نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 4:49 ق.ظ

بازار خودرو چین: فرصت رشد یا تهدید رقابتی؟

26 آگوست 2022 توسط تیم براون

صنعت خودروسازی چین مانند یک خودروی برقی که چرخش را روی زمین قرار داده است، شروع به کار کرده است. با این حال، خودروهای ساخت چین همچنان توسط بسیاری از مصرف کنندگان غربی با انگ خاصی از حقارت نگریسته می شوند. اما به قول جاودانه باب دیلن: “زمان آنها در حال تغییر هستند”.

چندی پیش بود که صرف نظر از اینکه چه محصولی بود، کالاهای ساخت چین عموماً ارزان و پایین تلقی می شدند. در واقع، بسیاری از تولیدکنندگان غربی از روزی که تصمیم گرفتند زنجیره تامین خود را در خارج از کشور به جمهوری خلق چین منتقل کنند، ناراحت بودند، زیرا اغلب با زمان طولانی و کیفیت پایین مواجه می شدند. که ضرب المثل «ارزان بخر، دوبار بخر» به ذهن خطور می کند.

با این حال، طی سه دهه گذشته، رشد اقتصادی چین با خود بهبود قابل توجهی در کیفیت تولید جمعی این کشور به همراه داشته است.

در بخش خودرو، این بهبود در قابلیت‌های صنعتی به‌ویژه از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک متعدد بین سازمان‌های اغلب دولتی چینی و برندهای آمریکایی، ژاپنی، کره جنوبی و آلمانی تسریع شده است. شرکت هایی مانند فولکس واگن، هوندا، جنرال موتورز، بیوک، تویوتا، نیسان، هیوندای، کیا، دایملر-بنز و فورد همگی در چین و با همکاری یک شریک محلی به تولید محلی می پردازند.

با رشد توانمندی‌های تولید داخلی و دانش فنی، برندهای داخلی چینی ظهور کردند که برخی از آنها در حال حاضر به بازار صادرات جهانی راه یافته‌اند. به سرعت تا به امروز و این نسل بعدی سازندگان خودروهای الکتریکی در چین هستند که قرار است بیشترین تأثیر را بر بازار جهانی خودرو داشته باشند.

رشد بازار خودرو چین

افزایش چشمگیر متوسط ​​درآمد جمعیت چین، عامل رشد خودروسازی محلی چین بوده است. بهبود حاصل در رفاه شخصی منجر به افزایش مالکیت خودرو شده است.

از سال 1980، متوسط ​​درآمد چینی ها تقریباً 100 برابر شده است، و از کمی بیش از 1000 یوان در سال 1980 به حدود 106000 یوان (تقریباً 13000 پوند) در سال 2021 رسیده است. فقط در دهه گذشته، حقوق دریافتی کارگران چینی بیش از دو برابر شد. در همان زمان، تعداد خودروها در جاده‌های چین 187 درصد افزایش یافته است – از حدود 104.9 میلیون در سال 2011 به حدود 302 میلیون در سال 2021. و این حتی موتور، اسکوتر یا کامیون را شامل نمی‌شود.

حدود 40 سال پیش، فولکس واگن AG اولین شرکت خودروسازی بود که از پیش بینی رشد اقتصادی چین استفاده کرد. در سال 1984، فولکس‌واگن در کنار SAIC Motor اولین سرمایه‌گذاری مشترک را در صنعت خودروسازی چین تأسیس کرد. در اوایل دهه 1990، بسیاری از OEM های بین المللی خودرو از این روش پیروی کردند و قابلیت های تولیدی را از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های محلی چینی ایجاد کردند.

در نتیجه هجوم ناگهانی سرمایه‌گذاری بین‌المللی، در سال 1994، دولت چین محدودیت 50 درصدی را برای مالکیت خارجی کسب‌وکارها، از جمله تمام گروه‌های خودروسازی بین‌المللی که در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند، وضع کرد.

این سیاست حمایتی ادامه یافت تا اینکه قانون جدید سرمایه گذاری خارجی جمهوری خلق چین (“FIL”) و همچنین “مقررات اجرایی” آن در 1 ژانویه 2020 اجرایی شد. این لغو محدودیت های سرمایه گذاری توسط پکن در ابتدا فقط برای برخی موارد صنایع، از جمله برخی از عناصر بخش مالی اعمال شد..

سپس در 1 ژانویه 2022، چین اعلام کرد که محدودیت‌های مالکیت شرکت‌های خودروسازی را لغو کرده است و به سرمایه‌گذاران خارجی اجازه می‌دهد تا شرکت‌های کاملاً با مالکیت خارجی (WFOE) را در این صنعت تأسیس کنند. همچنین محدودیت‌های سرمایه‌گذار خارجی که بیش از دو سرمایه‌گذاری مشترک در چین برای تولید یک محصول خودرو ایجاد می‌کرد، برداشته شد.

علاوه بر FIL، هنوز برخی از صنایع وجود دارند که محافظت می شوند. این موارد در آنچه به عنوان “فهرست منفی” شناخته می شود، به تفصیل آمده است. برعکس، تعدادی از صنایع مورد حمایت ویژه نیز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را در «کاتالوگ صنایع تشویق‌شده برای سرمایه‌گذاری خارجی» یافت. هر دو لیست در 30 جولای 2019 اجرایی شدند.

صنعت خودرو در گروه “تشویق” دوم قرار می گیرد که در آن سرمایه گذاران خارجی می توانند مزایایی از جمله:

  • معافیت های گمرکی تجهیزات وارداتی برای استفاده شخصی
  • نرخ مالیات بر درآمد شرکتی ترجیحی 15٪ برای شرکت های سرمایه گذاری خارجی در بخش ها و مناطق تشویق شده خاص
  • سرمایه گذاری های واجد شرایط از عرضه زمین بر اساس اولویت برخوردار خواهند شد، به علاوه تخفیف تا 30 درصد زیر حداقل قیمت اجباری برای حقوق استفاده از زمین اعطا شده

با این پیشرفت‌ها در قوانین سرمایه‌گذاری، پکن امیدوار است صادرات خودروهای با مارک خارجی ساخت چین را افزایش دهد و سازندگانی مانند فورد موتورز، جنرال موتورز، بی‌ام‌و، هوندا و حتی تسلا همگی برای فعالیت در چین توسعه یافته‌اند.با این پیشرفت‌ها در قوانین سرمایه‌گذاری، پکن امیدوار است صادرات خودروهای با مارک خارجی ساخت چین را افزایش دهد و سازندگانی مانند فورد موتورز، جنرال موتورز، بی‌ام‌و، هوندا و حتی تسلا همگی برای فعالیت در چین توسعه یافته‌اند.

استراتژی قبلی دولت چین برای اعمال کنترل بر تولیدکنندگان خارجی، جای خود را به رویکرد جدیدی داده است که به شرکت‌های خارج از کشور اجازه می‌دهد کارخانه‌هایی در چین داشته باشند که به‌عنوان پایگاه تولید برای عرضه در داخل و سایر نقاط جهان عمل می‌کنند.

در حالی که چشم انداز هنوز به طور کامل محقق نشده است، در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که این سیاست کار می کند. از سال 2018 تا 2020، صادرات سالانه خودرو چین تقریباً یک میلیون دستگاه در سال بود. این رقم سپس به 2,015,000 دستگاه در سال 2021 افزایش یافت. این رقم را با بریتانیا مقایسه کنید که بر اساس SMMT، 705,826 خودرو در سال گذشته صادر کرد – تقریباً نیمی از تعداد صادرات در سال 2016

شتاب واقعی توانمندی های محلی

در حالی که رشد کلی بازار خودرو در چین بسیار حیرت‌انگیز است، در عرصه خودروهای الکتریکی (EV) است که بزرگترین تغییرات در آن رخ می‌دهد زیرا شرکت‌های محلی چینی ادعای خود را در بازار خودروی داخلی به اشتراک می‌گذارند.

به عنوان مثال، فولکس‌واگن در سال 2019 بیش از 3.1 میلیون دستگاه خودرو در چین فروخت، سپس در سال 2020، 2.6 میلیون دستگاه و در سال 2021 تنها حدود 2.16 میلیون دستگاه فروخت. و اختلال در زنجیره تامین جهانی خودرو، همچنین واضح است که تولیدکنندگان محلی چینی به‌عنوان رقبای واقعی به‌ویژه در بخش خودروهای الکتریکی ظاهر می‌شوند.

از پرفروش ترین خودروهای برقی در چین در سال گذشته، به غیر از تسلا (که یک کارخانه تولید چینی دارد)، اکثریت قریب به اتفاق فروش از برندهای چینی بوده است. در نوامبر 2020، تسلا مدل 3 به عنوان محبوب‌ترین خودروی برقی چین توسط خودروی کوچک وولینگ هونگ گوانگ مینی EV که تنها در آن ماه 33094 خودرو فروخت، از جایگاه نخست خود به عنوان محبوب‌ترین خودروی برقی چین رد شد.

Mini EV یک خودروی الکتریکی در بازار انبوه است که تنها 28800 یوان (4400 دلار) قیمت دارد. این زاییده فکر SAIC است، نامی که پشت احیای برند بریتانیایی ام جی، همراه با شریک آمریکایی آن، جنرال موتورز قرار دارد. این خودروی دو در دارای حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) و برد تخمینی 170 کیلومتر (106 مایل) در هر شارژ است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *