نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 10:08 ب.ظ

مطالعه دلیل اصلی انتشار اخبار جعلی در رسانه های اجتماعی را نشان می دهد

18 ژانویه 2023 -توسط دانشگاه کالیفرنیای جنوبی-اعتبار: دامنه عمومی Pixabay/CC0

محققان USC ممکن است بزرگترین عامل تأثیرگذار را در انتشار اخبار جعلی پیدا کرده باشند: ساختار پلتفرم های اجتماعی برای پاداش دادن به کاربران برای به اشتراک گذاری اطلاعات از روی عادت.

یافته‌های این تیم که توسط Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، باورهای غلط رایج مبنی بر گسترش اطلاعات نادرست را به دلیل نداشتن مهارت‌های تفکر انتقادی لازم برای تشخیص حقیقت از باطل یا به این دلیل که باورهای سیاسی قوی آن‌ها قضاوت آنها را منحرف می‌کند، خنثی می‌کند.فقط 15 درصد از معمول ترین اشتراک کنندگان اخبار در این تحقیق مسئول انتشار حدود 30 تا 40 درصد از اخبار جعلی بودند.

تیم تحقیقاتی دانشکده تجارت مارشال USC و کالج ادبیات، هنر و علوم USC Dornsife از خود پرسیدند: چه چیزی این کاربران را تحریک می کند؟ همانطور که به نظر می رسد، مانند هر بازی ویدیویی، رسانه های اجتماعی یک سیستم پاداش دارند که کاربران را تشویق می کند در حساب های خود باقی بمانند و به پست کردن و اشتراک گذاری ادامه دهند. کاربرانی که به طور مکرر پست می کنند و به اشتراک می گذارند، به خصوص اطلاعات هیجان انگیز و چشم نواز، احتمالا توجه را به خود جلب می کنند.

محققان نوشتند: «با توجه به سیستم‌های یادگیری مبتنی بر پاداش در رسانه‌های اجتماعی، کاربران عادت‌هایی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی ایجاد می‌کنند که از سوی دیگران به رسمیت شناخته می‌شود». هنگامی که عادت‌ها شکل می‌گیرد، اشتراک‌گذاری اطلاعات به‌طور خودکار توسط نشانه‌هایی در پلتفرم بدون در نظر گرفتن پیامدهای پاسخ حیاتی، مانند انتشار اطلاعات نادرست، فعال می‌شود.»

بنابراین، پست کردن، اشتراک گذاری و تعامل با دیگران در رسانه های اجتماعی می تواند به یک عادت تبدیل شود.

وندی وود، کارشناس عادات و پروفسور روانشناسی و تجارت، می گوید: “یافته های ما نشان می دهد که اطلاعات نادرست از طریق کمبود کاربران منتشر نمی شود. این در واقع تابعی از ساختار خود سایت های رسانه های اجتماعی است.”

عادات کاربران رسانه‌های اجتماعی عامل بزرگ‌تری برای انتشار اطلاعات نادرست نسبت به ویژگی‌های فردی است. ما از تحقیقات قبلی می‌دانیم که برخی از افراد اطلاعات را به طور انتقادی پردازش نمی‌کنند و برخی دیگر بر اساس سوگیری‌های سیاسی نظراتی را شکل می‌دهند که بر توانایی آنها در تشخیص نادرست نیز تأثیر می‌گذارد. گیزم سیلان، که این مطالعه را در دوره دکترای خود در USC Marshall رهبری کرد و اکنون یک محقق فوق دکترا در دانشکده مدیریت ییل است، گفت : با این حال، ما نشان می‌دهیم که ساختار پاداش پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی وقتی صحبت از انتشار اطلاعات نادرست به میان می‌آید، نقش بیشتری ایفا می‌کند.

سیلان و نویسندگان همکارش در یک رویکرد جدید به دنبال این بودند که بفهمند چگونه ساختار پاداش سایت‌های رسانه‌های اجتماعی کاربران را به سمت ایجاد عادت‌های ارسال اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی سوق می‌دهد.

به طور کلی، این مطالعه شامل 2476 کاربر فعال فیس بوک در محدوده سنی 18 تا 89 سال بود که داوطلبانه در پاسخ به تبلیغات آنلاین شرکت کردند. آنها برای تکمیل یک نظرسنجی “تصمیم گیری” به مدت تقریباً هفت دقیقه پاداش دریافت کردند.

با کمال تعجب، محققان دریافتند که عادات کاربران در رسانه های اجتماعی دو برابر و در برخی موارد، میزان اخبار جعلی را که به اشتراک می گذارند، سه برابر شده است. عادات آنها در به اشتراک گذاری اخبار جعلی بیشتر از عوامل دیگر، از جمله باورهای سیاسی و عدم استدلال انتقادی، تأثیر داشت.

کاربران معمولی و مکرر، شش برابر بیشتر از کاربران معمولی یا جدید، اخبار جعلی را ارسال می کردند.

نویسنده دوم، یان ا. اندرسون، دانشمند رفتارشناسی، گفت: «این نوع رفتار در گذشته توسط الگوریتم‌هایی که در انتخاب پست‌هایی که کاربران در فید خبری خود مشاهده می‌کنند و ساختار و طراحی خود سایت‌ها، تعامل را اولویت می‌دهند، پاداش داده شده است.درک پویایی پشت انتشار اطلاعات نادرست با توجه به پیامدهای سیاسی، بهداشتی و اجتماعی آن مهم است.”

در آزمایش اول، محققان دریافتند که کاربران معمولی رسانه‌های اجتماعی اخبار واقعی و جعلی را به اشتراک می‌گذارند.در آزمایشی دیگر، محققان دریافتند که اشتراک‌گذاری اطلاعات غلط بخشی از الگوی گسترده‌تر عدم حساسیت به اطلاعاتی است که به اشتراک گذاشته می‌شود. در واقع، کاربران معمولی اخبار متناقض سیاسی را به اشتراک می‌گذاشتند – اخباری که باورهای سیاسی آنها را به چالش می‌کشید – به همان اندازه که اخبار متناقضی را تأیید می‌کردند.

در نهایت، این تیم آزمایش کردند که آیا ساختارهای پاداش رسانه های اجتماعی می توانند برای ترویج اشتراک گذاری اطلاعات واقعی نسبت به نادرست ابداع شوند یا خیر. آنها نشان دادند که انگیزه‌های صحت به جای محبوبیت (همانطور که در حال حاضر در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارد) میزان اخبار دقیقی را که کاربران در پلتفرم‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند دو برابر می‌کند.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *