهای سرمایه گذاری در سطح بین المللی را نشان می دهند.

ایا یک استودیوی سرمایه گذاری برای کارافرینان، مناسب است؟

توسط استیو بلنک -دسامبر 13، 2022-Fodor90 / گتی ایمیج

https://hbr.org/2022/12/entrepreneurs-is-a-venture-studio-right-for-you

خلاصه.   

 بنیانگذاران استارتاپها اغلب به انکوباتورها و شتابدهنده ها نگاه میکنند تا به انها در یافتن تناسب محصول/بازار و افزایش سرمایه اولیه کمک کنند. اما گزینه دیگری برای بنیانگذاران کارافرینی وجود دارد که می خواهند به تنهایی به بازار و عرضه بروند اما شاید فاقد ایده یا تیم مناسب باشند.

در خارج از یک دانشگاه کوچک در غرب میانه، من با کارلوس، یک ستاره در حال ظهور در یک شرکت تولیدی متوسط، قهوه می نوشیدم. او سابقه ای در گرفتن تیم های کوچک و رشد انها به خطوط تولید موفق داشت. با این حال، پس از یک دهه کار برای دیگران، کارلوس علاقه مند به ساخت و رشد یک شرکت خود بود. از او پرسیدم که چقدر می داند چگونه شروع کند. او گفت که انچه که او خواهد، مشابه  مسیر ساخت و تامین مالی یک شرکت به نظر می رسید: 1) با یک ایده، 2) تشکیل یک تیم، 3) شروع به ازمایش حداقل محصولات قابل دوام، 4)  بودجه  انکوباتور، 5) سپس به دست اوردن سرمایه گذاری مخاطره امیز.

کارلوس در حالی که کار خود را در تولید افزودنی و چاپ سه بعدی توصیف می کرد، گفت که می داند که سرمایه گذاران اولیه یا فرشته در شهرش وجود دارد، اما سرمایه گذاری مخاطره امیز هنوز هم عمدتا در دور دست است و جلب توجه انها دشوار است. او همچنین مطمئن نبود که ایده او عالی است. اما او هنوز هم خواسته اش رشد چیزی کوچک به یک شرکت اساسی بود.

کارلوس پرسید: “به غیر از جمع اوری پول، ایا راه دیگری برای شروع یک شرکت وجود دارد؟”

من اشاره کردم که وجود دارد.

کاهش ریسک استارت اپ

در دو دهه گذشته، سه نوع سازمان – انکوباتورها، شتاب دهنده ها و استودیوهای سرمایه گذاری – برای کاهش خطر شکست استارتاپ در مراحل اولیه با کمک به تیم ها برای پیدا کردن محصول / بازار مناسب و افزایش سرمایه اولیه ظهور کرده اند. اکثر انها توسط کارافرینان با تجربه ای تاسیس و اداره می شوند که قبلا شرکت هایی را ساخته اند و تفاوت بین تئوری و عمل را درک می کنند.

من به کارلوس اشاره کردم که شتاب دهنده هایی مانند Y-Combinator، Techstars و 500 Startups به گروهی از استارتاپ ها یک بوت کمپ شش تا 12 هفته ای ارائه می دهند. اما اینها به دنبال بنیانگذارانی هستند که بینش فنی یا مدل کسب و کار و یک تیم دارند. شتاب دهنده ها این تیم ها را با تخصص فنی و کسب و کار فراهم می کنند و انها را به شبکه ای از بنیانگذاران و مشاوران دیگر متصل می کنند. نقطه اوج این بوت کمپ یک “روز ازمایشی” است که در ان همه استارتاپ ها چند دقیقه وقت دارند تا شرکت های خود را به سرمایه گذاران و سرمایه گذاران فرشته معرفی کنند. (در برخی موارد شتاب دهنده بودجه اولیه خود را تامین می کند.) در ازای حضور در یک شتاب دهنده، استارتاپ ها 5 تا 10 درصد از سهام شرکت خود را از دست می دهند.

هزاران شتاب دهنده در سراسر جهان وجود دارد. مدل کسب و کار برای اکثر انها انتخاب استارتاپ هایی است که می توانند بازده کلاس سرمایه گذاری را تولید کنند – یعنی رشد به شرکت هایی که به طور بالقوه می توانند میلیاردها دلار ارزش داشته باشند. برای اکثر شتاب دهنده ها، پذیرش از روی درخواست و مصاحبه است. برخی از انها مانند Y-Combinator، Techstars و 500 Startups برای همه انواع استارتاپ ها در هر بازار باز هستند، در حالی که دیگران مانند SOSV، IndieBio، HAX، Orbit و dLab تخصصی تر هستند.

انکوباتورها شبیه شتاب دهنده ها هستند زیرا فضا و منابع مشترک را برای استارتاپ ها فراهم می کنند، اما معمولا مقدار کمی سرمایه دارند. مدل های مالی انها بر اساس هزینه های عضویت است که دسترسی به یک فضای همکاری مشترک، منابع و دسترسی به سایر بنیانگذاران و تخصص عملیاتی را فراهم می کند.

کارلوس گفت” به نظر نمی رسد شتاب دهنده ها برای من مناسب باشد .من یک ایده جدی یا یک تیم فنی ندارم، اما می دانم چگونه تیم ها را بسازم، رشد کنم و مدیریت کنم.

نام فیلم : Venture Studios

من اشاره کردم که سازمان هایی وجود دارند که ممکن است برای مهارت ها و اشتیاق او مناسب تر باشند تا به تنهایی به بازار بروند – استودیوهای سرمایه گذاری. بر خلاف یک شتاب دهنده، یک استودیوی سرمایه گذاری استارتاپ های موجود را تامین نمی کند.

استودیوهای سرمایه گذاری استارتاپ ها را با پرورش ایده ها یا ایده های خود از شرکای خود ایجاد می کنند. تیم داخلی استودیو حداقل محصول قابل دوام را می سازد، سپس ایده را با پیدا کردن محصول / بازار مناسب و مشتریان اولیه تایید می کند. اگر این ایده یک سری تصمیمات “Go / No Go” را بر اساس نقاط عطف برای کشف و اعتبار سنجی مشتری تصویب کند، استودیو بنیانگذاران کارافرین را برای اجرای و مقیاس این استارتاپ ها استخدام می کند. نمونه هایی از شرکت هایی که از استودیوهای سرمایه گذاری ظهور کرده اند عبارتند از Overture، Twilio، Bitly، Aircall و معروف ترین آنها، Moderna.

من به کارلوس پیشنهاد کردم که  به یک استودیوی سرمایه گذاری  به عنوان یک “کارخانه ایده” با کارکنان تمام وقت خود که در جستجوی تناسب محصول / بازار و یک مدل کسب و کار قابل تکرار و مقیاس پذیر هستند، فکر کند.

اکثر استودیوهای سرمایه گذاری هر ساله چندین استارتاپ را ایجاد و راه اندازی می کنند. اینها میزان موفقیت بیشتری نسبت به انهایی که از شتاب دهنده ها یا شرکت های سنتی سرمایه گذاری می کنند، دارند. این امر به این دلیل است که بر خلاف شتاب دهنده ها، که با اهنگ شش تا 12 هفته ای کار می کنند، استودیوها یک چارچوب زمانی تعیین شده ندارند. در عوض، انها جستجو و چرخش تا زمانی که محصول / بازار مناسب پیدا شود را ادامه می دهند. بر خلاف یک شتاب دهنده یا یک شرکت VC، یک استودیوی سرمایه گذاری بیشتر ایده های خود را که نمی توانند کشش پیدا کنند، می کشد و اگر نتوانند شواهدی پیدا کنند که می تواند یک شرکت مقیاس پذیر و سوداور باشد، راه اندازی نمی شود.

چهار نوع اصلی از استودیوهای سرمایه گذاری وجود دارد:

  • استودیوهای انتقال فناوری، مانند صندوق مرزی امریکا، با شرکت ها و / یا ازمایشگاه های دولتی برای منبع ایده ها و مالکیت معنوی کار می کنند. سپس IP را انتقال می دهند و راه اندازی را در داخل استودیوی سرمایه گذاری انجام می دهند.
  • استودیوهای شرکتی مانند مواد کاربردی، ایده های منبع و مالکیت معنوی در داخل شرکت خود. انها سپس راه اندازی را در داخل یک استودیوی سرمایه گذاری جداگانه در داخل شرکت ایجاد می کنند.
  • یک استودیوی باجایگاه مناسب  nicheیک استودیوی سرمایه گذاری مستقل است که ایده ها و IP خود را در یک صنعت و دامنه خاص تولید می کند – به عنوان مثال، Flagship Pioneering، که بر مراقبت های بهداشتی متمرکز شده و LS18 انکوبه شده است، شرکتی که Moderna شد.
  • یک استودیوی اگنوستیک صنعت، مانند Rocket Internet، یک استودیوی سرمایه گذاری مستقل است که ایده ها و IP خود را تولید می کند و صنعت و بازار اگنوستیک است.

امروزه حدود 720 استودیوی سرمایه گذاری در سراسر جهان وجود دارد  – نیمی از انها در اروپا هستند. در  امریکای شمالی و اروپا، بسیاری از استودیوهای سرمایه گذاری در شهرهای غیر بزرگ توسط سازمان های دولتی برای تحریک رشد محلی، گاهی اوقات با کمک های مالی از شرکت ها تامین می شود. این استودیوها معیارهای متفاوتی نسبت به استودیوهای استارتاپی دارند که شرکای محدود انها دفاتر خانوادگی خصوصی یا سرمایه گذاران مخاطره امیز هستند.

چرا یک کارافرین باید به یک استودیوی سرمایه گذاری بپیوندد؟

من به کارلوس در مورد جنبه منفی پیوستن به یک شرکت ایجاد شده توسط یک استودیوی سرمایه گذاری گفتم – موضوع مشارکت سهام / مالکیت انها.

بر خلاف شتاب دهنده ای که 5 تا 10 درصد از سهام یک استارتاپ را می گیرد، استودیوهای سرمایه گذاری بین 30 تا 80 درصد سرمایه گذاری می کنند. این به این دلیل است که شرکت هایی که از یک استودیوی سرمایه گذاری خارج می شوند، یک استارتاپ را به دست اورده اند که بسیاری از مراحل اولیه راه اندازی را از بین می برد. (یک همبستگی مستقیم بین میزان سرمایه گذاری یک استودیوی سرمایه گذاری و اعتقاد انها به اینکه چقدر می خواهند مدیر عامل موسس انها کارافرین باشد در مقابل مجری وجود دارد.)

چرا یک کارافرین باید به یک استودیوی سرمایه گذاری بپیوندد و اکثریت شرکت خود را به جای رفتن به شتاب دهنده رها کند؟ اکثر شتاب دهنده ها تمایل دارند به دنبال یک “نوع بنیانگذار” باشند – یک فرد فنی کلیشه ای، تازه از کالج در امده که در حال حاضر یک ایده دارد.

اکثر مردم با این الگو سازگار نیستند. با این حال، بسیاری از انها توانایی جذب یک ایده  را دارند که ازمایش شده و اعتبار و ساخت ان مهم است.

چه چیزی را در یک Venture Studio جستجو کنید

همانطور که ما بلند شدیم تا برویم، کارلوس پرسید: “چگونه می توانم بدانم که ایا استودیوی سرمایه گذاری خوب است؟”

سوال خیلی خوبی بود در حالی که هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد، من به کارافرینان توصیه می کنم این چهار سوال را بپرسند:

  1. ایا این استودیو توسط یک بنیانگذار سابق اداره می شود و ایا بنیانگذاران سابق ان به عنوان کارمندان تمام وقت هستند؟ موفق ترین استودیوهای سرمایه گذاری توسط کارافرینانی تاسیس شده اند که قبلا شرکت هایی با درامد 10 + M دلار ایجاد کرده اند و بیش از 100 کارمند داشتند.
  2. چند درصد از حقوق صاحبان سهام را می خواهند؟ پاسخ به طور مستقیم متناسب با انچه که انها فکر می کنند ارزش شما است می باشد. شرکت هایی که بیش از 60 درصد درخواست می کنند، در واقع یک کارمند را به جای یک بنیانگذار استخدام می کنند.
  3. ایا یک استودیو با تخصص خاص می خواهید؟ استودیوهایی که بر روی موارد تعریف شده و صنایع خاص تمرکز می کنند می توانند یک دامنه عمیق از کارشناسان دامنه – به عنوان مثال، بنیانگذار، مشاوران و مربیان – که متخصص در این زمینه هستند، ایجاد کنند.
  4. ایا بودجه کافی دارند؟مراقب  استودیوهای زامبی باشید. اگر اکثریت شرکت خود را به یک استودیو داده اید، مفید خواهد بود که انها را برای پشتیبانی پس از شروع کار داشته باشید. اگر انها بودجه کافی برای روشن نگه داشتن چراغ ها برای چندین سال نداشته باشند، شما تنها هستید. اطمینان حاصل کنید که استودیوی شما بیش از 10 میلیون دلار بودجه جمع اوری کرده است.

چند هفته بعد یادداشتی از کارلوس دریافت کردم که به من اطلاع می داد که او متوجه شده است که یک استودیوی سرمایه گذاری در شهرش وجود دارد و یکی دیگر توسط دولت اداره می شود و سومی در منطقه او بر تولید متمرکز است. او برای همه انها درخواست داده بود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *