نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 4:30 ب.ظ

سهم اندک شرکتهای دانش بنیان در تولید ناخالص ملی

دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی ستاد نانو از اثرگذاری اندک شرکت های دانش پایین در تولید ناخالص داخلی گفت

به گزارش علم و فناوری، مجید صاحبی نژاد امروز در وبینار فرصت ها و چالش های شرکت دانش بنیان که به صورت آنلاین برگزار شد، گفت:بر اساس آمارها، ۲۵ درصد از شرکت های نوپا در سال های ابتدایی شکست می خورند و از بین می روند و تا پایان سال دهم ۷۰ درصد از شرکت های نوپا از بین می روند.

وی با بیان اینکه در فضای نوآوری به دلیل پیچیدگی با دو جهان متفاوت مواجهیم که آن هم «قوانین علمی» و«قوانین تجارت» هستند، گفت: شرکت های دانش بنیان پلی میان این دو جهان هستند و اقتصاد کشور نیز باید بر پایه پل زدن میان دانشگاه به سمت نوآوری و خلق ارزش افزوده به پیش برود.

دبیر گروه سیاستگذاری و ارزیابی فناوری نانو گفت: از کل ۷۸۸۲ شرکت دانش بنیانی که شکل گرفته اند، ۲۴.۷ درصد از شرکت ها، تولیدی نوع ۲ هستند.

صاحبی نژاد با بیان اینکه میزان اثرگذاری این شرکت ها در تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است، گفت: برای رفع این مشکل می توان راهکارهایی چون توانمندسازی شرکت ها، ایجاد بازارهای جدید و حمایت از این شرکت ها بر اساس ظرفیت های قانونی را پیشنهاد داد.

در ادامه، دکتر سیدمهدی رضایت رئیس گروه توسعه سرمایه انسانی ستاد فناوری نانو گفت: بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش های مجلس ارائه کرده است، «فقدان نگاه استراتژیک»، «ارز» و «صیانت از بازار» از مسایل کلان و زمینه ای موثر بر توسعه کسب و کارهای نوپا و شرکت های دانش بنیان هستند.

به گفته وی، تجاری سازی دستاوردهای تحقیقاتی و تبدیل آنها به محصول و مشاغل پایدار، رفع نیازهای جامعه، تشویق بنگاه های اقتصادی اهداف ارائه حمایت به شرکتهای دانش بنیان از سوی مرکز موسسات و شرکتهای دانش بنیان معاونت علمی است.

وی افزود: عمده شرکت های دانش بنیان منشا دانشگاهی دارند از این رو دانشگاه ها باید علاوه بر دانایی، در دانشجویان توانی ایجاد کنند تا قادر به تولید دانش فنی و فناوری باشند. از سوی دیگر صنعت زبان دانشگاه‌ها را نمی داند و شرکت های دانش بنیان می توانند زبان ترجمه میان صنعت و دانشگاه ها باشند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *