نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 6:19 ق.ظ

چالشهای دانش بنیانی و ایده هایی در ذهن نخبگان خراسان جنوبی

14-10-1401

چالش‌های دانش بنیانی و ایده‌هایی در ذهن نخبگان خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در خراسان جنوبی ایجاد شده تا مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان زیر ذره بین نظارت مسئولان و دستگاه‌ها قرار گیرد.

شرکت‌های دانش بنیان به جهت ارزش افزوده بالایی که ایجاد می کنند، نقش ویژه‌ای در رشد کشور در زمینه‌های علمی، فناوری و نیز اقتصادی بر عهده دارند.

با توجه به مزیت نسبی استان در خصوص نیروهای متخصص و ظرفیت انسانی موجود، تغییر جهت اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی، به اقتصاد دانش‌بنیان تنها از مسیر ساماندهی و راه اندازی این شرکت‌ها می‌گذرد. تولید و صادرات کالاهای دانش‌بنیان، تولید ثروت از علم و فناوری، ایجاد اشتغال پایدار به عنوان اهداف توسعه این شرکت‌ها هستند.

به گزارش ایسنا، سومین جلسه قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در خراسان جنوبی برگزار شد تا چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان و اقدامات انجام شده تشریح شود.

چالش‌های دانش بنیانی و ایده‌هایی در ذهن نخبگان خراسان جنوبی

بررسی مشکلات نخبگانی

جواد اشرفی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: پنج طرح محوری دانش بنیان از خراسان جنوبی برای دریافت تسهیلات ویژه از محل منابع ملی به وزارت کشور معرفی شده است.

وی با بیان اینکه سه خانه خلاق در مسیر ثبت و دریافت شناسه هستند، تصریح کرد: متأسفانه فرایند ثبت و صدور مجوز برای شرکت‌های دانش بنیان طولانی شده است که در این زمینه باید تدبیری اندیشیده شود.

اشرفی بیان کرد: استاندار در هفته دولت بازدیدی از پارک علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه بیرجند داشتند که مورد استقبال این شرکت‌ها قرار گرفت که در این بازدید از 6 محصول رونمایی شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه  تولید محصولات با سرمایه گذاری 22 میلیارد و 700 میلیون تومانی انجام شده است و برای 57 نفر نیز اشتغال زایی کرده است، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر در زمینه فعالیت‌های دانش بنیان اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه بازدید سفیر قرقیزستان از مجموعه‌های دانش بنیان دانشگاهی، بازدید رئیس جمهور از فعالیت‌های دانش بنیان کارخانه لاستیک سازی بیرجند، تسریع در روند تسهیلات به مجموعه های دانش بنیان از جمله این فعالیت‌ها است، ادامه داد: مشکلات شرکت‌های دانش بنیان در بخش مالیات و تأمین اجتماعی نیز به صورت به صورت مجزا بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه در مورد مسائل مالیاتی و تأمین اجتماعی باید به مجموعه شرکت‌های دانش بنیان مشاوره داده شود، تصریح کرد: جوانان نخبه فعال در این شرکت‌ها گاه نسبت به قوانین مالیاتی اطلاع لازم را ندارند که باید توجه لازم صورت گیرد.

تشکیل تیم کاری دانش بنیانی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی

حمید جهانشاهی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با گرامیداشت یاد و خاطره سردار  دل‌ها، اظهار کرد: این سومین جلسه قرارگاه حمایت و تسهیل‌گری از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین بوده و در دومین جلسه‌ای که برگزار کردیم چارچوب کاری تبیین شد.

وی با اشاره به مصوبات جلسه قبل، افزود: مقرر شد دستگاه‌های اجرایی اقدامات و فعالیت‌های خود را در حوزه دانش بنیان دنبال کنند که این امر به صورت جدی مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

جهانشاهی با بیان اینکه همچنین مقرر شد دستگاه‌های اجرایی فردی را در حوزه دانش بنیان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی معرفی کنند، تصریح کرد: اکنون تیم کاری در این زمینه شکل گرفته است.

وی با اشاره به توجه به اعطای تسهیلات و حمایت بانک‌ها از فعالیت‌های دانش بنیان و احیای مشکلات طی جلسات جداگانه، اظهار کرد: خانه خلاقیت یکی از مصوبات مهم جلسه گذشته بود که مقرر شد با محوریت معاونت اقتصادی شکل بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: این جلسه نیز با ۴ دستور کار در حوزه معاونت اقتصادی، پارک علم و فناوری، جهاد کشاورزی و موضوع تسهیلات تبصره ۱۸ وزارت امور اقتصادی و دارایی دنبال خواهد شد.

مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

محمد حسین مجیدی،  رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز گفت:  از ۱۸۹ واحدهای فناور سطح استان تنها ۲۴ مورد آنان شرکت دانش بنیان هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۸۹ واحد فناور، ۴۷ شرکت دانش‌بنیان و چهار مرکز رشد در این استان از خدمات پارک علم و فناوری بهره‌مند هستند، تصریح کرد: از مجموع ۱۸۹ واحد فناور سطح استان تعداد ۸۵ واحد در بیرجند، ۳۲ واحد در قاین، ۳۱ واحد در فردوس، ۱۲ واحد در طبس مستقر هستند.

وی با بیان اینکه امسال هشت شرکت دانش بنیان خراسان جنوبی در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، و فناوری و فن بازار حضور داشتند که در این نمایشگاه شرکت های دانش بنیان استان ۲۳ میلیارد تومان تفاهم نامه تجاری امضا کردند، اظهار کرد: نخستین رویداد علمی و فناوری از تانا(توسعه و ارتقای زیست‌بوم نوآوری استان‌ها) به عنوان یک رویداد مهم در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مجیدی ادامه داد: این رویداد در روزهای اول و دوم اسفند ماه با همکاری پارک علم و فناوری و سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا(ع) برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: این رویداد برای استارت آپ‌های تخصصی و ایده شوها و بررسی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های استانی و شناسایی نظام مسائل اولویت دار خراسان جنوبی و شناسایی طرح های مرتبط به آن با حضور سرمایه گذاران و طرح‌های فناورانه و دانش بنیان برگزار می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، اظهار کرد: استیجاری بودن مکان پارک علم و فناوری استان از جمله مهم ترین مشکلات است و ساختمان جدید پارک علم و فناوری نیز به دلیلی دوری مسیر و خارج از محدوده شهر فاقد انشعابات شهری است که خواستار اندیشیدن تدبیری برای این مشکل هستیم.

چالش‌های دانش بنیانی و ایده‌هایی در ذهن نخبگان خراسان جنوبی

راه اندازی خانه خلاق گیاهان دارویی در استان

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز از راه اندازی خانه خلاق گیاهان دارویی در استان به زودی خبر داد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته برای برخی شرکت‌های دانش بنیان حوزه کشاورزی تسهیلات خوبی اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: همچنین در نشستی مشکلات شرکت‌های دانش بنیان بخش کشاورزی به صورت موردی مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای لازم برای حل مشکلات آنان ارائه شد.

جعفری بر حل مشکلات و ثروت افزایی با توجه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد و یادآور شد: رابط این سازمان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان معرفی شده و مشکلات مستمرا پیگیری می‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *