اندی کوربلی -23 ژوئن 2023-© Philippe Groscaux/Mission Adriboats/CNRS/CCJ
اگر تا به حال به باستان شناسی زیر آب علاقه مند شده اید، می دانید که این یک کشتی غرق شده که به خوبی حفظ شده است واقعاً شگفت انگیز است.
اگر 200 یا 300 سال قدمت داشته باشد جالب است ؟ 3000 سال قدمت را حالا امتحان کنید – قدیمی ترین قایق دست ساز که تا به حال در دریای مدیترانه پیدا شده است.
این مصنوع که به دلیل قرار گرفتن در خلیج زامبراتیا “قایق زامبراتیا” نامیده شده است، ابتدا پس از گزارش های ماهیگیران محلی مورد بررسی قرار گرفت. این گواهی ماندگار بر “سنت باستانی دریایی” در مناطق ایستریا و دالماسی است.
طبق بیانیه مرکز Camille Jullian، یک سازمان تحقیقاتی مرتبط با CNRS، “معماری و ساخت آن، تکنیک مونتاژ strakes. و همچنین سیستم ضد آب بدنه، در منطقه مدیترانه معادلی ندارد.”
اکنون، باستان شناسان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) در حال آماده شدن برای بلند کردن قایق از مقبره پرآب آن هستند. یک بخش 23 فوتی از این قایق 39 فوتی در شرایط بکر قرار دارد و مراقبت های ویژه تضمین می کند که در سفر به موزه باستان شناسی ایستریا که در آنجا نمک زدایی می شود، سالم بماند.
دانشمندان به طور مشخص قایق را به صورت سه بعدی بازسازی خواهند کرد، همچنین سعی خواهند کرد تاریخ ساخت آن را دقیق تر تعیین کنند، الیاف مورد استفاده برای دوخت را شناسایی کنند و تکنیک های مورد استفاده برای شکل دادن به چوب را مطالعه کنند. جابجایی بقایای این قایق موضوع حساسی است، هر مرحله از فرآیند نیاز به بیشترین اقدامات احتیاطی برای حفظ این کشتی استثنایی دارد.
فسیل دایناسورها در واقع استخوان نیستند. آنها اثر معدنی استخوان هستند. به همین ترتیب، چوبی که این مدت در آب می ماند، آب بیشتری نسبت به چوب را دارا می شود. آب هر گوشه و شکاف مولکولی را پر می کند و اگر بخواهد حرکت کند، بقایای چوبی متلاشی می شود.
گاهی اوقات از موم محلول در آب به نام پلی اتیلن گلیکول در کشتی های غرق شده باستانی استفاده می شود که چوب را آغشته می کند. به تدریج موم جای مولکول های آب را می گیرد و پس از خشک شدن چوب، موم قسمت تقویت کننده ساختار را تشکیل می دهد.