نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:45 ب.ظ

بهره وری نوآور ، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

ساری – ایرنا – بهره‌وری از ظرفیت و بهینه‌سازی مصرف به عنوان رویکردی مدیریتی در رشد اقتصادی و کنترل تورم و همچنین امکان دستیابی به سطح بالای استاندارد زندگی و ایجاد رفاه برای مردم؛ رویکرد دولت سیزدهم پیرو منویات رهبر انقلاب است، مقوله ای که با توجه به اولویت کشاورزی مازندران در اولویت قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، “ما اصحاب می‌توانیم هستیم و باید تحول در نظام اداری انجام بگیر، سرمایه انسانی ما کم نیست و این‌ها ذخایر ما هستند اما این نیرو در نظام اداری ما، متوقف شده و یا به او میدان داده نمی‌شود و همین فرد در بخش خصوصی، اقدامات مؤثری انجام می‌دهند. نظام اداری ما باید کارآمد جلوه کند که این قضیه منوط به کارآمدی کارکنان اداری است. باید نظام اداری پاسخگو تشکیل شود که هر فردی وارد دستگاه شود، بدون مشکل کارش انجام شود و نباید تلفن زدن و پارتی داشتن در نظام اداری ما وجود داشته باشد. به برکت فرمایشات مقام معظم رهبری، با اعضای دولت برای اجرایی شدن این فرمایشات جلسه‌ای داشتیم و در آنجا گفتم که رشد کشور در گرو افزایش بهره‌وری است.
این بخشی از صحبت های آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در ارتباط با اهمیت بهره وری و اصلاح نظام اداری در کشور در جشنواره شهید رجایی امسال است که این روزها انگاره ویژه ای برای رشد اقتصادی مازندران بخشیده است.
بهینه سازی مصرف یا مصرف بهینه به مدیریت استفاده از منابع طبیعی مانند زمین، آب، خاک، گیاهان و حیوانات و منابعی مانند هزینه، تولید و زمان اشاره می کند. به گونه ای که بر کیفیت زندگی نسل حاضر و آینده تاثیر گذار باشد. همچنین بهینه سازی به مدیریت روش هایی که مردم و منابع طبیعی با هم در تعامل هستند، می پردازد که مربوط به برنامه ریزی در استفاده از زمین، مدیریت آب، حفاظت از تنوع زیستی و پایداری آینده در صنایع کشاورزی، معدن، گردشگری، شیلات و جنگلداری است. این امور به مردم کمک می کند که بدانند در حفظ منابع و بهره وری نقش مهمی داشته و می بایست مسوولانه عمل کنند.
از آن جایی که تا ۷۰ درصد وسعت استان مازندران جزء عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر، جنگل و مرتع است، وسعت اراضی کشاورزی و باغی مازندران نیز حدود ۴۶۰ هزار هکتار است که سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن محصول از آن برداشت می شود؛ مقوله بهره وری از ظرفیت موجود با توجه به اهمیت حراست از حساسیت های زیست محیطی این خطه بهترین راهکار برای توسعه پایدار است.
از سوی دیگر سهم ۳ و ۲.۸درصد بهره وری در رشد اقتصادی پیش بینی شده کشور و مازندران در سال ۱۴۰۰ به اهمیت این موضوع افزوده و مازندران اکنون به عنوان اولین استان کشور در توجه به تاکیدات رئیس جمهور در ارتباط با بهره‌وری تبدیل شده چراکه روز گذشته شورای اداری استان با حضور میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره وری کشور در ساری برگزار و در این نشست نسبت به تحقق این امر دیدگاه های خوبی مطرح شد.
با این وجود، سبقه اجرای طرح های اصولی برای تحقق رشد بهره وری در مازندران به ۲۶ خرداد امسال بر می‌گردد و در این راستا تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه میان سازمان ملی بهره‌وری ایران، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به‌منظور برنامه‌ریزی راهبردی و اجرایی جهت دستیابی به شاخص‌های توسعه بهره‌وری در کشور و استان به امضاء رسید که این اولین تفاهم‌نامه منعقد شده بین یک استان و سازمان ملی بهره‌وری ایران است.
این تفاهم‌نامه با هدف تحقق آرمان‌ها و اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به سیاست‌های ارتقای سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی کشور و توسعه بهره‌وری و شاخص‌های آن در دستگاه‌های اجرایی، عمومی و اقتصادی، میان سازمان ملی بهره‌وری ایران به‌عنوان رکن اصلی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی ارتقای بهره‌وری کشور، استانداری مازندران به‌عنوان بالاترین رکن حاکمیتی، همسوکننده و هماهنگ‌کننده دستگاه‌های اجرایی استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مازندران به‌عنوان ناظر و ارزیاب برنامه و بودجه و راهبر امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در استان و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به‌عنوان یکی از منابع علمی و پژوهشی مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی کشور، منعقد شد.

بهره‌وری نوآور، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

چرا نیازمند بهره وری هستیم؟

بهره وری به معنای بهره بر، سودبرنده و کامیاب است و از این واژه به مفهوم راندمان و بازده نیز استفاده می کنند. بهره وری را می توان استفاده مطلوب، موثر و بهینه از تمام وقت، امکانات، ظرفیت، پتانسیل، سرمایه، نیرو و منابعی که به انسان برای رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه کمک می کند به شمار آورد. بهینه‌سازی مصرف نیز به معنای استفاده درست و به اندازه، برای تضمین توسعه پایدار برای همگان و تمام نسل ها و نیز جلوگیری از زیان های ناشی از مصرف نادرست در حد مقدورات، است. بنابراین بهره ‌وری و بهینه سازی مصرف پیش از اینکه به‌عنوان یک شاخص اقتصادی یا عامل توسعه مطرح شود به عنوان یک فرهنگ به شمار می رود. از این رو برای آنکه بهره‌وری و بهینه سازی مصرف در یک جامعه جایگاه شایسته خود را پیدا کند و در متن اعتقادها و سنت های بومی ریشه بدواند، باید نه تنها به عنوان یک معیار اقتصادی، بلکه یک اندیشه و تفکر قلمداد شود. به همین دلیل اهمیت فرهنگ سازی و افزایش سطح آگاهی همگان در ارتباط با ضرورت توجه به آن به عنوان مقوله ای اثرگذار در رشد و پیشرفت جامعه محسوب می شود. همین مهم هم سبب شد تا یکم خرداد به عنوان «روز بهره وری و بهینه سازی مصرف» در تقویم کشور به ثبت برسد.
با توجه به چنین امری و از آنجایی که تغییرات سریع تر از آن است که انسان حتی آنها را ببیند، بسیاری از نگرانی ها و استرس ها از نابرابری های جهانی، تغییرات آب و هوایی، نابودی تنوع زیستی، معضلات شهرنشینی و بحران های اقتصادی در جهان نشات می گیرد که نیازمند توجه و اقدامات فوری است. پس همه باید فعالانه خود را بخشی از این تغییرات جهانی دانسته و برای ایجاد یک جهانی سالم تر و رضایت بخش تر همکاری کنند. به همین دلیل هم لازم است تا در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آموزش ها و مهارت های لازم داده شود تا با ایجاد تحول اجتماعی، اقتصاد پررونق، فرهنگ استفاده و بهره وری از انرژی، مواد و منابع، تولید و توزیع ثروت بیشتر و بازسازی انرژی و منابع اجتماعی در مقیاس محلی و منطقه ای آموزش داده شود.

بهره‌وری نوآور، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

تبدیل بهره‌وری به گفتمان واحد در کشور

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: افزایش تولید در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و کشاورزی بامحوریت بهره‌وری به گفتمانی واحد در کشور تبدیل شده است.

میرسامان پیشوایی در همایش نوآوری بهره‌وری در حوزه کشاورزی در ساری افزود: تثبیت جایگاه بهره‌وری در نرخ رشد اقتصادی کشور نشان از عزم دولت سیزدهم به مقوله مهم ایده پردازی و استفاده بهینه از امکانات موجود است.

وی ادامه داد: باتوجه به اتفاقاتی که در کشورهای منطقه در حال وقوع است برای تقویت و ارتقای امنیت غذایی در کشور راهی جز بهره وری و حمایت از تولید داخلی نداریم که در این ارتباط دولت سیزدهم در ماه های گذشته حمایت های خوبی را از شرکت های دانش بنیان داشت.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران بیان کرد: تبدیل شدن بهره‌وری به گفتمان برای رسیدن به رشد اقتصادی قابل توجه از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم است که بسیاری از نخبگان دانشگاهی در کشور با الهام گرفتن از این موضوع در این مسیر هموار در حال حرکت هستند.

پیشوایی افزود: در برنامه هفتم توسعه رهبر معظم انقلاب توجه ویژه ای به حوزه بهره‌وری در مصرف آب دارند که به طور حتم دولتمردان و نخبگان کشور با توجه به این موضوع به افزایش تولیدات محصولات کشاورزی بدون افزایش اراضی سطح کشت اقدام خواهند کرد.

وی با بیان این که، متاسفانه کشور در استفاده از مصرف انرژی جایگاه خوبی در جهان ندارد، گفت: در حوزه های حمل و نقل، کشاورزی و انرژی اقدامات در قالب بهره وری در کشور در دست اجرا است که با تحقق آن استفاده از امکانات در کشور باهدف خلق اشتغال و تولید خواهد شد.

بهره‌وری نوآور، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

بهره‌وری نوآور در کشاورزی مازندران

استاندار مازندران با اظهار این که گفتمان کشاورزی صنعتی و بهره وری تولیدات محصولات کشاورزی استان را همه با هم باید فریاد بزنیم، گفت: بهره وری کشاورزی مازندران باید توسط افراد همین استان رقم بخورد.

سید محمود حسینی پور افزود: امروز رقابت بین تولید و عرضه محصولات کشاورزی در دنیا به عنوان یک اصل بوجود آمده است، ما نیز چاره ای جزء بهره وری تولیدات محصولات کشاورزی نداریم، به همین دلیل تولید و صادرات محصولات کشاورزی باید متناسب با ذائقه مردم و در مدل های مختلف استاندارد سازی برنامه ریزی شود.

وی افزود: جهان همواره محل رقابت عرضه و تقاضای محصولات مختلف به خصوص محصولات غذایی و کشاورزی است، همانطور که امروز در صنعت خودرو سازی رقابت در دنیا بسیار بالا است.

استاندار مازندران تصریح کرد: سورتینگ وبسته بندی محصولات کشاورزی مازندران در رقابت با دنیا باید به استاندارد سازی لازم برسد، فله ای فروشی محصولات کشاورزی اصلا قابل توجیه نیست، چراکه براحتی بازار داخلی و جهانی را از دست می دهیم، نمونه بارز آن صادرات غیر استاندارد کیوی و مرکبات مازندران در سال های گذشته است.

حسینی پور گفت: باید فرایند مبداء تا مقصد محصولات کشاورزی را طبق دانش بنیان استاندارد سازی کنیم، دولت سیزدهم در اولین گام شناسنامه دار کردن باغ ها را که مورد توقع امروز کشورهای هدف محصولات صادراتی کشاورزی است، کلید زد و در مازندران نیز شروع شد.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت: این که امروز مرکبات مازندران برای نخستین بار از بندر داخل استان برای صادرات در حال بارگیری است، گامی رو به جلو است، چراکه تا کنون مرکبات استان به بنادر استان های همجوار ارسال و صادر می شده است، در مقوله تولید و عرضه برنج مازندران نیز همواره فراز و نشیب های زیادی وجود داشته و دارد که باید مرتفع شود.

وی با اظهار این که مازندران در اقتدار و امنیت غذایی کشور نقش محوری دارد و آن چه که تا کنون از سوی گذشتگان اتفاق افتاده است، را پذیرا هستیم، گفت: تاکید می کنم توقع امروز و آیندگان استمرار مسیر سنتی در فعالیت های کشاورزی نخواهد بود، اگر بخواهیم در تداوم مسیر سنتی پافشاری کنیم، همه مردم استان مورد شماتت قرار می گیرند.

وی گفت: باید گفتمان بهره وری تولیدات محصولات کشاورزی را همه با هم فریاد ترویج بدهیم، صد البته نخبگان و شرکت های دانش بنیان نیز باید پای کار بیایند.

استاندار مازندران با انتقاد از این موضوع که از سال ۹۲ تا کنون حتی یک شرکت دانش بنیان کشاورزی در استان فعالیت نکرده است، گفـت: این که گرایش اولیه اقتصادی استان کشاورزی است، اما حتی یک شرکت دانش بنیان کشاورزی فعال نباشد، جای سوال است، امروز از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم و پیگیری مجدانه استانداری، ۱۲ شرکت دانش بنیان کشاورزی در استان فعال شدند.

حسینی پور گفت: امروز مقام معظم رهبری، رئیس محترم جمهور سران قوه مقننه و قضاییه، امنیت غذایی را مهمتر و برتر از امنیت نظامی و ملی توصیف کردند، پس همه باید از فرصت بوجود آمده در استان برای محقق شدن بهره وری کشاورزی تلاش کنیم.

اقتدار غذایی کشور مدیون کشاورزان مازندران

استاندار مازندران امید دادن به جوانان و کشاورزان را یک اصل مهم در رسیدن به بهره وری دانست و گفت: اگرچه در مقاطعی برخی از مسایل سبب شد تا نوسانات در قیمت محصولات کشاورزی بوجود بیاید که البته این مشکل اقتصادی و بازرگانی برای همه محصولات بوده است، ولی بدانید تمام فرصت ها در دل تحریم ها بوجود آمده است، همه باید امیدوار باشیم، مازندران در داخل همین استان باید توسط افراد این استان ساخته و پیشرفت کند.

حسینی پور ادامه داد: باید پیشرفت و توسعه بهره وری را جدی بگیریم، همه درکنار هم وظیفه مهمی در محقق شدن بهره وری تویدات کشاورزی استان داریم، همه نسبت به آینده استان باید حساس و مسولیت پذیر باشیم، پژوهشگران و محققان کشاورزی، استادان دانشگاه، مسوولان در هر سه قوه در استان باید تمام تلاش های خود را معطوف به افزایش بهره وری از طریق شرکت های دانش بنیان کنند.

وی با بیان این که استان های مازندران، گیلان وگلستان باید هماند کشور هلند عمل کنند، توضیح داد: هلند سالانه ۹۵ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد، چراکه با کشاورزی صنعتی و رسیدن به بهره وری به این درجه از پیشرفت رسیده است، در حالی که ۷۰ درصد تولیدات محصولات کشاورزی استان مازندران همچنان سنتی است.

بهره‌وری نوآور، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

مازندران استان برتر کشور در تولید علم و نوآوری

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران گفت: این استان براساس رصد و ارزیابی های انجام شده در حوزه تولید علم و نوآوری در کشور برترین است.

امید محبی در همایش نوآوری بهره‌وری در حوزه کشاورزی در ساری افزود: یکنواختی در کار و بی توجهی به نوآوری در حوزه های مختلف اقتصادی، اداری و زیرساختی یک چالش اساسی در کشور است که باید با حمایت از شرکت های دانش بنیان و نوآوری برای رفع این معضل اقدام کنیم.

وی ادامه داد: در تولید علم و نوآوری مازندران در سال جاری رتبه خوبی در کشور کسب کرده اما در حوزه فناوری این اتفاق نیفتاد که باید با همراهی شرکت دانش بنیان ها و تحقق بهره‌وری از این شرایط عبور کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران گفت: اتصال علم و نوآوری برای رسیدن به فناوری باجدیت در استان در دستور کار است چراکه با خودکفایی می‌توانیم مسیر توسعه اقتصادی را هموار کنیم.

محبی افزود: سهم بری ایران در جهان برای صادرات محصولات کشاورزی جزو اولویت های راهبردی دولت سیزدهم است که با تکیه برتوان داخلی و بهره‌وری می توان به این مهم دست یافت.

بهره‌وری نوآور، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

لزوم استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محصولات کشاورزی

نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه این همایش خاطرنشان کرد: استفاده از هوش مصنوعی باهدف بهره‌وری و افزایش تولیدات در حوزه کشاورزی بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد.

منصور علی زارعی با بیان این که، امیدآفرینی و انگیزه رکن مهم برای اجرای بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی است، گفت: در ماه های گذشته کشاورزی استان با مشکل بازار فروش محصولات مواجه بود که با اعطای بسته های تشویقی می توان تولیدکنندگان را برای تحقق افزایش تولید محصولات کشاورزی در بستر بهره‌وری همراه کرد.

وی افزود: مازندران ظرفیت قابل توجهی در تولید دارد و قطب تولید محصولات کشاورزی کشور است و حدود یک میلیون تن برنج سفید از این دیار به بازار ارسال می شود که به هیچ عنوان نمی توان از کنار این اعداد و ارقام به راحتی گذشت.

نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید دولت برای تامین بازار فروش و صادرات محصولات کشاورزی مازندران برنامه جامع تری داشته باشد چراکه که کیفی سازی محصولات به بازار تقاضای خوب هم نیاز دارد.

بهره‌وری نوآور، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

هدفگذاری تولید ۱۸۰ میلیون تُن محصول کشاورزی در کشور

عضو دبیر خانه رویداد نوآور بهره‌ور در حوزه کشاورزی کشور گفت: تولید ۱۸۰ میلیون تُن محصول کشاورزی تا سال ۱۴۱۰ با اجرای دقیق بهره‌وری و نوآوری در حوزه باغی و زراعی کشور پیش بینی شده است.

مرجان کشوری در همایش نوآوری بهره‌ور در حوزه کشاورزی در ساری افزود: در زمان حاضر میزان تولیدات محصولات کشاورزی کشور حدود ۱۲۵ میلیون تن است اما با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تا ۹ سال آینده این رقم افزایش چشمگیری یابد.

وی با بیان این که، در زمان حاضر ۲۰ درصد نیاز محصولات کشاورزی کشور وارد می شود، گفت: با تکیه بر بهره‌وری در سال های آینده علاوه بر اینکه واردات اقلام راهبردی غذایی صفر خواهد شد بلکه ایران اسلامی به یکی از صادرکنندگان مهم محصولات کشاورزی تبدیل می شود.

عضو دبیر خانه رویداد نوآور بهره‌ور در حوزه کشاورزی بیان کرد: هدف از اجرای طرح های بهره وری در کشور علاوه بر افزایش تولیدات، استفاده بهینه از انرژی و آب است چراکه در برخی از استان های کشور در سال های نه چندان دور ۲۳۰ میلی متر بارش باران ثبت می شد اما این رقم اکنون کاهش چشمگیری یافته است.

کشوری افزود: بنابراین می طلبد که در کنار اصلاح الگوی مصرف و کشت با بهره گیری از فناوری و دانش از کشت سنتی خارج و به سمت کشت نوین بدون افزایش اراضی کشاورزی برویم.

وی ادامه داد: در قبل از انقلاب در یک هکتار زمین تنها یک هزار و ۷۰۰ کیلوگرم گندم برداشت می شد در حالی که این رقم اکنون به چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم افزایش یافته و اگر یک‌هزار کیلوگرم دیگر با اجرای بهره وری به میزان تولید گندم در یک هکتار اضافه شد، کشور علاوه بر اینکه دیگر نیازی به واردات گندم ندارد بلکه به صادرات کننده این محصول راهبردی تبدیل می شود.

بهره‌وری نوآور، راهبردی برای انقلاب در کشاورزی مازندران

کمبود آب، ابرچالش کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: ضریب خودکفایی ایران در تولید محصولات کشاورزی و ارتقاء امنیت غذایی از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون به ۸۰ درصد رسیده است.

سید سجاد خیام نکویی در همایش نوآوری بهره‌وری در حوزه کشاورزی در ساری افزود: ابر چالش کشور مسئله آب است اما باید با ارتقای جایگاه بهره وری و با اصلاح الگوی کشت در کنار امنیت به فکر ارتقای غذایی باشیم.
وی با بیان این که، امنیت غذایی یک سلاح برای حکمرانی در جهان قلمداد می شود، گفت: اکنون استکبار جهانی غذا را ابزاری برای فشار آوردن به بسیاری از کشورها در نظر می گیرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: الگوی کشت، امنیت غذایی و بهره وری در آب جزو سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم توسعه است که باید با جدیت برای تحقق آن بکوشیم.
خیام نکویی افزود: دسترسی آحاد مردم به غذای کافی، سالم و پایدار مولفه های مهم امنیت غذایی است که کشور ما در سال های گذشته برای تحقق این امر در تلاش بوده و به آن عمل کرده است.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای منطقه در بحران امنیت غذایی هستند و این یک بحران اساسی است که ایران با توجه و اهمیت بخشی به الگوی کشت هیچگاه به این سمت نخواهد رفت.
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بیان کرد: اول انقلاب اسلامی میزان تولیدات محصولات کشاورزی در کشور ۲۵ میلیون تن بود که این رقم اکنون به ۱۲۵ میلیون تن رسیده و با اقدامات انجام شده ضریب بهره وری امنیت غذایی به ۸۰ درصد رسید.
خیام نکویی افزود: ما برای جبران ۲۰ درصد دیگر امنیت غذایی سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می کنیم در حالی که با بهره وری و افزایش تولیدات می توان این رویه را اصلاح کرد.
وی ادامه داد: در زمانی میزان سهمیه آب در حوزه کشاورزی ۹۶ میلیارد مکعب بود که اکنون به ۷۰۲ میلیارد مکعب رسیده که برخی ها می گویند برای مدیریت مصرف میزان تولیدات کشاورزی را کاهش دهیم که این مباحث به هیچ عنوان درست نیست بلکه باید به سمت بهره وری و مدیریت مصرف آب برویم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایران ظرفیت تولید ۱۸۰ میلیون تن محصول غذایی را دارد و این طرح بدون افزایش سطح کشت خواهد بود و در این بین برای تحقق این امر بهره وری در اولویت است.
خیام نکویی تصریح کرد: دولت سیزدهم طرح الگوی کشت را پس از نیم قرن تدوین کرد و در شورای عالی آب به ریاست رییس جمهور تصویب شد که با اجرای این طرح روند تولیدات محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، از آنجا که بهبود بهره وری در تشکیلات دولتی بر افراد جامعه اثر می گذارد و عزم ملی را برای بهره ور ساختن جامعه تقویت می کند، دولت وظیفه دارد که فرهنگ بهره وری را در قالب طرح های ملی در جامعه مطرح کند. همچنین تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی به گسترش آن در سطح سازمان های تحت نظارت خود ملزم شوند و به همکاری با سازمان ملی بهره وری بپردازند که وظیفه سازمان دهی، آموزش و ارتقای بهره وری را در همه ابعاد به عهده دارد.

برای ایجاد چنین شرایطی می بایست همه ساله از دستگاه ها و سازمان های موفق در امر بهره وری قدردانی شود. دولت نیز باید به بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات اضافی و دست وپاگیر بپردازد تا از ویژگی انعطاف پذیری برخوردار شود و با گزینش مدیران کارآمد و تقویت نظام های نظارتی، به بهبود سطح بهره وری کمک کند. بازرسی و نظارت، اصل مهمی در فرهنگ بهره وری است زیرا موجب خدمت رسانی بهتر و در نتیجه، بهره ور شدن بیشتر کارکنان می شود. البته نباید فراموش کرد که دولت به عنوان قوه مجریه به‌ تنهایی در این وادی نقش‌آفرین نیست و نمی بایست این اصل را فراموش کرد که بدون رشد کارآیی فردبه‌فرد مردم جامعه، امکان رشد این مقوله وجود ندارد.
یکی از جنبه های مهم توسعه توجه به بهره وری در سازمان ها و صنایع تولیدی است. به گونه ای که توجه به تولید و بهره ور بودن آن می تواند ضمن سرعت بخشیدن به رشد و توسعه صنعتی، آن را در مسیری صحیح و اصولی هدایت کند. از این رو به آشنایی سازمان ها و صنایع تولیدی با مفاهیم بهره وری و راهکارهای افزایش آن تاکید می شود.

با توجه به چنین امری می توان گفت که درجه توسعه یافتگی صنایع به میزان قابل توجهی به بهره گیری مطلوب و بهینه از منابع و امکانات تولید بستگی دارد. از این رو بهره وری و افزایش مستمر آن در سازمان ها و صنایع تولیدی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پس برای رشد و توسعه صنایع می بایست به بهره وری و افزایش مستمر آن در سازمان ها اهمیت بیشتری داده شود.

البته موفقیت در دست یابی به اهداف بهره وری در هر جامعه، تا حدود زیادی به همکاری سازمان ها و صنایع تولیدی و همکاری کارکنان آنها بستگی دارد زیرا بخش بزرگی از امکانات، منابع، سرمایه ها و نیروی انسانی در اختیار آنهاست. در این میان، نقش مدیران بسیار حایز اهمیت می شود و آنان هستند که باید به آموزش هدفمند، به هنگام و متناسب با نیازهای شغلی و تخصصی نیروی انسانی بپردازند تا افزون بر کاهش حجم مشکلات سازمان، به بهره وری مطلوب برسند زیرا از راه آموزش می توان بسیاری از روش های کاری را در راه بهره وری اصلاح کرد. همچنین حقوق و پاداش مناسب می تواند به فعالیت بیشتر و بهینه تر منجر شود و انگیزه کارکنان را افزایش دهد و همین مهم باعث می شود تا آنها در راه ارتقای بهره وری سازمان تلاش کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *