نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 2:08 ب.ظ

اتحادیه اروپا قوانین «حق تعمیر» را برای کاهش ضایعات محصولات فناوری معرفی می کند

22 مارس 2023 – اتحادیه اروپا امیدوار است مقررات سختگیرانه تر بتواند به کاهش حدود 35 میلیون تن محصولات بالقوه قابل تعمیر که هر ساله در این بلوک خارج می شود، کمک کند.

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا قوانین جدیدی را  پیشنهاد کرد ه که تولیدکنندگان را مجبور می‌کند تا به مشتریان اجازه دهند محصولات شکسته را تعمیر کنند تا از تعداد  موارد دفع‌شده‌ها بکاهند.

اتحادیه اروپا تخمین می زند که تعداد محصولات قابل دوام مانند ماشین ظرفشویی، تلویزیون و تلفن های همراه که هر ساله به صورت نابهنگام در این اتحادیه زباله می شوند منجر به 35 میلیون تن زباله می شود.

خرید جایگزین برای مصرف کنندگان سالانه 12 میلیارد یورو هزینه دارد.

بر اساس این پیشنهادات – بخشی از برنامه فشار سبز بروکسل – تولیدکنندگان باید کالاهایی را که هنوز تحت ضمانت هستند تعمیر کنند، اگر هزینه آن برابر یا کمتر از جایگزینی باشد.

مصرف‌کنندگان همچنین حق خواهند داشت که از شرکت‌ها بخواهند محصولاتشان را تعمیر کنند، ظرف 10 سال پس از خرید، در صورتی که باز هم قابل تعمیر باشند، حتی اگر دیگر تحت گارانتی نباشند.

دیدیه ریندرز، کمیسر اتحادیه اروپا گفت: «ضروری است که مصرف‌کنندگان بتوانند کالاهای خود را تعمیر کنند و راحت‌تر و کمتر خرید کنند.»

این امر به حمایت از محیط زیست در کاهش انتشار زباله و گازهای گلخانه ای و استفاده از منابع کمک خواهد کرد.این قانون 10 ساله برای محصولاتی اعمال می‌شود که مشمول «الزامات تعمیرپذیری» اتحادیه اروپا هستند و اتحادیه قول داده است که به زودی تلفن‌ها و تبلت‌ها را به این دسته اضافه کند.

مقررات جدید همچنین به دنبال افزایش آگاهی مصرف کنندگان از طریق راه اندازی بانک های اطلاعاتی آنلاین توسط کشورهای اتحادیه اروپا برای کمک به آنها در یافتن تعمیرکاران است.

این پیشنهادها اکنون باید بین پارلمان اروپا و کشورهای عضو مذاکره شود تا بتوانند به قانون تبدیل شوند.

مصرف‌کنندگان و گروه‌های سبز مدت‌هاست که بر اتحادیه اروپا فشار می‌آورند تا مقررات را تشدید کند تا اطمینان حاصل شود که شرکت‌ها گزینه‌های آسان‌تری برای کمک به تعمیر کالاهای خود ارائه می‌دهند.

Monique Goyens، مدیر سازمان مصرف کنندگان اروپا گفت: “محصولات طولانی تر و قابل تعمیر تر برای صرفه جویی در پول مصرف کنندگان و منابع کره زمین مفید نیستند.”

او گفت که بروکسل باید به دنبال تمدید دوره تضمین قانونی فراتر از دوره دو ساله فعلی برای کالاهای با دوام بیشتر باشد.

آنا کاوازینی، عضو پارلمان اروپا، از اقدامات برای اولویت بندی تعمیر محصولاتی که هنوز تحت ضمانت هستند، استقبال کرد.او در شبکه های اجتماعی نوشت: گوشی های هوشمند یا ماشین لباسشویی معیوب باید به صورت استاندارد تعمیر شوند نه اینکه به سادگی با یک محصول جدید جایگزین شوند.

اما او گفت که تعمیر کالاها برای تعمیرکاران مستقل باید آسان‌تر شود «بنابراین غول‌های شرکتی مانند اپل دیگر قوانین را برای تعمیرات دیکته نمی‌کنند».

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *