5 اردیبهشت 1403 3:33 ق.ظ

ربات گلف باز از مدل مبتنی بر فیزیک برای آموزش سیستم هوش مصنوعی خود استفاده می کند

گزارش 28 نوامبر 2022 -توسط باب یرکا، عتبار: دانشگاه پادربورن

محققان دانشگاه پادربورن آلمان روباتی ساخته‌اند که می‌تواند توپ را با استفاده از یک میله گلف در بیشتر تلاش‌ها به سوراخ بزند . Annika Junker، Niklas Fittkau، Julia Timmermann و Ansgar Trächtler مقاله‌ای را در سرور preprint arXiv منتشر کرده‌اند که ربات خود و عملکرد آن را توصیف می‌کند.

گلف ورزش بسیار دشواری است – حرفه ای ها و آماتورها به طور یکسان ساعت های بی شماری را صرف تلاش برای بهبود بازی خود می کنند. یکی از سخت ترین قسمت های بازی، زدن توپ در سوراخ است. بسیاری از دشواری ها در ترکیب عوامل در بازی نهفته است – ارتفاع چمن و ناهمواری آن، میزان باد و درجه رطوبت، و بدتر از همه، زمین. سبزه های گلف مانند تشک های تمرینی در طبقات اداری صاف نیستند. آنها تپه ها و دره های کوچکی دارند که با سرعت توپ ویران می کنند. در این تلاش جدید، محققان رباتی ساختند تا با مشکل قرار دادن رنگ سبز بر اساس آزمایشگاه مقابله کند.

بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی با مطالعه کار دیگران، معمولاً انسان‌ها، به دنبال الگوهایی در هزاران نمونه داده می‌گردند که به نتایج دلخواه منجر می‌شوند. با گلف، این رویکرد غیرعملی است زیرا نتایج فقط برای یک شلیک روی یک رنگ سبز اعمال می شود. برای اینکه یک ربات روی انواع سبزه گلف بزند، باید بتواند در حین پرواز یاد بگیرد.

برای ساخت چنین سیستمی، محققان از یک مدل مبتنی بر فیزیک استفاده کردند که عواملی مانند سرعت و وزن توپ و پاسخ توپ به تغییرات زمین، مانند تپه ها را می پذیرفت. این مدل همچنین تاثیر باد را در نظر گرفت. محققان یک دوربین سه بعدی را بالای رنگ سبز مبتنی بر آزمایشگاه خود قرار دادند و یک عکس فوری از آن گرفتند و تمام ظرایف مواج آن را ثبت کردند. سپس آن عکس فوری به مدل فیزیک فرستاده شد که هزاران تلاش مجازی را برای کوبیدن توپ مجازی به سوراخ مجازی با استفاده از یک باشگاه مجازی انجام داد – همه بر اساس نقطه فعلی توپ.

هنگامی که سیستم راضی شد که رویکرد صحیح را انجام داده است، دستورالعمل‌هایی را برای ربات ارسال می‌کند و به او می‌گوید خود را در کجا قرار دهد و سپس در هنگام ضربه زدن به توپ از چه سرعتی استفاده کند. آزمایش نشان داد که ربات می تواند تقریباً 60 تا 70 درصد مواقع در شرایط ایده آل توپ را به سوراخ وارد کند.