نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 2:04 ب.ظ

توله شیر 28000 ساله ای که به خوبی حفظ شده بود در سیبری کشف شد. 

 نرگیس فیرتینا-06 ژانویه 2023، شیر غار اسپارت.مرکز پالئوژنتیک

همانطور که توسط ScienceAlert گزارش شده است، اسپارتا یکی از موارد خوب حفظ شده موجودات عصر یخبندان است که تاکنون پیدا شده است. یخ همه چیز از بافت نرم او از جمله پوست، دندان ها و پوست او را مومیایی کرده است. به گفته محققان، حتی اعضای بدن او هنوز سالم هستند.

یافته ها در Quarternary منتشر شد.

اسپارتا در سال 2018 توسط یک یاکوتایی محلی به نام بوریس برژنف که به دنبال عاج های باستانی ماموت در میان تاندرا بود، کشف شد. او همچنین شیر غار دیگری به نام بوریس را در فاصله 49 فوتی (15 متری) یک سال قبل از کشف اسپارتا در کنار رودخانه Semyuelyakh مشاهده کرد. خسارات وارده به این غار که به نام بوریس شناخته می‌شود، ممکن است به دلیل فروریختن غار منجمد دائمی آن کمی بیشتر باشد، اما همچنان به طرز شگفت‌انگیزی دست نخورده باقی مانده است.

به گفته محققان سوئدی که بعداً در تجزیه و تحلیل لاشه ها کمک کردند، تصور می شود که اسپارت و بوریس هر دو بین یک تا دو ماه سن داشته باشند. اعتقاد بر این است که بوریس حدود 15000 سال پیرتر است، با وجود این واقعیت که آنها در مجاورت نزدیک هستند و ویژگی های فیزیکی مشابهی دارند.

به گفته دانشمندان، اگر توله ها فرصت بالغ شدن را داشتند، احتمالاً خز آنها به رنگ خاکستری روشن تری تبدیل می شد تا به آنها کمک کند با قطب شمال سرد سیبری ترکیب شوند.

اینکه آیا شیرهای غار به تنهایی در عصر یخبندان در استپ های سیبری پرسه می زدند یا خیر، هنوز بین دانشمندان مورد بحث است. به گزارش ScienceAlert، یکی از نقاشی‌های عصر یخبندان در غار شووه فرانسه، تعدادی از شیرهای، نر و ماده را نشان می‌دهد که درگیر شکار گاومیش کوهان دار هستند.

محققان اظهار داشتند که شاید روزی بتوانند شیرها را شبیه سازی کنند که از ماموت ها آسان تر خواهد بود.

شرح مقدماتی از مومیایی‌های یخ‌زده دو توله شیر منقرض شده غار Panthera spelaea یافته‌های 2017-2018، رودخانه Semyuelyakh، یاکوتیا، سیبری شرقی، روسیه ارائه شده است. توله‌های شیر فسیلی در نزدیکی یافت شدند، اما آنها به یک بستر تعلق ندارند، زیرا سن رادیوکربن آنها متفاوت است: ماده (به نام “اسپارتا”) به 109 ± 27962 سال قبل از تخمدان تخمین زده شد، و نر (به نام ” بوریس) با 389 ± 43448 سال قبل از تخمدان تعیین شد. توله‌های شیر سن‌های فردی مشابهی دارند، 1 تا 2 ماه. رنگ خز اسپارت مایل به خاکستری تا قهوه ای روشن است، در حالی که در بوریس، خز به طور کلی روشن تر و مایل به زرد مایل به خاکستری است. بنابراین، ممکن است رنگ روشن با افزایش سن در شیرهای غار غالب شود و برای مناظر پوشیده از برف شمالی سازگار باشد. این مقاله به بررسی نتایج توموگرافی کامپیوتری توله‌های شیر غار، دلایل احتمالی مرگ آنها و ویژگی‌های وجود آنها در قطب شمال سیبری می‌پردازد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *