نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 4:10 ب.ظ

ثروتمندترین بنیانگذاران و مدیران فناوری در سال 2022 معادل 400 میلیارد دلار از دست دادند

آمیا پالجا-29 دسامبر 2022، بزوس، زاکربرگ، ماسک

به گزارش مارکتز اینسایدر، بنیانگذاران و مدیران عامل بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان با هم شاهد بوده‌اند که در سال 2022 بیش از 400 میلیارد دلار از دارایی‌هایشان پاک شده است. شرایط اقتصاد کلان منجر به خروج پول از سهام فناوری به پناهگاه های امن تر شده است و میلیاردرها را در سال جاری فقیرتر کرده است !.

سال‌های همه‌گیری شاهد گاوهای شیرده بزرگی بود که توسط سهام فناوری اداره می‌شد، زیرا سرمایه‌گذاران پول بیشتری را به این شرکت‌ها تزریق کردند که به نظر می‌رسید آماده جان سالم به در بردن از واکنش اقتصادی کووید-19 بودند. در این سال‌ها بود که شرکت‌هایی مانند اپل و مایکروسافت به ارزش ۲ تریلیون دلاری رسیدند و تسلا، اگرچه یک خودروساز، شاهد افزایش چشمگیر قیمت سهام خود بود.

با این حال، روند رویایی که تا سال 2022 ادامه یافت، با رسیدن تورم به بالاترین حد در 40 سال اخیر و تصمیم بانک فدرال ایالات متحده برای ورود به بازار، شروع به تزلزل کرد. نرخ‌های بهره که تقریباً صفر بودند، به‌طور دوره‌ای افزایش یافتند امروز به چهار درصد صعود کرده اند. سرمایه گذاران به این موضوع واکنش نشان دادند و سهام فناوری را در سراسر جهان کاهش دادند. Nasdaq 100 که از نظر فناوری سنگین است، از ابتدای سال 41 درصد کاهش یافته است.

همانطور که بانک فدرال ایالات متحده نرخ بهره را افزایش داد، وام گرفتن پول گران شد و این باعث کاهش تقاضا شد که به نوبه خود قیمت‌ها را کاهش داد. این نتیجه مورد نظر افزایش نرخ بود.

اوراق قرضه را که دارایی‌های کم‌ریسک‌تری نسبت به سهام هستند، بهبود بخشید. سهام‌های فناوری، به‌ویژه، بر اساس جریان نقدی بالقوه‌شان در آینده ارزش‌گذاری می‌شوند، اما با ورود جهان به سمت رکود، درآمدهای آتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و جذابیت این سهام را کاهش می‌دهند.

سرمایه گذاران پول خود را در دارایی های کم ریسک صرف کردند و ارزش سهام های فناوری شروع به کاهش کرد و میلیاردها دلار را از بنیانگذاران و مدیران عاملی که دارایی های شخصی آنها به سهامی که دارند گره خورده است، از بین برد.

ایلان ماسک با از بین رفتن ثروت بیش از 140 میلیارد دلار در سال 2022، رهبری بزرگترین بازندگان لیست میلیاردرها را بر عهده داشت. جف بزوس همچنین بخش قابل توجهی از دارایی شخصی خود را از دست داد زیرا 86 میلیارد دلار ارزش سهام آمازون، از بین رفت. امسال به نصف کاهش یافته است.

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک، که سال گذشته جهشی را به سوی دنیای متا  انجام داد، شاهد افت سهام شرکتش در سال جاری نزدیک به 66 درصد بود و پس از سقوط بیش از 81 میلیارد دلاری ثروتش در سال 2022، جایگاه خود را در بین 10 شرکت برتر فهرست میلیاردرهای بلومبرگ از دست داد.

سایر میلیاردرهای مطرح فناوری مانند لری پیج و سرگئی برین از آلفابت، مجموعاً 92 میلیارد دلار از دست دادند در حالی که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، نزدیک به 30 میلیارد دلار در سال 2022 ضرر کرد. در مجموع، بنیانگذاران و مدیران این شرکت ها بیش از 400 میلیارد دلار از ثروت شخصی خود را از دست دادند Markets Insider در گزارش خود اعلام کرد: ارزش گذاری شرکت هایی مانند تسلا (345 میلیارد دلار) و انویدیا (352 میلیارد دلار) و همچنین ارزش بازار JP Morgan 388 میلیارد دلار بود.

این خسارات هنوز کسری کوچک از تریلیون‌هایی است که این افراد در زمانی که میلیون‌ها نفر در حال از دست دادن شغل خود در این بیماری همه‌گیر بودند، خوردند. باید دید که آیا این عقب‌نشینی موقتی است یا تا سال 2023 ادامه پیدا می‌کند، زیرا فدرال‌رزروهای ایالات متحده تلاش می‌کنند از خفه شدن کامل اقتصاد با وارد کردن آن به رکود جلوگیری کنند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *