نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 10:01 ب.ظ

برگزاری جایزه نوآوری اجتماعی

  • 31-1-1402
برگزاری "جایزه نوآوری اجتماعی" برای شناسایی و حمایت از صاحبان اندیشه

نخستین جلسه شورای سیاستگذاری “جایزه نوآوری اجتماعی” برگزار شد و در این جلسه بر شناسایی صاحبان اندیشه در کشور تاکید شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین جلسه شورای سیاستگذاری جایزه نوآوری اجتماعی با حضور محمدصادق خیاطیان؛ رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه نوآوری اجتماعی، مصطفی زمانیان؛ مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی، مصطفی قانعی؛ رئیس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و  محمد مهدی جعفری؛ قائم مقام بنیاد تعالی اجتماعی زندگی در محل صندوق نوآوری شکوفایی برگزار شد.

زمانیان؛ مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی با تاکید بر اینکه در کشور ما مسائل حوزه اجتماعی طی سال‌های گذشته خیلی مورد توجه قرارنگرفته است، گفت: در بنیاد تعالی اجتماعی زندگی سعی کردیم در حوزه شناسایی ایده‌هایی که اجتماع نیازمند آن‌هاست گام برداریم.

وی تصریح کرد: برگزاری چنین رویدادی یکی از اولویت‌های فناوری نرم است. امیدواریم بتوانیم با کمک مقامات و از سوی دیگر فعالان حوزه حکمرانی اجتماعی و نوآوری یک جایزه ترتیب بدهیم.

زمانیان افزود: بنیاد تعالی اجتماعی زندگی به عنوان یک شتاب دهنده نوآوری اجتماعی تعریف شد اگرچه فعالیت‌های این بنیاد در امتداد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد اما لزوما رویدادی مانند جایزه نوآوری اجتماعی را نباید بخش‌های دولتی برگزار کند.

 مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی با بیان اینکه یک بنیاد خصوصی نیز می‌تواند برگزار کننده این رویداد باشد، خاطرنشان کرد: برگزاری جایزه نوآوری اجتماعی بدون کمک نهادهایی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی محقق نمی‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف رویداد جایزه نوآوری اجتماعی که مدنظر مسئولان قرار گرفته برگزاری این رویداد به عنوان یکی از اولویت‌های فناوری نرم است.

جایزه نوآوری اجتماعی سازوکاری برای شناسایی نخبگان

به گزارش تسنیم، مصطفی قانعی؛ رئیس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با بیان اینکه بخش‌های مختلف کشور در حوزه نوآوری اجتماعی تفکر باز و پذیرایی ندارند، گفت: برگزاری یک کنگره یا رویداد تنها برای اهدای جوایز نباید باشد بلکه باید فرصتی فراهم شود تا  صاحبان اندیشه و خرد شناسایی شوند.

وی تصریح کرد: جایزه نوآوری اجتماعی در واقع نوعی سازوکار برای شناسایی نخبگان است.

قانعی با تاکید بر اینکه بعد از شناسایی صاحب یک ایده برتر چطور باید آن ایده نهادینه شود، گفت: برای ادامه راه، چشم‌انداز خاصی ترسیم نشده است.

رئیس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تجربه‌های مشابه این رویداد را داشته‌ایم به طورمثال یک بنیاد با خلاقیت و قدرت بسیار بالا  اقدام به جمع‌آوری داده کرده است اما در حوزه استفاده از این داده‌‌ها و ارتباط  دادن آ‌نها با یکدیگر نتوانسته‌اند موفقیت‌آمیز عمل کنند.

وی با طرح این پرسش که سازمان بهزیستی کشور تا چه اندازه می‌تواند ساختارهای نوآورانه را بپذیرد و از یک نهاد اجرایی صرف به بستری برای اجرایی‌شدن امکانات نوآوری اجتماعی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که از سوی دیگر بخش‌های مختلف کشور در حوزه نوآوری اجتماعی تفکر باز و پذیرایی نداشته باشیم کار اثرگذاری انجام نمی‌شود همچنین این قابلیت وجود دارد و باید مدیریت جمعی نخبگان و بسترسازی برای حل معضل اجتماعی این پیوند باید صورت گیرد.

اهدای جایزه ویترینی برای معرفی برگزیدگان به مراجع

به گزارش تسنیم، محمد مهدی جعفری؛ قائم مقام بنیاد تعالی اجتماعی زندگی نیز در این مراسم گفت: ما در بنیاد تعالی اجتماعی زندگی برای رسیدن‌ به نقش نوآوری در بهبود مسائل اجتماعی از سال 1395 کاری مشترکی را با بنیاد مصطفی آغاز کردیم.

وی در تشریح فرایند تحقیقاتی و مطالعاتی طراحی جایزه نوآوری در ایران به مطالعاتی که بر 1500 جایزه مشابه در دنیا انجام داده‌اند اشاره و تصریح کرد: اکثر رویدادها غیر دولتی بودند و نخستین چیزی که در هنگام  بررسی  توجه ما را جلب کرد، این بود که اهداف برگزاری جوایز فراتر از اهدای جایزه است.

جعفری به اتفاقاتی که میان نخبگان و صاحبان ایده رویداد «نوبل شبکه‌سازی» می‌افتد اشاره  کرد و ادامه داد: برگزاری جوایز تک‌کارکردی نیست.

قائم مقام بنیاد تعالی اجتماعی زندگی گفت: در مسیر برگزاری جایزه نوآوری اجتماعی ما نیز باید تلاش کنیم که فرایند اهدای جایزه تنها ویترینی باشد که پشت سر آن برگزیدگان برتر و دارای اعتبار به مراجع مختلف معرفی شوند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *