نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 آذر 1403 6:46 ق.ظ

عادات و فرهنگ مصرف

عادات و فرهنگ مصرف

عادات و فرهنگ مصرف در تمامی رفتار ها و حتی نوع بکار بردن کلمات ما دیده می شوند . از ساده ترین امور تا پیچیده ترین موضوعات زندگی مان مشهود هستند .  از غذا خوردن تا حل و فصل موضوعات کاری .

یک مثال ساده از موضوعی که در بین همه انسانها مشترک است و در زمره نیاز های طبیعی و غریزی او شناخته می شود یعنی غذا خوردن ،  شروع می شود .

درست غذا خوردن به چه معناست؟

 درست خوردن به معنای خوردن انواع غذاها از جمله میوه و سبزیجات تازه، غلات کامل و انواع مختلف پروتئین است. اینها مواد مغذی لازم را برای داشتن احساس خوب و حفظ سلامتی به انسانها انرژی می دهند. ولی آیا انسان در یک نگاه کلی در جهان اینگونه عمل کرده است ؟ شکاف شدید نوع تغذیه بین انسانها می گوید اینگونه نیست . شاید بسیاری از جمعیت جهان از یک حد متوسط برخوردارند  ولی همانها هم دچار بسیاری مشکلات ناشی از تغذیه نامناسب هستند.

در یک رویکرد دیگر به موضوع مصرف می توان پرسشهای بسیاری را مطرح نمود . یکی از آنها گسترش مصرف انواع پلاستیک هاست. محصولی که در یک مسیر صد ساله باعث بروز مشکلات جدی برای انسان بطور عام شده است . محیط زیست را دچار مشکل اساسی نموده است  و از جنبه های شخصی و کلان این مصرف تشدید شده است .

هم اکنون در مباحث زیست محیطی عادات مصرف کننده و فرآیندهایی که برای انتخاب و کنار گذاشتن محصولات و خدمات بر فرهنگ مصرف تمرکز دارد. در این جنبه، پاسخ های عاطفی، ذهنی و رفتاری نیز مورد توجه قرار می گیرد. تغییر این عادات بسیار سخت و جلوگیری از گسترش آن امری حیاتی است . یک حرکت دوسویه از سطوح کلان اجتماعی و یک فرهنگ درست مصرف کردن از سطوح فردی شاید چاره گشا باشد.

علی اکبر سعیدی کیا

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *