20 دسامبر 2024-برچسب های دیجیتال، ضایعات مواد غذایی- shutterstock/MiniStocker
محققان تگزاس مککامبز روش جدیدی را برای کاهش ضایعات غذایی ایجاد شده توسط سوپرمارکتها با استفاده از برچسبهای دیجیتال کشف کردهاند.بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی پسماند مواد غذایی ReFed، در سال 2022، سوپرمارکت های ایالات متحده 5 میلیون تن غذا را هدر دادند که 35 درصد آن به محل های دفن زباله رفت. بیش از نیمی از این زباله ها (2.7 میلیون تن) از تاریخ انقضای برچسب ها گذشته است.با حرکت از برچسب قفسه های کاغذی به برچسب دیجیتال، سوپرمارکت ها می توانند به راحتی قیمت ها را کاهش دهند و انبارهای قدیمی را از قفسه های خود به خانه های مصرف کنندگان منتقل کنند.
استفاده از فناوری برای تغییر سریع قیمتها روی برچسبها، فرآیندی که به عنوان قیمتگذاری پویا شناخته میشود، بیشتر از مصرفکنندگان سودمند است.
یوآنیس استاماتوپولوس، دانشیار مدیریت اطلاعات، ریسک و عملیات در تگزاس مککامبز، توضیح داد: «همه وقتی قیمتگذاری پویا فعال باشد، سود میبرند. ضایعات غذایی کمتر و انتشار گازهای گلخانه ای کمتری از مواد غذایی که به محل های دفن زباله ختم می شود، وجود دارد.
آیا سوپرمارکت ها باید برای انجام این به روز رسانی ها عجله کنند؟
استاماتوپولوس، همراه با نوید چهرازی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و رابرت سندرز از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، دو زنجیره خواربار فروشی اروپایی را در حین نصب برچسب های دیجیتال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
یکی در بریتانیا برچسب دیجیتالی را برای 940 محصول فاسد شدنی معرفی کرد. برچسب ها قیمت پایه را نشان می دادند و با نزدیک شدن به انقضای محصولات، تخفیف هایی را اضافه می کردند. محققان دریافتند که فروشگاه ها 54 درصد بیشتر قیمت ها را تغییر می دهند.
دومین سوپرمارکت زنجیره ای در اتحادیه اروپا برچسب های الکترونیکی را پذیرفت اما فناوری دوم را اضافه کرد: بارکدهای توسعه یافته.
خواربارفروشان میتوانند برچسبهای دیجیتالی را که به آن برچسبهای قفسه الکترونیکی نیز میگویند، با چند ضربه کلید روی تبلت، در مقایسه با چاپ برچسبهای فیزیکی و چسباندن آنها در قفسهها، تغییر دهند.
برخلاف بارکد استاندارد، یک بارکد توسعه یافته می تواند جزئیات موجودی مانند تاریخ بسته بندی، شماره لات و تاریخ انقضا را در خود نگه دارد. هنگامی که موجودی به تاریخ “فروش” خود نزدیک می شود، یک فروشگاه می تواند قیمت ها را کاهش دهد تا خرید را تحریک کند.
پس از اینکه چندین فروشگاه اتحادیه اروپا این فناوری ها را نصب کردند، محققان دریافتند که فرکانس تغییرات قیمت را تا 853 درصد افزایش دادند.
استاماتوپولوس گفت: “اگر مصرف کننده ای هستید که واقعاً به قیمت اهمیت می دهد، می توانید زغال اخته ای را خریداری کنید که دو روز بعد منقضی می شود و امروز آنها را مصرف کنید.”
با مدیریت بهتر موجودیها، بارکدها امتیازات فروشگاهها را نیز افزایش میدهند، زیرا خواربارفروشی میتواند کالاها را در زمانی که در شرف انقضا هستند تخفیف دهد. آنها می توانند سفارشات بزرگتر را بپردازند، بنابراین از صرفه جویی در مقیاس به ترتیب استفاده می کنند.
اگرچه قیمت گذاری پویا دارای مزایای بلندمدت است، اما با موانع کوتاه مدت مواجه است. یکی ترس مصرفکنندگان از این است که خردهفروشان قیمتها را در زمانی که تقاضا زیاد است افزایش دهند – همانطور که شرکتهای سواری مانند اوبر انجام میدهند.
در فوریه، زمانی که وندیز زنجیره ای فست فود اعلام کرد که قیمت گذاری پویا را عرضه خواهد کرد، با واکنش های منفی مواجه شد. به سرعت مشخص کرد که در دوره های کند قیمت ها را کاهش می دهد اما در دوره های شلوغ افزایش نمی دهد.اما بر خلاف رستوران ها، برای خواربارفروشان دشوار است که ساعت ها تقاضای زیاد برای محصولات فردی را مشخص کنند.
استاماتوپولوس گفت: «برای اینکه خردهفروشان تقاضا را بسیار دقیق و پویا برآورد کنند، به گونهای که هر دلار را از آن خارج کنند، به نظر من این غیرممکن است.»
مانع دیگر هزینه است. خواربارفروشان باید روی برچسب های دیجیتال و تبلت ها سرمایه گذاری کنند، در حالی که کارکنان باید روزانه داده ها را برای هزاران کالا به روز کنند.
اروپا در پذیرش این فناوری ها از ایالات متحده جلوتر است، اما ممکن است تغییر کند. در ماه ژوئن، والمارت اعلام کرد که تا سال 2026 به برچسب های قیمت دیجیتال در 2300 فروشگاه تبدیل خواهد شد. آمازون Fresh و زنجیره ای Midwestern Schnuck نیز از آنها استفاده می کنند.
برای سرعت بخشیدن به این انتقال، استاماتوپولوس یارانه های دولتی مانند یارانه های پانل های خورشیدی و وسایل نقلیه الکتریکی را پیشنهاد می کند.
وی در پایان گفت: «کسی باید این تعادل را بشکند. سپس همه چیز به عصر جدیدی منتقل می شود که در آن همه از اطلاعات اضافی استفاده می کنند.”