نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 آذر 1403 6:58 ق.ظ

فروش خودروهای برقی با وجود موانع افزایش می یابد

1 فوریه 2023توسط Taimaz SZIRNIKS-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

برقی شدن صنعت خودرو در حال افزایش است، به ویژه در اروپا، جایی که فروش خودروهای جدید با بنزین و دیزل در سال 2035 به پایان می رسد.اما چالش‌هایی در مورد تولید، مقرون به صرفه بودن و اینکه آیا می‌توان زیرساخت‌های کافی برای متقاعد کردن رانندگان برای تغییر ایجاد کرد یا خیر، وجود دارد.

چین در جایگاه قطبی

چین در زمینه برقی کردن خودروها پیشرو است و با سیاست های مطلوب کمک می کند فروش در سال 2022 دو برابر شود.اما کارشناسان هشدار داده‌اند که روند ها می‌توانند کند شوند.

آل بدول، مدیر Global Powertrain در LMC Automotive گفت: رشد BEV (وسایل نقلیه الکتریکی باتری‌دار) چین در سال 2023 پس از افزایش بیش از 100 درصدی سالانه در سال 2022 کاهش خواهد یافت.

کندی اقتصاد کشور و افزایش غیرقابل اجتناب قیمت خرده‌فروشی، تقاضای BEV و پلاگین هیبریدی چین را کاهش می‌دهد، اگرچه حجم زیادی همچنان اضافه خواهد شد.خودروسازان در سال 2022 به دلیل کمبود نیمه هادی ها، تراشه های کامپیوتری که برای همه انواع خودروها کلیدی هستند، دچار مشکل شدند.

اما سال گذشته بیش از 1.1 میلیون خودروی الکتریکی در اتحادیه اروپا فروخته شد که با یک چهارم افزایش به رکورد 12.1 درصد از سهم بازار رسید.

بدول گفت که با کاهش بحران تراشه، رشد “در سال 2023 به 50 درصد افزایش خواهد یافت”.

به گفته تحليلگران صنعت LMC Automotive، در آمريكاي شمالي، خودروهاي الكتريكي با فروش 1.3 ميليون خودرو در سال جاري مي توانند 7 درصد بازار را به خود اختصاص دهند.

ایالات متحده با یک لایحه 370 میلیارد دلاری انرژی سبز که شامل کاهش مالیات برای خودروهای الکتریکی و باتری های ساخت ایالات متحده است، به صنعت خودروهای الکتریکی خود رونق زیادی می دهد.

در مجموع، از هر هشت خودروی فروخته شده در سراسر جهان در سال 2023، یکی می تواند برقی باشد.

تسلط تسلا

تسلای ایلان ماسک همچنان بزرگترین فروشنده خودروهای برقی در سطح جهان است و در سال  2022  تعداد 1.3 میلیون دستگاه را فروش کرده است که توسط شاسی بلند مدل Y خود هدایت می شود. پیش بینی می کند امسال 37 درصد افزایش یابد.

اما شرکت چینی BYD آن را در نظر دارد.این سازنده در سال گذشته فروش خود را تقریباً سه برابر کرد و به 900000 خودرو رساند و قصد دارد در اروپا و آمریکای شمالی توسعه یابد.

ماسک در ماه ژانویه خود گفت که تولیدکنندگان چینی مانند BYD یا خودروساز رقیب NIO “رقابتی ترین در جهان هستند، سخت تر و هوشمندتر کار می کنند.”

غول های خودروسازی سنتی مانند فولکس واگن و گروه استلانتیس – که صاحب پژو و جیپ هستند – نیز عرضه مدل های برقی خود را افزایش می دهند.برندهای لوکسی مانند رولز رویس و فراری نیز قصد دارند به زودی اولین مدل های باتری دار خود را عرضه کنند.با این حال، خودروساز ژاپنی تویوتا به دفاع از هیبریدی ها ادامه داده و آنها را به عنوان تنها راه حل ملموس برای انتقال انرژی معرفی کرده است.

جنگ قیمت

خودروهای برقی به طور متوسط بسیار گرانتر از معادل بنزین خود هستند و از حدود 35000 یورو (38000 دلار) شروع می شوند. این امر آنها را با وجود یارانه های سنگین برای بسیاری از رانندگان دور از دسترس قرار می دهد.

اما تسلا در اوایل ژانویه کاهش قیمت تا 20 درصد را در اروپا و ایالات متحده اعلام کرد و به سرعت حرکت مشابهی از سوی فورد دنبال شد.

به گفته ماتیاس اشمیت، تحلیلگر آلمانی، در اروپا، تولیدکنندگان می توانند مسیر مشابهی را برای به دست آوردن سهم بازار دنبال کنند، اما همچنین به منظور رعایت استانداردهای روزافزون انتشار CO2 اروپا.

او گفت: «2022 مشکل عرضه بود، (اما) ما احتمالاً شاهد تغییر کامل خواهیم بود.اگر (تولیدکنندگان) شروع به وحشت کنند، احتمالا شاهد کاهش بیشتر و بیشتر خواهیم بود.

تولیدکنندگان همچنین می‌توانند به افزایش تولید توسط تولیدکنندگان چینی واکنش نشان دهند و برنامه‌هایی برای تولید در اروپا با قیمت ارزان‌تر دارند.

شارژ کردن

نگرانی در مورد عمر باتری یکی از اصلی ترین عواملی است که رانندگان را از تغییر خودروهای الکتریکی باز می دارد.بیشتر آنها به چند صد کیلومتر محدود می شوند و شارژ مجدد بسته به ترمینال می تواند از 20 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.این بدان معناست که توسعه شبکه ای از پایانه های سریع و در دسترس برای شارژ برای سفرهای طولانی تر بسیار مهم است.

بر اساس گزارش شرکت مشاوره مک کینزی، اتحادیه اروپا تا سال 2030 به 3.4 میلیون نقطه شارژ با شبکه های برق به روز شده برای مقابله نیاز دارد.

این می تواند حدود 240 میلیارد یورو هزینه داشته باشد، زیرا شرکت هایی مانند Fastned و Ionity سرمایه گذاری در ایستگاه های شارژ را افزایش می دهند.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *