نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 مرداد 1403 6:09 ق.ظ

چگونه هوش مصنوعی مولد نحوه تفکر ما را تغییر خواهد داد؟

هوش مصنوعی مولد

اکتبر 13، 2023-توسط سارا ویوین بنتلی، کلر میسون و اینات گریمبرگ، گفتگو-اعتبار: CC0 دامنه عمومی

اطلاعات یک کالای ارزشمند است. و به لطف تکنولوژی، میلیون ها ترابایت از ان به صورت انلاین  وجود دارد.

ابزارهای هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT در حال حاضر این اطلاعات را از طرف ما مدیریت می کنند – جمع اوری ان، خلاصه کردن ان و ارائه ان به ما.

اما این “برون سپاری” مدیریت اطلاعات به هوش مصنوعی – به همان اندازه که راحت است – با عواقبی همراه است. این می تواند نه تنها بر انچه که ما فکر می کنیم، بلکه به طور بالقوه بر نحوه تفکر ما نیز تاثیر بگذارد.

چه اتفاقی می افتد در دنیایی که الگوریتم های هوش مصنوعی تصمیم می گیرند چه اطلاعاتی ادامه یابد و چه چیزی کنار گذاشته شود؟

افزایش هوش مصنوعی شخصی

ابزارهای هوش مصنوعی مولد بر اساس مدل هایی ساخته شده اند که بر روی صدها گیگابایت داده از پیش موجود اموزش دیده اند. از این داده ها انها یاد می گیرند که چگونه به طور مستقل متن، تصاویر، محتوای صوتی و تصویری را ایجاد کنند و می توانند با وصله کردن آنها”به احتمال زیاد” پاسخ دهند.

ChatGPT توسط میلیون ها نفر مورد استفاده قرار می گیرد، با وجود اینکه کمتر از یک سال پیش منتشر شده است. در ماه ژوئن، اضافه کردن پاسخ های سفارشی، چت بات در حال حاضر چشمگیر را حتی مفیدتر کرد. این ویژگی به کاربران اجازه می دهد دستورالعمل های سفارشی را ذخیره کنند که توضیح می دهد چه چیزی از ربات استفاده می کنند و چگونه می خواهند پاسخ دهند.

این یکی از چندین نمونه از “هوش مصنوعی شخصی” است: دسته ای از ابزارهای AI که محتوا را با توجه به نیازهای خاص و ترجیحات کاربر تولید می کنند.

مثال دیگر دستیار مجازی Meta است که اخیرا راه اندازی شده است، Meta AI. این چت بات می تواند مکالمات داشته باشد، تصاویر تولید کند و وظایف را در سراسر سیستم عامل های Meta از جمله WhatsApp، Messenger و Instagram انجام دهد.

مصطفی سلیمان، محقق هوش مصنوعی و یکی از بنیانگذاران DeepMind،  هوش مصنوعی شخصی را بیشتر به عنوان یک رابطه توصیف می کند تا یک تکنولوژی. “این یک دوست است. […] این واقعا همیشه حضور خواهد داشت و در کنار شما، با شما زندگی می کند – اساسا در تیم شما. من دوست دارم ان را به عنوان داشتن یک مربی بزرگ در گوشه ای از شما فکر می کنم. “

اما این فن اوری ها نیز بحث برانگیز هستند، با نگرانی های مطرح شده در مورد مالکیت داده ها، تعصب و اطلاعات غلط.

شرکت های فناوری در حال تلاش برای یافتن راه هایی برای مبارزه با این مسائل هستند. به عنوان مثال، گوگل لینک های منبع را به خلاصه های جستجوی تولید شده توسط AI تولید شده توسط ابزار Search Generative Experience (SGE) اضافه کرده است که در اوایل سال جاری به دلیل ارائه پاسخ های نادرست و مشکل ساز  مورد انتقاد قرار گرفت.

تکنولوژی در حال حاضر تفکر ما را تغییر داده است

چگونه ابزارهای مولد هوش مصنوعی و به ویژه انهایی که برای ما شخصی سازی شده اند، نحوه تفکر ما را تغییر خواهند داد؟

برای درک این موضوع، بیایید اوایل دهه 1990 را دوباره بررسی کنیم، زمانی که اینترنت برای اولین بار به زندگی ما امد. مردم می توانند به طور ناگهانی به اطلاعات تقریبا در مورد هر چیزی دسترسی پیدا کنند، چه بانکداری، پخت و پز، تدریس یا سفر.

نزدیک به 30 سال بعد، مطالعات نشان داده اند که چگونه ارتباط با این ” کندوی ذهن” جهانی شناخت، حافظه و خلاقیت ما را تغییر داده است.

به عنوان مثال، دسترسی فوری به معادل 305.5 میلیارد صفحه اطلاعات، فرا دانش مردم را افزایش داده است – یعنی دانش انها در مورد دانش. یکی از تاثیرات این “اثر گوگل” است: پدیده ای که در ان جستجوی انلاین توانایی ما را برای پیدا کردن اطلاعات افزایش می دهد، اما حافظه ما را از انچه که اطلاعات بود کاهش می دهد.

از یک طرف، تخلیه تفکر ما به موتورهای جستجو نشان داده شده است که ذخایر ذهنی ما را برای حل مسئله و تفکر خلاق ازاد می کند. از سوی دیگر، بازیابی اطلاعات انلاین با افزایش حواس پرتی و وابستگی همراه است.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که جستجوی انلاین صرف نظر از کمیت یا کیفیت اطلاعات بازیابی شده، عزت نفس شناختی ما را افزایش می دهد. به عبارت دیگر، اعتقاد ما به “هوشمندی” خودمان را افزایش می دهد.

این را با این واقعیت همراه کنید که پرسش از اطلاعات یک تلاش است – و هر چه بیشتر به موتور جستجوی خود اعتماد کنیم، کمتر با نتایج ان درگیر می شویم – و شما می توانید ببینید که چرا دسترسی به مقادیر بی سابقه ای از اطلاعات لزوما ما را عاقل تر نمی کند.

ایا باید تفکر خود را برون سپاری کنیم؟

ابزارهای هوش مصنوعی مولد امروز بسیار فراتر از ارائه نتایج جستجو به ما هستند. انها اطلاعات را برای ما پیدا می کنند، ان را ارزیابی می کنند، ان را سنتز می کنند و ان را به ما ارائه می دهند.

پیامدهای این امر چه خواهد بود؟ بدون فشار برای کنترل کیفیت به رهبری انسان، چشم انداز امیدوار کننده نیست.

توانایی هوش مصنوعی مولد برای تولید پاسخ هایی که احساس اشنا، عینی و جذاب می کنند، به این معنی است که ما را در برابر تعصبات شناختی اسیب پذیرتر می کند.

به عنوان مثال، تعصب اتوماسیون، تمایل انسان به بیش از حد یکپارچگی اطلاعات ماشین است. و  اثر قرار گرفتن در معرض صرف زمانی است که ما بیشتر احتمال دارد به اطلاعاتی که به عنوان اشنا یا شخصی ارائه می شود اعتماد کنیم.

تحقیقات در رسانه های اجتماعی می تواند به ما در درک تاثیر چنین تعصباتی کمک کند. در یک مطالعه در سال 2016، کاربران فیس بوک گزارش دادند که  بر اساس مقدار محتوای خبری ارسال شده به صورت انلاین و نه اینکه چه مقدار از ان را واقعا می خوانند، احساس می کنند.

ما همچنین می دانیم که “حباب های فیلتر” ایجاد شده توسط الگوریتم های رسانه های اجتماعی – که در ان فیدهای ما با توجه به منافع ما فیلتر می شوند – تنوع محتوایی را که در معرض ان قرار داریم محدود می کند.

نشان داده شده است که این فرایند محدود کردن اطلاعات، قطبش ایدئولوژیک را با کاهش تمایل مردم به در نظر گرفتن دیدگاه های جایگزین افزایش می دهد. همچنین نشان داده شده است که احتمال قرار گرفتن در معرض اخبار جعلی را افزایش می دهد.

هوش مصنوعی مولد، بدون شک، یک نیروی انقلابی با پتانسیل انجام کارهای بزرگ برای جامعه است. این می تواند سیستم اموزشی ما را با ارائه محتوای شخصی تغییر دهد، شیوه های کاری ما را با تسریع نوشتن و تجزیه و تحلیل اطلاعات تغییر دهد و مرزهای کشف علمی را تحت فشار قرار دهد.

حتی این پتانسیل را دارد که روابط ما را با کمک به برقراری ارتباط و ارتباط با دیگران تغییر دهد و گاهی اوقات می تواند به عنوان یک شکل از همراهی مصنوعی عمل کند.  

اما اگر تنها راه ما برای قضاوت در مورد اینده با نگاه کردن به گذشته است، شاید اکنون زمان ان باشد که در مورد اینکه چگونه اینترنت و رسانه های اجتماعی شناخت ما را تغییر داده اند، تامل کنیم و برخی از اقدامات احتیاطی را اعمال کنیم. توسعه سواد هوش مصنوعی مکان خوبی برای شروع است، همانطور که طراحی ابزارهای هوش مصنوعی است که استقلال انسان و تفکر انتقادی را تشویق می کند.

در نهایت، ما باید نقاط قوت و ضعف خودمان و هوش مصنوعی را درک کنیم  تا اطمینان حاصل کنیم که این همراهان “تفکر” به ما کمک می کنند تا اینده ای را که می خواهیم ایجاد کنیم – و نه انچه که اتفاق می افتد در بالای لیست باشد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *