این پرسشی بود که از یک مدیر در یک جلسه مطرح شد و او با لبخندی تمسخر آمیز گفت که : شوخی نداریم ها . و موضوع به همین سادگی تمام شد .
پس از جلسه با کسی که سئوال را مطرح نموده بود ، گپی کوتاه داشتم . خلاصه توضیحاتی که برایم داد را برای شما نقل می کنم.
بسیاری از سازمانها و شرکتها نوآورتر بودن از دیگران را در فهرست آرزوهای استراتژیک خود دارند. ولی برنامه ای که بر مبنای اطلاعات صحیح برپا شده باشد ندارند .
در رابطه با جدی بودن باید معنای نوآوری را در سازمان و فرهنگ سازمانی، روشن و شفاف نمود . نوآوری یک عنصر ذهنی و فرهنگی در خود دارد. آنچه برای یکی نوآورانه است ممکن است برای دیگری نباشد.
خیلی ها نوآوری را با خلاقیت اشتباه می گیرند . تعریف دقیق آن و ارتباط آن با تحقیق و توسعه بسیار مهم و نشان دهنده جدی بودن نوآوری است . بیشتر افراد خلاقیت را در فرهنگ ما در خصوص محصول می شناسند ولی نوآوری به کارگیری ایده هایی است که مشکلات را به روش های جدید برای ایجاد ارزش حل می کند.
باید به این مورد توجه نود که آیا نوآوری در یک رویکرد سیستمی است یا بصورت تصادفی است؟
آیا فقط ایده است یا پرورش یافته و اجرا می شود ؟
آیا اجرای آن ارزش ایجاد می کند؟
این سه مورد جدی بودن و موفقیت نوآوری را تعریف می کند.
اگر شما مدیر یک کسب و کار هستید ببینید سازمان شما تا چه حد این اهداف را دارد و پس از آن است که جدیت موضوع روشن می شود .
علی اکبر سعیدی کیا