نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 7:11 ب.ظ

سایت منفذ هیدروترمال در قطب شمال می تواند سرنخ هایی در مورد حیات فرازمینی ارائه دهد

آمیا پالجا -03 نوامبر 2022-موقعیت دریچه هیدروترمال شفق قطبی در قطب شمال

در سال 2014، محققان موسسه اقیانوس شناسی Woods Hole (WHOI) یک دریچه گرمابی را در اقیانوس منجمد شمالی کشف کردند و آن را سیستم هیدروترمال شفق قطبی نامیدند. در یک بیانیه مطبوعاتی آمده است که یک اکسپدیشن بعدی به این مکان، پنج سال بعد، نشان داد که سیستم گرمابی می تواند سرنخ هایی برای یافتن حیات در سیارات دیگر و قمرهای آنها داشته باشد.

دریچه های هیدروترمال در کف اقیانوس ها چیز جدیدی نیست. اقیانوس شناسان می توانند صدها دریچه از این دست را در هر اقیانوس بزرگ جهان فهرست کنند. بنابراین، هنگامی که محققان WHOI دریچه هیدروترمال شفق قطبی را پیدا کردند، با فرض اینکه این دریچه یکی دیگر از این منافذ با پوشش یخی عظیم باشد، بازگشتند.

با این حال، بازدید بعدی از این سایت، چیزهای بیشتری را در مورد دریچه و چگونگی کمک به دانشمندان در جستجوی نشانه‌هایی از حیات در قمر مشتری، اروپا و قمر زحل، انسلادوس، از آنجایی که آنها دارای اقیانوس‌های زیرسطحی هستند، نشان داد.

درباره سیستم هیدروترمال شفق چه می دانیم؟

جدا از قرار گرفتن در منطقه قطب شمال، سیستم هیدروترمال شفق قطبی نیز منحصر به فرد است زیرا بیش از 328 فوت (100 متر) عرض دارد. این به طور غیرعادی بزرگ است زیرا دریچه به صورت آتشفشانی میزبانی می شود و قابل مقایسه با سیستم های میزبانی زمین ساختی است که چنین اندازه هایی را در نظر می گیرند.

در مقایسه با دیگر دریچه‌های آتشفشانی «سیاه دودکننده» که میزبان بازالت هستند، ستون‌های دریچه Aurora دارای مقادیر متان بالاتری هستند و شبیه دریچه‌های نفوذ اولترامافیکی با دمای بالا هستند. سنگ های اولترامافیک سنگ های اولیه ای هستند که در داخل زمین وجود دارند و ترکیب آن ها شبیه شهاب سنگ ها است.

سنگ‌های اولترامافیک نیز در برآمدگی‌های کم‌گسترش یافت می‌شوند، مانند دره شکاف Gakkel Ridge که هر سال حدود نیم اینچ (یک سانتی‌متر) حرکت می‌کند و خانه سیستم هیدروترمال Aurora است.

دریچه هیدروترمال چگونه می تواند به ما کمک کند؟

اقیانوس شناسان ممکن است صدها دریچه دودکش سیاه را در کف دریا ترسیم کرده باشند، اما بیشتر آنها با سنگ های بازالتی یا غنی از سیلیس زیرین تعامل دارند. سنگ های اولترامافیک و گردش آب گرم از آنها یک مفهوم مهم در تحقیقات منشأ حیات و اختر زیست شناسی است.

حتی پس از سال‌ها تحقیق، دانشمندان فقط جزئیات ترکیب کمتر از 12 دریچه گرمابی را دارند و نمی‌دانند که آیا سایر دریچه‌های شیمیایی مشابهی دارند یا تفاوت قابل توجهی با آنچه ما می‌دانیم. اگرچه سامانه شفق قطبی شباهتی به چشمه آب گرم زیر آب دیگری دارد، دانشمندان می‌دانند، اما می‌خواهند آن را بیشتر مطالعه کنند تا بدانند آیا می‌تواند دانش خود را در مورد چنین دریچه‌هایی گسترش دهد یا خیر.

این دریچه‌ها علاوه بر ارائه سرنخ‌هایی درباره نشانه‌های حیات، مکان‌های مورد علاقه اقتصادی با سطوح بالای مس و طلا در ذخایر آرورا هستند. تا همین اواخر، دانشمندان بر این عقیده بودند که چنین مکان‌هایی نمی‌توانند رشد ذخایر معدنی را برای مدت طولانی حفظ کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که این کانی‌ها ممکن است بیش از آنچه قبلاً تصور می‌شد در تاج‌های پشته فراوان باشند.

کریستوفر آلمان، دانشمند ارشد در WHOI در بیانیه مطبوعاتی گفت: “ما همچنان از تنوع و شگفت انگیز بودن بستر دریا شگفت زده می شویم. هر بار که بیرون می رویم و کاوش می کنیم، شگفت زده می شویم زیرا فقط موارد مشابه را پیدا نمی کنیم.” . در عوض، ما همچنان به یافتن چیزهای کاملاً جدید، متفاوت از هر چیزی که قبلاً دیده‌ایم، ادامه می‌دهیم.»

یافته های تحقیقاتی درباره سیستم گرمابی شفق قطبی اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *