تصور بیشتر مردم این است که شما وقتی یک ایده خوب داشته باشید و آن را اجرا کنید با موفقیت همراه است . اما دنیای پر تحول تایید کننده این موضوع نیست . باید دانست که نوآوری عبارت است از عدم قطعیت آینده، به عبارت دیگر عدم اطمینانی که در اثر تحولات نامشخص آینده ایجاد می شود.
ساده تر بگوییم که آینده ای که حاصل ابتکارات انسانی است که یکی از مهم ترین آنها نوآوری است بسیار ناپایدار است .
خیلی دور از ذهن است که بگوییم آینده نوآوری ها با موفقیت همراه است ، زیرا این به معنای بازگشت به روشهای پیش بینی های سنتی است. یعنی پیش بینی آینده بر مبنای رفتار های گذشته . همانگونه که در دانشگاه به ما می آموختند و رگرسیون مثال آشنای آن است .
بر همین اساس پیش بینی موفقیت های نوآوری دشوار است.
در دوره ای زمانی که بین خلق یک ایده برای یک نوآوری و اجرای نهایی آن می گذرد، تغییرات اجتماعی، تکنولوژیکی و مرتبط با بازار ممکن است رخ دهد. بنابراین، هدف از نوآوری و توسعه تجاری آن ، یافتن شکاف در بازار نیست، بلکه یافتن شکاف آینده در بازار است. این امر از آنجا تایید می شود که تقریبا 90 درصد استارت آپها با شکست مواجه می شوند .
این امر به این معنی است که یک صاحب ایده برای یک نوآوری باید آینده نگر باشد. ایده نوآورانه باید در برابر روندهای احتمالی آینده مورد آزمایش قرار گیرد تا بقای نهایی آن مشخص شود.
علی اکبر سعیدی کیا