برای بسیاری از مدیران این سئوال مطرح است که آیا نوآوری واقعا آنگونه که تبلیغ می شود در کسب و کار و سیستمهای مدیریت اثربخشی دارد یا بیشتر یک هیاهو است ؟
می توان از جنبه های مختلف و از زوایای متفاوت به این موضوع پرداخت . اما توضیح کوتاهی شاید مفید باشد .
باید گفت که طرح ایده بهتری در مورد اینکه چگونه نوآوری میتواند بر سازمان تأثیر بگذارد این است که به ماهیت آن توجه شود . همین که فکر کنیم آیا پیشرفت تمدن بر مبنای چه چیزی شکل گرفته است . اما در خصوص کسب و کار :
اول – نوآوری می تواند در توسعه محصولات و خدمات منحصر به فرد کمک کند که یک شرکت را از رقبا متمایز کند. تعداد زیادی از شرکت های دیجیتالی بالغ، نوآوری را به عنوان یکی از نقاط قوت اصلی خود ذکر می کنند.
دوم – اکثریت شرکتهای با رشد سریع اظعار می کنند که با مشتریان خود در زمینه نوآوری همکاری می کنند. کسبوکارهایی که سعی میکنند از طریق نوآوری مداوم نیازهای مشتری را بهتر درک کنند و به آنها پاسخ دهند، در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی کار بهتری انجام میدهند.
سوم – افزایش نوآوری میتواند منجر به افزایش بهرهوری شود در این راستا راههایی برای بهبود فرآیندهای موجود، سادهسازی عملیات و اجرای اشکال جدید فناوری پیدا می شوند .
اما همه اینها وقتی که پایدار سازی نشوند نمی توان به اثربخشی نوآوری تکیه نمود .
علی اکبر سعیدی کیا