نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

18 شهریور 1403 2:48 ق.ظ

فانوس‌های دریایی انقلاب صنعتی چهارم را شکل می‌دهند

فانوس‌های دریایی انقلاب صنعتی چهارم را شکل می‌دهند

13 ژانویه 2023 -توسط Enno de Boer ، Vincent Desnos و Yves Giraud

داستان چهارمین انقلاب صنعتی با سرعت پیش می‌رود و اعضای شبکه جهانی فانوس دریایی قلم را در دست گرفته و داستانی درباره نیاز به مقیاس می‌نویسند.

پنج سال پس از تأسیس، شبکه جهانی فانوس دریایی، ابتکار مجمع جهانی اقتصاد با همکاری McKinsey & Company، دیگر یک چشم انداز نیست، بلکه یک واقعیت اثبات شده است. فانوس های دریایی طراحی شده توسط شبکه اکنون در سراسر جهان یافت می شوند. آنها نماینده هر بخش تولیدی هستند و بیش از 140 مورد استفاده و 130 سایت عضو را در بر می گیرند.

اعضای شبکه جهانی فانوس دریایی داستان را تا این مرحله شکل داده اند و تجربه آنها پایه و اساس فصل بعدی را فراهم می کند. چه شکلی خواهد بود؟ برای فهمیدن این موضوع، فانوس‌های دریایی و غیر فانوس‌های دریایی را بررسی کردیم تا تجربیات و اولویت‌های آن‌ها را بفهمیم. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از پاسخ های نظرسنجی رهبران 36 شرکت در سراسر جهان که طیف وسیعی از صنایع تولیدی را نشان می دهند، بینش قدرتمندی را ارائه کرده است.

     مقیاس‌پذیری در شبکه‌های تولید و فراتر از آن: اهرم با تأثیر بالا

فصل دوم انقلاب صنعتی چهارم در بحبوحه اختلالات جهانی آغاز شده است که با تاثیر فزاینده تغییرات آب و هوایی، تورم، افزایش شدید قیمت انرژی، نوسانات زنجیره تامین و کمبود استعداد مشخص شده است. رویارویی موفقیت‌آمیز با این چالش‌ها، تولیدکنندگان را ملزم می‌کند که نه تنها در شبکه‌های خود، بلکه با همکاری بالا و پایین کل زنجیره ارزش، به یک الزام مقیاس‌بندی جدید پاسخ دهند.

نتایج بررسی ما از فانوس‌های دریایی و غیر فانوس‌های دریایی نشان داده است که بهره‌وری، پایداری و انعطاف‌پذیری سه اولویت استراتژیک در میان پاسخ‌دهندگان در تمام صنایع و مناطق هستند. دو سوم از پاسخ دهندگان معتقدند که مقیاس انقلاب صنعتی چهارم برای دستیابی به این اولویت ها بسیار مهم است. سپس، فصل بعدی انقلاب صنعتی چهارم، داستان های مقیاس بندی موفق را شرح خواهد داد.

بررسی واقعیت مقیاس: افشای حقیقت

مدیران اجرایی اغلب در آغاز انقلاب صنعتی چهارم ابراز اطمینان کردند، اما نگاهی به وضعیت فعلی پیشرفت مقیاس‌بندی، یک بررسی واقعیت حیاتی را ارائه می‌دهد. در نظر بگیرید که در میان رهبران غیر فانوس‌های دریایی مورد بررسی، به طور متوسط تنها 7 درصد از شبکه‌های تولیدی شرکت‌ها در استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم پیشرفته در نظر گرفته می‌شوند. اینجاست که شکاف عملکرد به وضوح بین آن شرکت ها و Lighthouse ها ظاهر می شود. رهبران Lighthouses به طور متوسط 20 درصد از شبکه های تولید خود را انقلاب صنعتی چهارم پیشرفته می دانند.

با این حال، رقم دوم نشان می دهد که Lighthouses در حال انجام کار متفاوتی است. برخلاف غیر فانوس‌های دریایی، پذیرش انقلاب صنعتی چهارم از سوی آنها جلوتر از برنامه است. با توجه به پیشرفت‌های گزارش‌شده در مقیاس‌بندی فناوری انقلاب صنعتی چهارم در مکان‌های مختلف، فانوس‌ها با اختلاف زیادی پیشتاز غیرفانوس‌های دریایی هستند. و رهبران Lighthouses نسبت به همتایان خود در مورد زمان‌بندی واقع‌بین‌تر هستند، و تخمین‌های طولانی‌تری برای مدت زمان افزایش مقیاس در حداقل نیمی از شبکه‌های تولیدشان دارند.

نوشتن داستان موفقیت مقیاس بندی

چه چیزی مانع از گسترش انقلاب صنعتی چهارم در سراسر شبکه های تولید می شود؟ پاسخ دهندگان نظرسنجی موافق بودند که عوامل خارجی، مانند ناهنجاری های زنجیره تامین و تورم، مهم هستند. آنها همچنین گزارش می دهند که کمبود منابع و قابلیت ها یک چالش داخلی بزرگ را تشکیل می دهد. اما رهبران Lighthouses با سهولت بیشتری اهمیت استراتژی برای مقیاس‌بندی موفق را تصدیق می‌کنند – با دانستن اینکه ، با اهداف همسو با اولویت‌های تجاری چه چیزی را حل می‌کنند.

تفاوت در اینجا آشکار است، زیرا رهبران Lighthouses فقدان یک استراتژی را به عنوان یک چالش کلیدی تقریباً سه برابر بیشتر از افراد غیر Lighthouses شناسایی می کنند. آیا به این معناست که فانوس‌های دریایی فاقد استراتژی هستند؟ خیر. فانوس‌های دریایی همچنان سه برابر مقیاس‌بندی غیرفانوس‌های دریایی نسبت به فناوری انقلاب چهارم صنعتی به دست می‌آورند. در عوض، این یافته نشان می‌دهد که فانوس‌های دریایی به مراتب بیشتر از نیاز به استراتژی بهینه آگاه هستند. همچنین، رهبران فانوس دریایی نسبت به رهبران غیر لایت هاوس کمتر احتمال دارد که شکاف های رهبری یا سرمایه گذاری را گزارش کنند، که ممکن است به فانوس ها در تبدیل استراتژی به واقعیت برتری دهد.

شناخت عوامل کلیدی

شکاف آگاهی بین فانوس‌های دریایی و غیر فانوس‌های دریایی برای عوامل کلیدی مقیاس‌پذیری موفقیت‌آمیز فناوری انقلاب صنعتی چهارم بیشتر می‌شود. برای رهبران فانوس دریایی مورد بررسی، توانمندسازهای کلیدی عمدتاً در مورد مردم هستند. پنج عامل دیگر – اینترنت اشیاء (IoT)، رویکرد چابک، اکوسیستم فناوری، استودیوی دیجیتال چابک و آکادمی صنعتی اینترنت اشیا – به‌طور قابل‌توجهی تأثیر کمتری دارند، که مجموعاً برای کمتر از یک پنجم پاسخ‌دهندگان، توانمندسازهای برتر گزارش‌شده را تشکیل می‌دهند.

در مقابل، در میان رهبران غیر لایت هاوس که مورد بررسی قرار گرفتند، تاکید زیادی بر یک عامل بیش از همه وجود دارد: نیمی از آنها یک رویکرد چابک را به عنوان توانمندساز برتر معرفی می کنند. مجموع 20 درصد یک اکوسیستم فناوری یا یک استودیوی دیجیتالی چابک را به‌عنوان توانمندکننده اصلی فهرست می‌کنند. تنها 30 درصد از رهبران غیر فانوس‌های دریایی، مشارکت نیروی کار (20 درصد) و یک دفتر تحول (10 درصد) را در بالای فهرست‌های توانمندساز خود گزارش می‌دهند – تفاوتی در تمرکز که ممکن است باعث شکاف در مقیاس‌سازی موفقیت شود.

مقیاس گذاری نقاط بین راه: آماده برای دنبال کردن دیگران

تجارب شرکت‌های شبکه جهانی فانوس دریایی، نقاطی را برای گسترش فناوری انقلاب صنعتی چهارم باقی گذاشته است. غیر فانوس دریایی اکنون یک انتخاب دارند. آنها می توانند مسیریابی خود را انجام دهند و آزمایش ها و خطاهایی را که قبلاً توسط فانوس های دریایی غلبه کرده اند را تکرار کنند. یا می‌توانند از استراتژی «پیرو هوشمند» استفاده کنند، از موارد استفاده و روش‌شناسی شرکت‌های پیشرو برای سرعت بخشیدن به پیشرفت‌شان و استفاده از ایستگاه‌های مقیاس‌گذاری که Lighthouses در محل قرار داده‌اند، یاد بگیرند.

درباره نویسنده (نویسندگان)

انو دی بوئر یک شریک ارشد در دفتر مک کینزی در نیوجرسی، وینسنت دسنوس مشاور در دفتر لیون، و ایو ژیرو کارشناس ارشد در دفتر ژنو است.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *