
24 ژانویه 2025–خودروهای برقی با باتری-© shutterstock/DigitalPen
یک مطالعه جدید نشان داده است که خودروهای برقی با باتری در حال حاضر قابل اعتمادتر هستند و می توانند طول عمر خود را با خودروها و ون های سنتی را با موتورهای بنزینی و دیزلی مطابقت دهند – که لحظه ای محوری در حرکت به سمت حمل و نقل پایدار است.
محققان از نزدیک به 300 میلیون سابقه آزمایشی وزارت حمل و نقل بریتانیا (MOT) برای ترسیم “سلامت” هر وسیله نقلیه در جاده های بریتانیا بین سال های 2005 تا 2022 برای تخمین طول عمر خودرو و ارائه یک تجزیه و تحلیل جامع از میزان بقا برای پیشرانه های مختلف استفاده کردند.
تیم تحقیقاتی بینالمللی دریافت که اگرچه وسایل نقلیه الکتریکی اولیه با باتری (BEVs) نسبت به وسایل نقلیه موتور احتراق داخلی (ICEV) قابل اعتمادتر بودند، پیشرفتهای سریع در فناوری باعث شده BEVهای جدیدتر حتی در صورت استفاده شدیدتر، به طول عمر قابل مقایسهای دست یابند.
خودروهای برقی با باتری در حال قابل اعتمادتر شدن هستند
این تحقیق نشان داد که BEVها سریعترین بهبود را در قابلیت اطمینان نشان میدهند، با ۱۲ درصد احتمال خرابی (نرخ خطر) برای هر سال تولید متوالی، در مقایسه با ۶.۷ درصد برای خودروهای بنزینی و ۱.۹ درصد برای خودروهای دیزلی.
به طور متوسط، خودروهای برقی با باتری در حال حاضر عمری 18.4 سال دارند و می توانند تا 124000 مایل را طی کنند و از نظر مسافت پیموده شده از خودروهای بنزینی سنتی پیشی بگیرند.
این تحقیق همچنین برندهای برتر را از نظر طول عمر خودرو شناسایی کرد. تسلا در بین BEV ها پیشتاز است. برای خودروهای بنزینی و دیزلی، آئودی و اشکودا به ترتیب بهترین عملکرد را دارند.
نقش خودروهای الکتریکی در آینده کم کربن
دکتر Viet Nguyen-Tien، از LSE، که یکی از نویسندگان این مطالعه است، اظهار داشت: «یافتههای ما بینشهای مهمی در مورد طول عمر و تأثیرات زیستمحیطی خودروهای الکتریکی ارائه میدهند.
“دیگر فقط یک گزینه خاص نیست، BEV ها جایگزینی قابل دوام و پایدار برای وسایل نقلیه سنتی هستند – گامی مهم به سمت دستیابی به آینده ای با کربن صفر خالص.”
رابرت الیوت، یکی از نویسندگان این مقاله، استاد اقتصاد در دانشگاه بیرمنگام، افزود: «خودروهای الکتریکی با باتری مزایای زیست محیطی قابل توجهی را ارائه می دهند، به ویژه زمانی که اروپا به ترکیب انرژی های تجدیدپذیر بیشتری روی می آورد.
علیرغم انتشار آلایندههای اولیه بالاتر از تولید، یک وسیله نقلیه الکتریکی با دوام میتواند به سرعت ردپای کربن خود را جبران کند و به مبارزه با تغییرات آب و هوایی کمک کند و آنها را به گزینهای پایدارتر درازمدت تبدیل کند.
او در پایان گفت: «یافتههای ما دادههای قابل اعتمادی را به مصرفکنندگان ارائه میدهد تا تصمیمگیری آگاهانه در مورد خرید خودروی خود بگیرند، در حالی که سیاستگذاران میتوانند از بینش ما برای شکل دادن به مقررات و مشوقهایی استفاده کنند که پذیرش خودروهای بادوام و دوستدار محیطزیست را ترویج میکنند و برای درمان پایان عمر آنها برنامهریزی میکنند. “
با خودروهای فرسوده چه کنیم؟
به طور کلی، این مطالعه اهمیت پیشرفت در فناوری را در ترویج استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی با باتری نشان می دهد.همچنین بینشهای ارزشمندی را برای استراتژیهای جایگزینی ناوگان و برنامهریزی نحوه بازیافت مؤثر خودروهای الکتریکی در پایان عمر کاری آنها ارائه میکند.
BEVهای پایان عمر برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و ترویج اقتصاد دایره ای بازیافت می شوند.
این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که مواد موجود در باتری ها به جای اینکه به محل دفن زباله ختم شوند، دوباره استفاده می شوند.
قانونگذاران و سیاستگذاران در حال حاضر در حال تدوین قوانین جدیدی در مورد بازیافت باتریهای این خودروها هستند. بنابراین، این تحقیق جدید می تواند بر قوانین آینده در مورد آنچه که باید با وسایل نقلیه برقی با باتری تمام شده انجام شود، کمک کند.