نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 11:10 ق.ظ

چگونه جزر و مد باعث شد تا مراکز داده در اروپا فعال شوند

14 سپتامبر 2022 -توسط جوزف بویل

هر بار که با زوم تماس برقرار می‌کنیم، سندی را در فضای ابری آپلود می‌کنیم یا یک ویدیو را پخش می‌کنیم، رایانه‌های ما برای ذخیره یا دسترسی به داده‌ها به انبارهای بزرگ پر از سرورها متصل می‌شوند.چندی پیش، کشورهای اروپایی برای استقبال از شرکت‌هایی که این انبارها را اداره می‌کنند، که به مراکز داده یا بیت‌بار معروف هستند، در کار بر هم می‌افتادند.

سیاستمداران با چشم‌های گشاد، سرمایه‌گذاری‌ها را در بوق و کرنا کردند و رویای ایجاد مراکز فناوری جهانی را در سر می‌پرورانند.اما بعد رویا محو شد.مقدار زیادی انرژی و آب مورد نیاز برای تامین انرژی و خنک سازی این مزارع سرور، مردم را شوکه کرد.این صنعت سال گذشته 14 درصد از برق ایرلند را جذب کرد، لندن به سازندگان خانه هشدار داد که کمبود برق ناشی از انبارهای کوچک می تواند پروژه های جدید را تحت تاثیر قرار دهد و آمستردام گفت که دیگر فضایی برای انبارها ندارد.سپس اوضاع بدتر شد.

جنگ در اوکراین به جرقه یک بحران انرژی در سراسر این قاره کمک کرد و مصرف کنندگان را با قبض های سنگین مواجه کرد و کشورهایی که به کمبود انرژی فکر می کردند.

دواین مونرو، وبلاگ نویس منتقد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «مراکز داده یک هدف خواهند بود.

کمپین های مردمی و مخالفان محلی قبلاً به توقف پروژه های امسال آمازون در فرانسه، گوگل در لوکزامبورگ و متا در هلند کمک کرده اند.

دولت ایرلند ضمن تایید مجدد حمایت از این صنعت، محدودیت های سختی را برای پیشرفت های جدید تا سال 2028 در نظر گرفت.

صنعت داده می گوید که احساس می کند به طور ناعادلانه ای هدف قرار گرفته است و بر تلاش های خود برای تامین انرژی سبز تاکید می کند و استدلال می کند که برون سپاری ذخیره سازی به انبارهای بیت کوین به کاهش مصرف کمک کرده است.فعالان در مورد طیف وسیعی از موضوعات کمپین می کنند و از انجمن های محلی برای پیشبرد پرونده خود استفاده می کنند.

مادلین جوهانسون، یکی از اعضای شورای دوبلین برای حزب مردم قبل از سود، که در مورد این موضوع مبارزات انتخاباتی انجام می دهد، می گوید: «آنها فضای زیادی را اشغال می کنند، اما اساساً هیچ شغلی ایجاد نمی کنند.

جوهانسون اخیراً طرحی را در منطقه شورای خود به تصویب رساند که مراکز را ممنوع می کند، که جرقه نزاع بزرگی را با دولت ملی برانگیخت که هنوز حل نشده است.دیلن مورفی از Not Here, Not Anywhere، یکی از چندین گروه آب و هوایی که این موضوع را در ایرلند مطرح می‌کند، درخواستی را در شورای محلی خود در فینگال ارسال کرده و از شرکت‌ها خواسته است تا نوع اطلاعاتی را که در اختیار دارند فاش کنند.

او گفت: «در مورد اینکه واقعاً چه داده‌هایی در این مراکز داده ذخیره می‌شوند، شفافیت کامل وجود دارد.» و آن را «حجاب سایه» خواند.

صنعت فناوری به نوآوری محصولات جدیدی ادامه می دهد که همواره به مقادیر زیادی قدرت پردازش و ذخیره سازی داده نیاز دارند.صنعت داده می گوید افشای این اطلاعات غیرممکن است.

مایکل مک کارتی از Cloud Infrastructure Ireland، یک گروه لابی، گفت که فعالان بحث در مورد پایداری را از دست داده اند و اکنون همه چیز را به دیوار می اندازند.

او گفت: «مرکزهای داده قطعاً کاربران انرژی بزرگی هستند، اما آنها بخشی از گروهی از کاربران بزرگتر انرژی هستند.

مک کارتی و چهره های صنعت در کشورهای دیگر می گویند مشکل واقعی سال ها عدم سرمایه گذاری در زیرساخت های ملی انرژی است.وی همچنین خاطرنشان کرد که صنعت در اروپا متعهد شده است تا سال 2030 کربن خنثی شود.و هنوز هم کشورهایی وجود دارند که مشتاق دریافت شرکت های داده در آنجا هستند – به ویژه ایسلند و نروژ.

سوالات در مورد متاورس

در مقابل این پس‌زمینه، صنعت فناوری به نوآوری محصولات جدیدی ادامه می‌دهد که همواره به مقادیر زیادی قدرت پردازش و ذخیره‌سازی داده نیاز دارند.به عنوان مثال، ابزارهای یادگیری ماشینی بسیار تشنه انرژی هستند – گوگل در اوایل سال جاری اعلام کرد که آنها بین 10 تا 15 درصد از کل مصرف انرژی خود را تشکیل می دهند.

متاورس، یک مفهوم نوظهور برای اینترنت سه بعدی که توسط صاحب فیس بوک متا حمایت می شود، همچنین بسیار انرژی بر خواهد بود.

تا جایی که ردپای کربن چنین نوآوری پیش می رود، کارشناسان انرژی با مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفتند که ارزیابی آن دشوار خواهد بود.به عنوان مثال، متاورس می تواند با کاهش نیاز به سفر به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در مناطق دیگر کمک کند.

یکی از مقامات انرژی که نخواست نامش فاش شود، این سوال را مطرح کرد که آیا مراکز داده بهترین هدف برای انتقاد در زمانی که ارزهای دیجیتال بسیار هدر می‌روند یا خیر؟

به گفته آژانس بین المللی انرژی، در حالی که مراکز داده حدود یک درصد از تولید انرژی جهانی را در سال 2020 مصرف کردند، استخراج ارزهای دیجیتال حدود نیمی از این مقدار را مصرف کرد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *