نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 مرداد 1403 3:06 ق.ظ

تولید سوخت جت با هدف راه اندازی اقتصاد دایره ای از گاز محل دفن زباله  

تولید سوخت جت با هدف راه اندازی اقتصاد دایره ای از گاز محل دفن زباله

اندی کوربلی -3 مه 2024-  چاه ها در محل دفن زباله – تصویر لوئیزا لو، دانشگاه سیدنی

برای اولین بار در جهان، محققان دانشگاه سیدنی یک فرآیند شیمیایی با استفاده از پلاسما ایجاد کردند که می تواند سوخت جت پایدار را از گاز متان ساطع شده از محل های دفن زباله ایجاد کند و به طور بالقوه صنعت هوانوردی با کربن پایین ایجاد کند.

دانشمندان با ارائه پتانسیل رفع دو مانع در یک جهش، بر این باورند که اگر فرآیند آنها مقرون به صرفه و گسترده شود، همه محل های دفن زباله در جهان به طور بالقوه می توانند منابع انرژی باشند.

متان یک گاز گلخانه ای بسیار قوی تر از دی اکسید کربن است. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، غلظت متان در جو در حال حاضر حدود دو و نیم برابر بیشتر از سطوح قبل از صنعت است و در حالی که متان تنها حدود 9 سال است که در جو وجود دارد، به طور پیوسته در حال افزایش است. انتشار زباله و سوزاندن سوخت های فسیلی سهم قابل توجهی را تشکیل می دهد.

استرالیا اخیراً به توافقنامه بین المللی کاهش متان با ایالات متحده، اتحادیه اروپا، ژاپن و جمهوری کره پیوست.

در سطح جهان، محل‌های دفن زباله عمده‌ترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای هستند که عمدتاً مخلوطی از CO2 و متان است. پروفسور پی جی کالن از دانشکده مهندسی شیمی و بیومولکولی دانشگاه سیدنی گفت: ما فرآیندی را توسعه داده‌ایم که این گازها را می‌گیرد و آنها را به سوخت تبدیل می‌کند و بخش‌هایی را هدف قرار می‌دهد که برق‌رسانی به آن‌ها دشوار است، مانند هوانوردی.

او گفت: “تاسیسات مدرن دفن زباله در حال حاضر انتشار گازهای خود را برای تولید برق جذب، ارتقا و احتراق می کنند، با این حال، فرآیند ما محصولی بسیار تاثیرگذارتر از نظر زیست محیطی و از نظر تجاری ارزشمند ایجاد می کند.”

انتشار جهانی محل دفن زباله بین 10 تا 20 میلیون تن گازهای گلخانه ای در سال تخمین زده می شود که این مقدار با انتشار بخش انرژی جهانی قابل مقایسه است.

هوانوردی در حال حاضر تقریباً 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تشکیل می دهد. ایجاد یک سوخت “حلقه بسته” بر اساس انتشار گازهای گلخانه ای موجود، نیاز به سوخت های سنتی و پایدار جت را که باعث افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در جو می شود، از بین می برد.این فرآیند با استخراج متان از محل دفن زباله، معروف به چاه متان، که از مکانیزم شفت مانند برای استخراج گازها استفاده می کند، کار می کند.

پروفسور کالن گفت: “زیبایی این کار این است که این فرآیند ساده تقریباً ترکیب دقیقی را که ما برای فرآیند خود نیاز داریم را به تصویر می کشد.”

پلاسمای غیر حرارتی یک فناوری مبتنی بر الکتریسیته است که می تواند گاز را هم در دمای پایین و هم در فشار اتمسفر تحریک کند. اساساً معنای این روش این است که این رویکرد با القای تخلیه پلاسما در تشکیل حباب‌های گاز، تبدیل گاز به محصولات با ارزش افزوده را تسهیل می‌کند. این فرآیند به گرما یا فشار نیاز ندارد، به این معنی که به انرژی کمتری نیاز دارد، که آن را بسیار سازگار با منابع انرژی تجدیدپذیر می کند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *