6 ژوئن 2023 -توسط جوزف بویل-هدست جدید اپل ویژن پرو 3499 دلار به خریداران بازگرداند.
غول فناوری اپل از اولین محصول بزرگ خود در بیش از هفت سال گذشته رونمایی کرد، هدستی با واقعیت ترکیبی که ممکن است ضربه نهایی را به “متاورس” وارد کند.
متا، رقیب دره سیلیکون، آنقدر مطمئن بود که میتواند متاورس را ایجاد کند – ایدهای از یک اینترنت سهبعدی – که در سال 2021 نام خود را از فیسبوک تغییر داد و شروع به انتقال میلیاردها دلار به پروژه کرد.
اما این ایده به دلیل عرضههای پرزرق و برق، گرافیکهای مبهم، نداشتن مسیر مشخص برای سودآوری و احساس عمومی که افراد کمی از آن میدانند با مشکل مواجه شده است.
آزمایشگاههای واقعیت متا، بخشای که تلاشهای متاورس آن را هدایت میکند، تاکنون 4 میلیارد دلار از دست داده است و مارک زاکربرگ، رئیس شرکت، بهطور فزایندهای در مورد هوش مصنوعی به جای متاورس صحبت میکند.
تیم کوک، رئیس اپل، در طی ارائه خود ، ویژن پرو را معرفی کرد، یک هدست شیک شبیه به عینک اسکی که
به کاربر این امکان را می دهد که ارتباط برقرار کند، کار کند، فیلم تماشا کند، به موسیقی گوش دهد – و حتی انتخاب کند که غوطه ور شود یا مراقب دنیای بیرون باشد.
کوک اشاره ای به متاورس در طول یک ساعت راه اندازی نکرد و اپل در عوض نوید آغاز عصر “محاسبات فضایی” را داد.
جیمز واتلی، مدیر ارشد استراتژی در Diva، یک آژانس بازاریابی، میگوید: «تیم کوک گفته است که استفاده از این کلمه را دوست ندارد، فکر نمیکند معنای واقعی داشته باشد.»
هرچه متا سریعتر از این کلمه دور شود، موقعیت بهتری در مبارزه با تجاوز اپل به فضای کار خواهد داشت.
“یک چشم انداز باورپذیر”
متا می تواند استدلال کند که محصولش هنوز نسبت به محصول تازه وارد اپل برتری دارد.اولین و واضحترین مورد قیمت است – ویژن پرو اپل با وزن بسیار زیاد 3499 دلار، بیش از دو برابر قیمت هدست Quest Pro رده بالا متا است.
تام فیسک، که خبرنامه تخصصی Immersive Wire را اداره می کند، اشاره کرد که اپل به وضوح استراتژی متفاوتی را برای متا اعمال می کند.
او نوشت: «اپل به دنبال ساخت یک اکوسیستم گسترده XR (واقعیت توسعهیافته) با دستگاه ارزانتر مانند متا با خط تولید Quest نیست.
این شرکت در عوض به دنبال کسب درآمد از بخش فرعی از پیش از این سودآور مخاطبان خود با اشتراک ها و نرم افزارهای پر حاشیه است.و به طور گسترده تر، او به AFP گفت که اپل از چنان سطح اعتماد بالایی برخوردار است “که یک دسته محصول را مشروعیت می بخشد”.
Martin Peers از وبسایت فناوری The Information بر این باور است که اپل به تازگی متا را شبیه بلکبری، سازنده گوشیهای هوشمند منقرض شده کانادایی کرده است.
او نوشت که اپل “چشماندازی قابلاعتماد از پتانسیل درازمدت واقعیت افزوده ارائه کرده است”، فضایی که بهخوبی در موقعیتی قرار گرفته بود که با هزینه متا تسلط یابد.
“تجارب دنیای واقعی”
عرضه بینظیر هدست اپل، همراه با یک ویدیوی شگفتانگیز که آن را «مانند جادو» اعلام میکند، نشانگر واضحی را نشان میدهد.به کاربران نشان داده شد که از تجربههای «سینمایی» لذت میبرند، عکسها و ویدیوهای سه بعدی را میچرخانند، در حالی که به تماسهای FaceTime ملحق میشوند، در صفحات وب حرکت میکنند و به کنسولهای بازی متصل میشوند.
واتلی میگوید: «اپل به درستی و به روشی کاملاً سنتی اپل، آن را در تجربیات دنیای واقعی ریشه دوانده است.
او این دیدگاه را با دیدگاه متا مبنی بر “ساختن یک آواتار سه بعدی از خود با پاهایی که ممکن است در دنیایی وجود داشته باشد یا نباشد” مقایسه کرد.
با این حال، تحلیلگران هنوز در مورد اینکه آیا چنین عینکهایی در میان عموم مردم استفاده میشود یا خیر، اختلاف نظر داشتند.گوگل تلاش کرده و شکست خورده است و تا حد زیادی به آزمایش عینک گوگل خود در سال جاری پایان داده است.
هدست Meta’s Quest نتوانسته از بین کاربران متخصص و گیمرها بیرون بیاید.
اما Ffiske و Whatley هر دو تاکید کردند که فناوری همهجانبه در مراحل ابتدایی خود است و در نهایت فضای کافی برای دو غول سیلیکون ولی وجود خواهد داشت.
فیسکه گفت: «اعلامیه اپل همه قایقها، از جمله متا را بالا خواهد برد.