20 نوامبر 2024 -توسط انتشارات دانشگاه Tsinghua
نمودارها تأثیر سناریوهای مختلف خط مشی را بر تعداد وسایل نقلیه و کاربران ثبتشده در سیستمهای میکروموبیلت مشترک از سال 2018 تا 2050 نشان میدهند. اعتبار: ارتباطات در تحقیقات حملونقل
از آنجایی که شهرهای سراسر جهان همچنان با شهرنشینی سریع و جمعیت در حال تغییر مواجه هستند، نیاز به راه حل های مبتکرانه حمل و نقل شهری ضروری تر شده است. سیستمهای میکروموبیلت مشترک، از جمله برنامههای اشتراکگذاری دوچرخه و اسکوتر، به عنوان رقبای قوی در رسیدگی به این چالشها ظاهر میشوند. اما چه عواملی بر رشد و پایداری این ناوگان تأثیر می گذارد؟
محققان دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی، وین، و Institut Teknologi Sumatera، اندونزی، به بررسی پویایی پشت توسعه ناوگان میکروموبیلت مشترک پرداختند.
آنها با استفاده از یک رویکرد مدلسازی پویایی سیستم، چگونگی تعامل اندازه ناوگان، تقاضای کاربر، سیاستهای نظارتی و عوامل اقتصادی را برای شکل دادن به موفقیت این سیستمها بررسی کردند.
آنها مطالعه خود را در 13 نوامبر 2024 در تحقیقات ارتباطات در حمل و نقل منتشر کردند.
یافتههای آنها نشان میدهد که مشوقهای مالی، مانند کاهش کارمزد و یارانههای دولتی، میتوانند به طور قابلتوجهی پذیرش کاربر و سودآوری را افزایش دهند، در حالی که هزینههای عملیاتی به مدیریت دقیق برای حفظ جذابیت خدمات نیاز دارند. این تحقیق بینشهای ارزشمندی را برای سیاستگذاران و اپراتورهایی که به دنبال بهینهسازی سیستمهای حملونقل کوچک و ترویج حملونقل شهری پایدارتر هستند، ارائه میکند.
شهناز نبیلا فوادی، محقق مؤسسه مطالعات حمل و نقل، دانشگاه منابع طبیعی و علوم زیستی، وین.، توضیح میدهد: «ما یک مدل دینامیک سیستم جامع را برای بررسی پویاییهای پیچیده رشد و مدیریت ناوگان حملونقل مشترک، با در نظر گرفتن عوامل کلیدی مانند اندازه ناوگان، تقاضای کاربر، چارچوبهای نظارتی، و مشوقهای مالی ایجاد کردیم.»
مدل ما از شبیهسازیها برای آزمایش سناریوهای مختلف سیاست – از کاهش هزینهها و یارانههای دولتی تا افزایش هزینههای عملیاتی – برای ارائه بینشهای استراتژیک برای بهینهسازی پایداری ناوگان و سیستمهای تحرک شهری استفاده میکند.
این مطالعه تأثیر قدرتمند انگیزههای مالی را بر سیستمهای ریزمحرک مشترک نشان میدهد. برای مثال، سیاستهایی که هزینههای کاربر را کاهش میدهند یا یارانههای دولتی را معرفی میکنند، منجر به افزایش قابل توجهی در پذیرش کاربر و سودآوری ناوگان میشوند.
مشخص شد که این اقدامات هم دسترسی و هم جذابیت خدمات را بهبود میبخشد و تقاضای بیشتری را در میان جمعیت شهری افزایش میدهد. در مقابل، سیاستهایی که هزینههای عملیاتی را افزایش میدهند، نیازمند تعادل ظریفی هستند، زیرا میتوانند بر تقاضای کاربر تأثیر منفی بگذارند و قابلیت مالی اپراتورهای ناوگان را تهدید کنند.
فوادی اضافه می کند: “ایجاد تعادل مناسب بین هزینه های عملیاتی و جذابیت خدمات بسیار مهم است. ما دریافتیم که کاهش هزینه ها کاربران را جذب می کند، در حالی که مقررات سختگیرانه ناوگان و هزینه های بالاتر می تواند انعطاف پذیری خدمات را به ویژه در محیط های بسیار تنظیم شده محدود کند.”
این تحقیق همچنین نشان میدهد که مشارکت عمومی و چارچوبهای نظارتی نقش مهمی در شکلدهی به سیستمهای حرکتی خرد بازی میکنند. فشار سیاسی برای تنظیم اغلب از پیامدهای منفی مانند تخلفات رانندگی یا نارضایتی عمومی از خدمات حمل و نقل کوچک ناشی می شود. این فشار به نوبه خود منجر به محدودیتهای اندازه ناوگان میشود و یک عمل متعادل بین دسترسی به خدمات و کنترل نظارتی ایجاد میکند.
ما مشاهده کردیم که تحمیل مقررات سختگیرانه، مانند سقف ناوگان یا محدودیتهای عملیاتی، میتواند از گسترش خدمات جلوگیری کند، در حالی که سیاستهایی که از انعطافپذیری عملیاتی پشتیبانی میکنند، مانند یارانهها، هم رشد کاربر و هم پایداری سیستم را افزایش میدهند. برای سیاستگذاران ضروری است که این پویاییها را در نظر بگیرند. فوادی می گوید: هنگام طراحی استراتژی های حمل و نقل شهری آینده.
تجزیه و تحلیل حساسیت عوامل حیاتی برای موفقیت را نشان می دهد.
این مطالعه تحلیلهای حساسیت و عدم قطعیت را برای شناسایی مهمترین پارامترها برای مدیریت موثر رشد ناوگان انجام داد. متغیرهایی مانند کشش اندازه ناوگان، الگوهای تقاضای کاربر و استراتژیهای سرمایهگذاری مجدد مالی به عنوان عناصر کلیدی مؤثر بر موفقیت بلندمدت سیستمهای ریزمحرک مشترک ظاهر شدند.
فوادی خاطرنشان می کند: “تحلیل حساسیت ما بر اهمیت مدیریت فعال ناوگان و برنامه ریزی مالی تاکید می کند. به عنوان مثال، افزایش سرمایه گذاری مجدد درآمد در خرید خودرو به طور قابل توجهی ظرفیت سیستم را افزایش می دهد، در حالی که نادیده گرفتن چنین سرمایه گذاری هایی می تواند منجر به رکود یا کاهش شود.”
این تحقیق بینشهای عملی را هم برای سیاستگذاران و هم برای اپراتورهای خرد ارائه میکند و راهی برای راهحلهای حملونقل شهری پایدار، کارآمد و کاربرپسند ارائه میدهد. این یافتهها بهعنوان یک راهنمای حیاتی برای شهرهایی که به دنبال ادغام خدمات میکروموبیلت مشترک در اکوسیستم های حملونقل وسیعتر خود هستند، عمل میکند.
این مطالعه بخشی از یک تلاش مشترک با هدف پیشبرد تحقیقات تحرک شهری و توسعه راه حل های عملی برای چالش های حمل و نقل آینده است.