نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 10:49 ق.ظ

اولین سیستم جذب کربن در جهان با انرژی خورشیدی می تواند به حذف CO2 کمک کند

دریا اوزدمیر-5 ژوئیه 2022

یک ماشین خورشیدی که قادر به مکش CO2 از جو باشد می تواند به ما کمک کند تا برخی از مشکلات آب و هوایی خود را کاهش دهیم. و خبر خوب این است که طبق یک بیانیه مطبوعاتی، به تازگی یک قرارداد 700000 دلاری برای جذب و ذخیره کربن در استرالیا منعقد کرده است.

این فناوری توسط یک شرکت جذب دی اکسید کربن به نام AspiraDAC توسعه یافته است که اولین مشتری آن، شرکت زیرساخت مالی جهانی Stripe است که قصد دارد آن را در سال جاری نصب کند.

Stripe این سیستم را از طریق Frontier خریداری کرد، مشارکتی بین Alphabet، Shopify، Meta و Frontier قصد دارد در نه سال آینده 925 میلیون دلار در فناوری حذف کربن سرمایه‌گذاری کند تا توسعه فناوری‌های حذف کربن را تشویق کند.

در همین حال، AspiraDAC تقریباً 180 دستگاه را برای جذب و ذخیره 500 تن CO2 تا سال 2027 با قیمت توافق شده 1000 دلار در هر تن مستقر خواهد کرد.نسل اول محصول با همکاری دانشگاه سیدنی ساخته شد. به دنبال آن یک واحد نسل دوم ساخته شده با استفاده از فرآیندهای تولید افزودنی خواهد بود.

وقتی صحبت از مهندسی می شود، این دستگاه حول یک ماده اسفنج مانند تولید شده در دانشگاه سیدنی ساخته شده است که مولکول های CO2 را هنگامی که هوا از آن عبور می کند به دام می اندازد. فن ها هوا را به داخل قوطی های پر از اسفنج می مکند و از گرما برای استخراج CO2 خالص استفاده می شود که ممکن است بسته بندی شود و در زیر زمین ذخیره شود. و بهترین بخش این است که پنل های خورشیدی که واحدها را مانند یک چادر فریم A پوشش می دهند، تمام نیرو را تامین می کنند.

هدف این شرکت برای فشرده سازی، حمل و نقل و ذخیره سازی کمتر از 20 دلار در هر تن CO2 است.

این شرکت مکان یا ذخیره‌سازی زمین‌شناسی این سایت را تایید نکرده است، اما مشخص است که مخازن نفت و گاز در مومبا، استرالیای جنوبی، در حال بررسی است. به گزارش گاردین، در حال حاضر در حال نهایی کردن مرحله نمایش پروژه است و قصد دارد تا اواخر امسال شروع به ساخت کند.

جولیان تورچک، مدیر اجرایی AspiraDAC، در مجله PV گفت: «آنچه Frontier در AspiraDAC می‌بیند، پتانسیل عظیمی در طیفی از پیشرفت‌های فناوری است که ما آماده هستیم تا در بخش حذف کربن مقیاس کنیم. ماژول‌های خورشیدی DAC [Direct Air Capture] که در این پروژه تحویل داده می‌شوند، در مرکز توافق با Frontier قرار دارند و اولین استفاده جهانی از این فناوری است.

در حالی که میزان CO2 کاهش یافته تحت قرارداد جدید ناچیز است، این شرکت معتقد است که این یک گام مهم رو به جلو برای صنعت است که پتانسیل رشد بالایی در استرالیا دارد.

پتانسیل انرژی خورشیدی فراوان استرالیا به این معنی است که این کشور مکان مناسبی برای DAC است و با استفاده از ماژول های خورشیدی، تاسیسات می تواند مستقل از منابع انرژی سنتی کار کند. علاوه بر این، ماهیت فشرده تاسیسات DAC به این معنی است که تولید می‌تواند با استفاده از کمتر از 90 درصد زمین مورد نیاز در پروژه‌های جذب کربن احیا، انتشار CO2 معادل را جذب کند.

این امر بدون چالش نیست، فناوری DAC در مراحل اولیه خود است و توافقات با مشتریانی مانند گروه Frontier توسعه بیشتر این بخش را تسریع می کند. این توانایی ما را برای کاهش هزینه های هر تن کربن به سطح رقابتی افزایش می دهد. حذف به مقیاس مگاتن در دهه آینده و مقیاس گیگاتون در دهه بعد.

لازم به ذکر است که فناوری های جذب کربن به تنهایی بحران آب و هوا را حل نمی کند. برای مثال، مرکز حقوق بین‌الملل محیط‌زیست ایالات متحده، نوشت که جذب کربن یک «حواس‌پرتی خطرناک» است که می‌تواند دور شدن از مصرف سوخت فسیلی را طولانی‌تر کند. با این حال، ماشین‌های جذب کربن با انرژی خورشیدی که برای استفاده در سطح جهانی بزرگ‌تر شده‌اند، ممکن است یکی از راه‌حل‌های بسیاری باشد که برای مقابله با بحران آب و هوا مورد نیاز است.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *