نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 1:33 ب.ظ

تغییر استراتژی اپل در چین چه معنایی برای صنعت تولید دارد

16 دسامبر 2022 -کیت مگیل -مشتریان در 3 ژانویه 2019 در شنژن، چین، داخل یک فروشگاه Apple Inc. -بیلی اچ. Kwok از طریق Getty Images

همانطور که برای اولین بار توسط وال استریت ژورنال گزارش شد، در هفته های اخیر، اپل با صحبت هایی مبنی بر اینکه ممکن است این شرکت بیشتر تولید خود را به خارج از چین منتقل کند، تیتر خبرها شده است.این خبر به دنبال ماه‌ها گزارش‌هایی بود که نشان می‌داد این غول فناوری در مورد مسکن تا حد زیادی از تولیدات خود در چین دست و پا می‌زند، جایی که سیاست سخت‌گیرانه‌اش در برابر کووید صفر سال‌ها اختلال در زنجیره تامین ایجاد کرده است.

در ماه سپتامبر، اپل به چندین رسانه اعلام کرد که آیفون 14 را در هند تولید خواهد کرد. این تلفن ها در تاسیسات تامین کننده فاکسکان در شهر چنای ساخته می شوند.

مدیر عامل شرکت تیم کوک ماه گذشته گام دیگری به جلو برداشت و اعلام کرد که اپل تراشه های ساخت ایالات متحده را از کارخانه جدید شرکت تولید نیمه هادی تایوان در آریزونا خریداری خواهد کرد.

کوک در مراسمی در آریزونا در کنار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت: «و اکنون، به لطف کار سخت بسیاری از مردم، می توان با افتخار روی این تراشه ها مهر «ساخت آمریکا» زد. “این یک لحظه فوق العاده مهم است. این فرصتی برای ایالات متحده است تا دوره جدیدی از تولید پیشرفته را آغاز کند.»

Rosemary Coates، مدیر اجرایی موسسه Reshoring گفت: در حالی که سیل اعلامیه های اخیر بر تمایل اپل برای تنوع بخشیدن به زنجیره های تولید و تامین منابع خود تاکید می کند، چنین برنامه هایی برای مدت طولانی تری در حال ساخت بوده اند.

اپل از زمان دولت اوباما در مورد بازگرداندن برخی از تولیدات صحبت کرده است. آنها برخی از تولیدات سطح بالا را به اینجا آوردند، اما هیچ یک از تولیدات تولید انبوه را نداشتند.» کوتس گفت. بنابراین در حال حاضر، آنها به دنبال انتقال به مکان های دیگری هستند که پتانسیل این مشخصات تولید انبوه را دارند، مانند هند به طور بالقوه.

کوتس که در کار با شرکت‌هایی که در چین فعالیت می‌کنند تخصص دارد، گفت که چنین صحبت‌هایی در بین مشتریانش در حال افزایش است. این افزایش به ویژه در دوران دولت ترامپ آغاز شد، زمانی که شرکت‌ها در نتیجه جنگ تجاری ایالات متحده و چین و به دنبال آن همه‌گیری آسیب دیدند.

او گفت: «من نه تنها اپل، بلکه 95 درصد از مشتریانی که با آنها کار می کنم، در حال تجدید نظر در استراتژی تولید جهانی خود هستند. این ژئوپلیتیک در سرتاسر جهان جزء مهمی از آنچه در حال وقوع است هستند، و من فکر می‌کنم اپل مطمئناً این را تشخیص می‌دهد. استراتژی آنها در طول زمان، و همین امر برای بسیاری از شرکت ها صادق است، بازنگری در استراتژی ها و تلاش برای تعیین اینکه آیا می توانند به تولید در چین ادامه دهند یا خیر، است.

نظرسنجی های اخیر از شرکت های آمریکایی با فعالیت در چین این موضوع را برجسته می کند. اتاق بازرگانی آمریکا در شانگهای در بررسی فضای کسب‌وکار سال 2022 خود دریافت که یک سوم شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده چین را در سال گذشته به مقاصد دیگر هدایت کرده‌اند و 80 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که سیاست‌های مقابله با کووید صفر بر زنجیره تامین آنها تأثیر گذاشته است.

کوتس گفت که شرکت های بیشتری در حال بررسی استراتژی “چین + 1” یا “چین + 2” در مورد عملیات تولید قراردادی خود هستند. چنین استراتژی هایی تولید را در چین حفظ می کند و در عین حال تولید را اغلب با تامین کنندگان یکسان در مکان هایی مانند ویتنام، هند یا مکزیک که ریسک های سیاسی و هزینه های نیروی کار کمتر است، ایجاد می کند.

مارک زتر، مشاور مدیریت Venture Outsource، در ایمیلی گفت: واقعیت انتقال چنین اکوسیستم زنجیره تولید و عرضه بزرگی به خارج از چین احتمالاً دشوار و پرهزینه خواهد بود. شرکت‌ها باید بررسی کنند که آیا مکان‌های دیگر می‌توانند نیروی کار کافی را از نظر استعداد و اندازه و همچنین زیرساخت‌های کافی فراهم کنند یا خیر. این شامل خطوط مناسب  حمل و نقل و جاده ها و مشوق های دولتی است.

زتر در ایمیلی گفت: «اپل، همراه با همه این شرکت‌های دیگر، به علاوه بسیاری دیگر، میلیاردها دلار و دهه‌ها را صرف سرمایه‌گذاری و بهبود اکوسیستم زنجیره تأمین تولید چین کرده‌اند.» انتقال زنجیره تامین تولید اپل آسان و سریع نخواهد بود.

https://www.manufacturingdive.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *