1 فوریه 2023 -توسط راشل مدهرست -اعتبار: آفریقای جدید / شاتر استوک
از روی ماشینی که سوار می شود می توانید چیزهای زیادی در مورد شخص دیگری بگویید. دادههایی که اکنون بسیاری از وسایل نقلیه جمعآوری میکنند میتوانند الگوهای زندگی روزمره ما را آشکار کنند و بینشی از رفتار، اعمال و حتی وضعیت ذهنی ما ارائه دهند.
پزشکی قانونی خودرو نوعی علم پزشکی قانونی دیجیتال است که بر شناسایی، کسب و تجزیه و تحلیل دادههایی که توسط خودروها، کامیونها و کامیونها ذخیره شدهاند تمرکز دارد.
در اصل، پزشکی قانونی وسایل نقلیه عمدتاً مربوط به شناسایی خارجی خودروهای دزدیده شده یا تخلفات مالیاتی و MOT با استفاده از سیستم ANPR (تشخیص خودکار شماره پلاک) در بریتانیا بود. این سیستم در دهه 1970 اختراع شد اما تا اواخر دهه 1990 به طور گسترده توسط پلیس مورد استفاده قرار نگرفت. ANPR با اسکن پلاک ها و بررسی آنها در برابر پایگاه داده وسایل نقلیه مورد علاقه کار می کند.
با این حال، در سال های اخیر، روند تعقیب متخلفان پیچیده تر شده است و در حال حاضر شامل استخراج داده ها از داخل وسایل نقلیه نیز می شود. از مکانیسمهای مورد استفاده برای افزایش تجربه رانندگی گرفته تا سیستمهای سرگرمی داخلی، همه میتوانند به کشف جرم کمک کنند و میتوانند به عنوان مدرک در دادگاه قابل قبول باشند.
1. جعبه سیاه
جعبههای سیاه دستگاههایی هستند که در وسایل نقلیه برای نظارت بر مهارتهای رانندگی افراد استفاده میشوند. آنها در هر وسیله نقلیه ای وجود ندارند اما در بین شرکت های بیمه محبوب هستند. اگر داده های جعبه سیاه نشان دهد که راننده ای پشت فرمان عملکرد خوبی دارد، می توان از آن برای کاهش حق بیمه استفاده کرد.در کنار ثبت مختصات جیپیاس، جعبههای سیاه میتوانند مسافتی را که وسیله نقلیه طی کرده، چند بار رانده شده و همچنین توانایی ترمزگیری و پیچیدن را نشان دهند.
2. سیستم اطلاعات سرگرمی
گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی شامل یک نوار کاست ساده یا پخش کننده سی دی بود. اما به تدریج این سیستم ها جای خود را به دستگاه های بلوتوث، وای فای و USB دادند که با استفاده از صفحه نمایش لمسی یا نمایشگر نصب شده بر روی داشبورد قابل استفاده هستند.
علاوه بر ارائه اطلاعات و سرگرمی، سیستم اطلاعات سرگرمی اغلب نحوه تعامل رانندگان با سایر عملکردهای وسیله نقلیه، مانند نمایش میزان سوخت مصرف شده و کنترل گرمای صندلی ها است.
هنگامی که تلفنهای هوشمند به خودروها وصل میشوند یا از طریق بلوتوث جفت میشوند، سیستم اطلاعات سرگرمی میتواند دادههایی مانند تاریخچه پیمایش، پیامهای متنی و ایمیلها، تاریخچه مرور اینترنت و فیدهای رسانههای اجتماعی، و همچنین بلوتوث و اتصالات برج تلفن را ذخیره کند.
3. واحدهای کنترل الکترونیکی
واحدهای کنترل الکترونیکی یا ECU به نحوه عملکرد خودرو کمک می کنند و اغلب به عنوان “مغز” موتور توصیف می شوند. آنها در داخل خودرو، معمولا در محفظه دستکش، فضای موتور یا زیر داشبورد قرار دارند. در اصل، ECU یک کامپیوتر، یک سیستم سوئیچینگ و یک سیستم مدیریت انرژی است که در یک کیس بسیار کوچک قرار دارد.
معمولا بیش از 75 ECU در یک وسیله نقلیه وجود دارد و هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند. به عنوان مثال، ECU موتور، تزریق سوخت و در موتورهای بنزینی، زمان جرقه برای احتراق آن را کنترل می کند. بستن کمربند ایمنی، فشار هوا و روشن و خاموش شدن چراغ ها نیز همگی از عملکردهای ECU هستند.
برای کمک به راندمان راننده، ECU و سیستم اطلاعات سرگرمی اغلب با هم کار می کنند و طیف گسترده ای از داده ها را در مورد روش های استفاده از یک وسیله نقلیه ذخیره می کنند.
4. واحدهای تماس الکترونیکی
واحدهای تماس اضطراری یا eCall در سال 2018 به وسایل نقلیه جدید در سراسر اتحادیه اروپا و بریتانیا معرفی شدند. این یک سیستم اضطراری است که هدف آن ارائه کمک های سریع در صورت وقوع حوادث ترافیکی جاده ای است. سنسورهای خودرو می توانند برخوردها را شناسایی کنند و می توانند باز شدن کیسه های هوا را تشخیص دهند. این به نوبه خود تماس با خدمات اورژانس را فعال می کند.
داده های جمع آوری شده توسط eCall شامل مختصات GPS خودرو، جهت حرکت، VIN (شماره شناسایی خودرو)، نوع سوخت مصرفی و حتی بسته بودن یا نبودن کمربند ایمنی است.
5. جاکلیدی
فراتر از بارزترین عملکردشان در قفل کردن و باز کردن قفل خودروهای ما، جاکلیدی ها حاوی مقدار قابل توجهی اطلاعات هستند. برخی از داده های ذخیره شده در یک فوب شامل VIN، تعداد کلیدهای جفت شده با یک وسیله نقلیه خاص و آخرین باری که وسیله نقلیه قفل و باز شده است.
6. دوربین ها
دوربین های معکوس و داشبورد می توانند به پارکینگ کمک کنند و فیلم تصادف را برای بازرسان بیمه تهیه کنند. اما آنها همچنین می توانند سفر طی شده توسط وسیله نقلیه را در کنار مهرهای تاریخ و زمان و همچنین موقعیت جاده را نشان دهند.
علاوه بر این، دوربینهای داشبورد میتوانند از سایر کاربران جاده و عابران پیاده عکس بگیرند. پورتال ملی ایمنی دوربین داشبورد به دارندگان دوربین اجازه می دهد تا فیلم را به نیروهای پلیس در انگلستان و ولز ارسال کنند، که سپس می تواند توسط بازرسان استفاده شود.
.https://techxplore.com