مدیریت نوآوری موفق می تواند سهم قابل توجهی در ارزش خالص یک سازمان داشته باشد، اما هنوز به طور رسمی به عنوان عملکردی مانند بازاریابی یا مالی شناخته نشده است. اگرچه هنوز در روزهای اولیه خود است، مفهوم گواهینامه برای افزایش جایگاه حرفه ای مدیران نوآوری و ترویج شناخت گسترده تر از نقش مدیریت نوآوری، در حال افزایش است.
در سوئد، Innovationsledarna (انجمن حرفهایهای مدیریت نوآوری) یک گواهینامه داوطلبانه برای مدیران نوآوری بر اساس «بدنه دانش» ایجاد کرده است. شایستگی افراد را از طریق آشنایی با مفاهیم و مدل های نظری، درک ابزارها، روش ها و اصطلاحات، و قدرت تجربه عملی آنها در به کارگیری این مفاهیم در حوزه مورد آزمایش قرار می دهد.
متس مگنوسون و مگنوس کارلسون از مؤسسه سلطنتی فناوری KTH و همکارشان Ingrid Kihlander از RISE، مؤسسههای تحقیقاتی سوئد، در فصل کتاب خود «توسعه رهبری نوآوری – ارتباط صلاحیت و گواهینامه حرفهایهای مدیریت نوآوری»، تجربیات برخی از شرکت کنندگان اولیه در صدور گواهینامه و انگیزه های آنها برای پیگیری وضعیت حرفه ای.را مرور میکنند.
ما برخی از یافته ها را در اینجا خلاصه می کنیم.
رهبری نوآوری چیست؟
برای اینکه نوآوری به بخشی از فرهنگ سازمانی تبدیل شود، رهبری نوآوری ممکن است نیاز داشته باشد از مفهوم رهبر فردی قهرمان فراتر رفته و بر توسعه قابلیت ها و شرایط ثمربخش برای آزمایش در سازمان تمرکز کند.
بنابراین رهبری نوآوری را می توان به عنوان مجموعه ای از شایستگی ها توصیف کرد:
- رهبری با شجاعت، استفاده از فرصت ها و استراتژیک بودن
- در مدیریت ریسک، چابکی در محیط های متغیر خوب است
- کنجکاو بودن، پرورش قابلیت های اکتشافی و بهره برداری در یک سازمان
- ایجاد اعتماد و فرهنگ سازی برای ارتباطات
- متقاعد کننده بودن، الهام بخش بودن و ایجاد انگیزه از طریق اقدام – ایجاد قابلیت ها در سازمان
تصور می شود که گواهی شخصی در مدیریت نوآوری ممکن است به عنوان مکانیزمی در ایجاد شایستگی های رهبری کمک کند. تعدادی از سازمانها در حال توسعه چنین گواهینامههایی هستند، اما ارزیابی کمی از تأثیر آنها انجام شده است.
مطالعه موردی: گواهی شخصی مدیریت نوآوری – تجربه Innovationsledarna
Innovationsledarna در سال 2013 در سوئد به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با هدف توسعه نقش حرفه ای مدیریت نوآوری تاسیس شد. حدود 250 عضو – متخصصان، دانشگاهیان، مشاوران و سایر واسطهها – از سازمانهای خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی با اندازههای مختلف و از بخشهای مختلف دارد.
آنها با هم گواهی مدیریت نوآوری را توسعه داده اند. این گواهینامه مطابق با ISO/IEC 17024:2012 توسعه یافته است و هدف آن ارتقای رهبری نوآوری – فعال کردن و الهام بخشیدن به بازیگران مختلف برای نوآوری – بخشی ضروری از مدیریت است.
گواهینامه شخصی اکنون توسط بخش صدور گواهینامه در مؤسسات تحقیقاتی سوئد RISE، مسئول فرآیندهای درخواست و آزمون با همکاری Innovationsledarna (مسئول دانش موضوع، یعنی بدنه دانش، و استخدام ممتحنین) ارائه می شود. این شامل یک امتحان کتبی بر اساس مجموعه دانش، یک شرح مورد بر اساس تجربه خود نماینده و یک امتحان شفاهی است.
بدنه دانش
بدنه دانش توسط Innovationsledarna توسعه یافته و توسط RISE به عنوان مبنای صدور گواهینامه برای متخصصان مدیریت نوآوری پذیرفته شده است. این 12 حوزه دانش را پوشش میدهد و پیوندهایی به مواد مرجع با دقت سرپرستی مانند مقالات، فصلهای کتاب، مقالات و فیلمها ارائه میکند.
با دستورالعمل های زیر توسعه یافته است:
مبتنی بر تجربه و عملکرد متخصصان مدیریت نوآوری است
در عمل تاسیس شده است
مختصر – 500 صفحه یا معادل آن
برنامه درسی مسئولیت ها و وظایف تعریف شده توسط شرح شغل برای حرفه ای های مدیریت نوآوری و بندهای مختلف ISO 56002:2019 سیستم مدیریت نوآوری را پوشش می دهد:
- حرفه ای شدن
- مبانی
- چارچوب ها
- زمینه سازمان
- فرهنگ و همکاری
- رهبری، استراتژی و سیاست
- برنامه ریزی، ساختارهای سازمانی و پورتفولیو
- منابع
- پشتیبانی، ابزارها و روش ها
- فرآیندها
- ارزیابی و بهبود
- دیدگاه ها
مزایای صدور گواهینامه داوطلبانه
Mats Magnusson و همکارانش با اولین بخش از نامزدهای گواهینامه مدیریت نوآوری مصاحبه کردند تا انگیزه ها و دستاوردهای آنها را ارزیابی کنند.
سوالات تحقیق عبارت بودند از:
- انگیزهها و محرکها برای کاندیداهایی که وارد cer میشوند چیست؟
- تیفیکاسیون؟
- نتایج و اثراتی که هم افراد و هم سازمان های آنها از طریق صدور گواهینامه حرفه ای به دست می آورند چیست؟
این مطالعه نشان داد که اگرچه داوطلبانه است و هنوز در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نشده است، فرآیند صدور گواهینامه دارای تعدادی مزایای واضح است:
- توسعه دانش و مهارت – گواهینامه مجموعه ای از دانش را آزمایش می کند و به توسعه شخصی و حرفه ای کمک می کند. این نشاندهنده شایستگی و عملکرد شغلی آینده است و میتواند نقش مدیریت نوآوری را در سازمان تدوین کند.
- تأیید حرفه ای بودن و وضعیت – نشانی عینی از شغل و وضعیت را برای استخدام کنندگان بالقوه ارائه می دهد.
- ارزش خود را ایجاد می کند – با تأیید دستاوردهای نماینده، احساس خوبی را به نماینده می دهد.
پاسخ دهندگان همگی مدیران نوآوری با تجربه بودند و کنجکاوی، تمایل به یادگیری بیشتر و تمایل خود را برای معیار در برابر استانداردهای صنعت ابراز کردند. آنها همچنین می خواستند ارتباطات حوزه نقش را در سازمان خود بهبود بخشند و تجربیات خود را با دیگران در سازمان های مختلف مرتبط کنند.
یک محرک خاص تمایل به «مشروعیت بخشیدن» به این حوزه از تخصص و عمل بود.
در نتیجه
به طور خلاصه، این تصور وجود داشت که یک گواهینامه شخصی تکمیل شده به عنوان یک “حرفه ای مدیریت نوآوری” اعتمادبه نفس را از طریق تایید یا افزایش دانش تقویت می کند. همچنین باعث افزایش دید در سازمان خود و همچنین در خارج شد که فرصت های بیشتری را برای نفوذ باز کرد.
علاوه بر این، مزایای یک زبان مشترک در هنگام صحبت در مورد نوآوری برجسته شد، که میتواند هم از نظر داخلی مفید باشد، بلکه با اصطلاحات جهانی مرتبط باشد، و باعث درک بیشتر و فرصتهای همکاری شود.