نویسنده: مهسا طاعتی در تاریخ ۱۶ دی سال ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه از تشکیل هاب نوآوری در گروه ملی انفورماتیک خبر داد و در این زمینه توضیح داد: «شرکت ملی انفورماتیک بهعنوان بازوی فناوری و نوآوری بانک مرکزی، هاب نوآوری گروه ملی انفورماتیک را برای شرکتهای نوآور و حاکمیتی فعال در نظام بانکی راهاندازی کرده است.»
علیرضا ماهیار در ادامه بیان کرد: «طبق تفاهمنامه با معاونت فناوری ریاستجمهوری، تلاش کردیم فینتکها و شرکتهای دانشبنیان بهخصوص شرکتهای فعال در حوزه پرداخت چه در زمینه خدمات، نظارت و… را جذب کنیم تا از زیرساختهای توانمندسازی آنها استفاده شود.»
او در بخش دیگری از صحبتهای خود صنعت بیمه و بانک را محرکهای تحول دیجیتال دانست و در این زمینه اظهار کرد: «صنعت بیمه و بانک، عامل مهمی برای تحول دیجیتال در کسبوکارهای صنعتی و خانگی است و استفاده از فناوریهایی همچون هوش مصنوعی میتواند فرایند تحول دیجیتال را تسهیل کند.»
طبق گفته مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک، تحول دیجیتال در صنعت بانک و بیمه سبب تسهیل درآمدزایی، مدیریت هزینهها و ایمنسازی محصولات و خدمات خواهد شد که نوآوریها و فناوریها در این زمینه تأثیرگذار هستند.
سرمایهگذاری ۵۰۰ میلیارد دلاری در هوش مصنوعی
ماهیار در ادامه به کارگروه وزارت اقتصاد برای بررسی و نظارت بر تحول دیجیتال در بانکها اشاره کرد و در این خصوص گفت: «این کارگروه تلاش کرده تا تحول دیجیتال در بانکها فقط محدود به سند و نظارت نباشد، بلکه رویکرد واقعگرایانهای به تحول دیجیتال دارد تا در نهایت، مشتریان بانکها از تحول دیجیتال بهرهمند شوند.»
او در بخش دیگری از صحبتهای خود در دومین کنفرانس ملی تحول دیجیتال بانک و بیمه به گزارش مکنزی درباره هوش مصنوعی اشاره کرد و در این زمینه توضیح داد: «طبق آخرین گزارش مکنزی، حجم سرمایهگذاری در هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بوده و پیشبینی میشود این میزان تا سال ۲۰۳۰ سالانه بیش از ۳۷ درصد رشد کند و حجم سرمایهگذاری در هوش مصنوعی ۱۰برابر شود.»
مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در ادامه بیان کرد: «در بخش دیگری از گزارش مکنزی به ایجاد مشاغل جدید در حوزه هوش مصنوعی اشاره شده و طبق این گزارش، تا سال ۲۰۳۰ بهواسطه هوش مصنوعی حدود ۱۳۰ میلیون شغل جدید در حوزههای مختلف بانک و بیمه ایجاد خواهد شد.»
او در پایان با بیان اینکه حکمرانی دیجیتال تجربه بهتر برای مشتری با هوشمندسازی خدمات فراهم میکند، گفت: «بانک مرکزی در حوزه اعتبارسنجی اقدامات مختلفی انجام داده و برنامه جدی دارد تا از هوش مصنوعی برای اعتبارسنجی استفاده کند.»